הכוח בידי "גוש השינוי", אבל הוועדה החשובה בכנסת צפויה להישאר בידי גפני

גוש השינוי הצליח השבוע להפיל את הצעת הקואליציה לוועדה המסדרת ומאז מסרב יו"ר הוועדה מיקי זוהר לכנס אותה כדי להצביע על מינוי ראשי הוועדות • למרות זאת יו"ר יהדות התורה השיג את תמיכתם של טיבי, עבאס ובנט במועמדותו לכהונה נוספת כיו"ר ועדת הכספים

משה גפני. גם ליברמן לא יצליח לבלום את מינויו / צילום: רפי קוץ
משה גפני. גם ליברמן לא יצליח לבלום את מינויו / צילום: רפי קוץ

למרות הקיפאון במערכת הפוליטית והשיתוק שאחז בעקבותיו בכנסת, מסתמן דווקא קונצנזוס אחד - מינויו של גפני שוב לראשות ועדת כספים, מח"כ אחמד טיבי ועד לנתניהו, דרך לפיד, בנט ומנסור עבאס. במהלך השבוע האחרון פעל גפני כדי לקבל את תמיכתם של ראשי המפלגות בגוש השינוי (הגוש שבראשו עומד כעת יאיר לפיד) ואכן קיבל את התחייבותם של חברי הכנסת אחמד טיבי, מנסור עבאס ונפתלי בנט לתמוך בו כאשר יעלה שמו להצבעה בוועדה המסדרת.

כך, בנוסף לתמיכת גוש ימין-חרדים, הבטיח גפני כי גם התנגדותו הצפויה של יו"ר ישראל ביתנו למינוי לא תצליח לבלום אותו או להעמיד מועמד חלופי. אם אכן גפני יקבל לבסוף את ראשות הוועדה הוא ימשיך את כהונתו בוועדה, הנמשכת למעלה מעשר שנים עם שתי הפסקות קצרות.

ועדת הכספים, המכונה על ידי חברי הכנסת "השיבר של המדינה", ידועה בחשיבותה ושנייה רק למשרד האוצר. דרכה מאושרות כל ההעברות התקציביות, ודאי במצב המורכב שבו אין תקציב למדינה ונדרשות הסטות תקציב מרובות לצרכים דחופים כאלה ואחרים. כפי שהיה עם אישור התקציב ההכרחי במהלך השנה האחרונה והזזת תקציבים לעניין הקורונה. לא סתם, יו"ר יהדות התורה, שיכול היה לכוון לתפקיד של שר בכל אחת מממשלות נתניהו האחרונות, מעוניין להמשיך דווקא בכהונתו בראשות ועדת כספים; לכוח שלו הוא זוכה במסדרונות הכנסת ובממשלה כמעט שאין מתחרים.

בשבוע הבא צפויה להתקיים פגישה בין גפני ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד, כך חשפנו בגלובס. אולם נראה שעוד קודם לפגישה לפיד יקבל את המינוי של גפני לראשות ועדת כספים, ובגוש השינוי מקדמים את ח"כ אורנה ברביבאי לראשות ועדת חוץ וביטחון. גפני לא לוקח סיכונים בנושא ובשל חששו לאבד את ראשות הוועדה החל לפעול מאחורי הקלעים כדי לבצר את היותו מועמד יחיד ומוסכם כבר מליל הקמת הוועדה המסדרת וכן בפגישה הפומבית שקבע עם לפיד.

על פי הנוהג בכנסת, מועמד מכל גוש אמור לעמוד בראשות שתי הוועדות שיוקמו עד לכינון הממשלה והקמת הוועדות הקבועות בכנסת, אולם בינתיים כל עוד הוועדה המסדרת שהוקמה בתחילת השבוע משותקת - לא ניתן להתחיל ולאשר את הפעלת הוועדות הזמניות.

יו"ר הוועדה המסדרת מיקי זוהר מסרב בינתיים לכנס אותה כדי להצביע הן על מינוי נשיאות לכנסת והן על מינוי ראשי הוועדות, מה שלמעשה מעכב את הפעלת הכנסת, לא ניתן להניח חוקים על שולחן הכנסת ולא ניתן לקיים ביקורת על הממשלה. בוועדה המסדרת נוצר פלונטר פנימי: מצד אחד ראשות הוועדה בידיו של הח"כ מיקי זוהר מתוקף החזקת המנדט להרכבת ממשלה בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומצד שני הרוב נתון בידיים של גוש השינוי (16 לטובתם מול 14 לנתניהו, 2 לימינה ואחד לעבאס). במצב הזה לרוב אין יכולת להעביר החלטות כי היו"ר מונע מתוקף תפקידו את כינוס הוועדה. כך כבר ישיבתה הראשונה בליל שני הסתיימה ללא אף החלטה שהתקבלה. מאחר שגוש השינוי הפיל את ההצעה של זוהר ואילו הוא סירב להעלות את הצעתם להצבעה.

בתוך כך, בפגישה של חברי גוש השינוי בכנסת הוחלט גם על חלוקה מסתמנת של הנציגים בשתי הוועדות (כאשר יוקמו). מתוך 17 חברים, תקבל כל מפלגה קטנה נציג אחד - יהדות התורה, ש"ס, כחול לבן, ימינה, ישראל ביתנו, העבודה, תקווה חדשה, הרשימה המשותפת, הציונות הדתית, מרצ ורע"ם, ואילו הליכוד ויש עתיד יתחלקו ב-6 החברים הנותרים על פי גודלן היחסי.

השיתוק שאוחז בכנסת בולם גם את חוק בחירה ישירה שנתניהו מבקש לקדם בעצמו. כל עוד אין הסכמות בין הגושים על מינוי מוסכם לנשיאות הכנסת - לא ניתן לכנס את הוועדה. ח"כים בגוש השינוי אמרו לגלובס כי גם אם יבקשו מזוהר לכנס את הוועדה, הוא רשאי על פי חוות דעת משפטית של הכנסת לסרב לבקשה בכל השבועיים שעוד נותרו למנדט של נתניהו וכל עוד הוא מכהן כראש הוועדה.

"השיבר של המדינה": תפקידי ועדת הכספים

● העברות תקציביות
● אישור תקציב מדינה
● אישור חוק ההסדרים
● פיקוח על הגופים הפיננסיים