הקרוזים מתעוררים? ספינה של רויאל קריביאן עגנה בנמל חיפה

הספינה תבצע החל מיוני הפלגות מעגליות מנמל חיפה שיעברו באיי יוון ובקפריסין •  מאות אנשי הצוות שהגיעו לישראל אינם מחוסנים נגד קורונה, ובשבוע הבא יסיירו נציגי משרד הבריאות בספינה כדי לגבש פרוטוקול לפעילות בטוחה

אוניית אודיסי אוף דה סי הגיעה לנמל חיפה / צילום: נמל חיפה
אוניית אודיסי אוף דה סי הגיעה לנמל חיפה / צילום: נמל חיפה

אחרי שלושה שבועות של הפלגה מגרמניה, התקבלה היום ה-Odyssey of the seas של רויאל קריביאן בטקס הסלנה של זרנוקי מים עם הגעתה לנמל חיפה. ספינת התענוגות של רויאל קריביאן הגיעה לראשונה בתולדותיה לנמל החיפאי ממנו היא תבצע הפלגות מעגליות, כלומר שיצאו וישובו לנמל חיפה.

בדרך תעגון האוניה באיי יוון ובקפריסין. ההפלגה הראשונה תצא לדרך בתחילת יוני ל-30 סבבים שיופעלו עד לסוף אוקטובר. להפלגות יורשו לעלות רק תיירים מחוסנים/מחלימים מישראל. עשרות אלפי חבילות נמכרו עד כה. קיבולת האונייה היא לכ-5,500 נופשים, אבל במטרה לאפשר מרווחים ושמירה על מרחק בין הנופשים, הקיבולת בכלל שייט הוגבלה לכמחצית מזה לכל ספינה. באתר של חברת קשרי תעופה המשווקת את הקרוזים, מחירי השייט מתחילים בכ-800 שקל ללילה לאדם. יצוין כי במתכונת של מלון צף ברמה כזו - מדובר במחירים תחרותיים למדי אל מול בתי מלון ה"יבשתיים", באילת למשל.

לפי ההודעה לתקשורת שפרסמה רויאל קריביאן, הספינה הגיע כחודש וחצי לפני תחילת ההפלגות "לצורכי הצטיידות. זו תהיה הזדמנות לצוות הספינה ונמל חיפה להכיר אחד את השני, מאחר וזו הפעם הראשונה שתיכנס לנמל". ההצטיידות כוללת, למשל, מגבות ומצעים שכן מדובר למעשה במלון צף ענקי.

השאלה היא האם ההגעה המוקדמת כוללת גם הצטיידות בחיסונים. מאות אנשי הצוות שהגיעו לישראל אינם מחוסנים. בחברה מציינים כי "מתבצעת עבודה מול כל הגורמים המוסמכים במטרה לייצר פתרון, והכול בהתאם לנוהלי משרד הבריאות". עוד מציינים כי "בעולם מתבצעות הפלגות עם צוותים לא מחוסנים בהצלחה מרובה עם פרוטוקולים מתאימים". במשרד הבריאות מציינים כי "המשרד לא מאשר לחסן את העובדים ולא יחסן אותם". עוד מציינים כי "ממשיכים הדיונים לבדוק כיצד לאפשר הפעלה בטוחה של שייט תענוגות". לגלובס נוגע כי בתחילת השבוע הבא יבקרו נציגי משרד הבריאות על גבי האונייה בכדי למצוא את הפרוטוקול הנכון.

סוגיה אחרת שעדיין לא פטורה נוגעת לילדים הלא מחוסנים. בשלב זה, ילדים יידרשו להציג ממצאי בדיקת קורונה, בדומה לביקור בבתי מלון בישראל או בדומה לתנאי שמציבות מדינות דוגמת יוון. בעניין זה מציינים בחברה, "מתקיימים דיונים עם משרד הבריאות על כלל הנושאים ונפעל לפי פרוטוקולים שיסוכמו בימים הקרובים".

הגעת אונייה כזו לישראל, אינו עניין של מה בכך. הבחירה להציב בנמל חיפה את אחת מאוניות הפאר של תאגיד הקרוזים קשורה כמובן קשר ישיר לשיעור המתחסנים בישראל ולעובדה ששווקים אחרים לא רלוונטיים בעת הזו לשם חידוש הפעילות בענף, שהושבת כמעט לחלוטין מאז פרוץ המגפה.

יש לשער שבימים רגילים האונייה הייתה מוצבת באזור הקריביים. בחברה אף מציינים כי "רויאל קריביאן הכריזה על נמל חיפה כנמל הבית החדש שלה בישראל עבור ספינת האודיסאה, שתציע חופשה בטוחה לתושבי ישראל, המחפשים חופשה ביעדים מגוונים באיי יוון ובקפריסין".