מאיסלנד ועד מדגסקר וים המלח: צפו ב-10 מקומות מרהיבים שנמצאים בסכנה

טבע פראי שנמצא בסכנה, מיליוני חיות בסכנת הכחדה, שריפות עוצמתיות ויערות שעלולים להיעלם תוך כמה עשרות שנים • כמה מהמקומות המרשימים והקסומים בעולם הם יעדים פופולרים למטיילים, אבל בזמן שהעולם מתחמם ומשבר האקלים מחריף - הם משתנים ללא היכר וללא דרך חזרה

פילים בנימיביה / צילום: Sergi Ferrete
פילים בנימיביה / צילום: Sergi Ferrete

איסלנד

איסלנד היא אחת המדינות היפות והמתוירות בעולם, עם טבע פראי ורחב ידיים, כמעט בראשיתי. אך הטבע האיסלנדי מצוי בסכנה. לפני כשנתיים, ניסו תושבי האי לזעוק לעולם: משבר האקלים כאן, ואנחנו לא יכולים לעצום עיניים. הם ערכו הלוויה המונית לקרחון אוקיוקול, שאחרי 700 שנות קיומו הפך מעין כתם קטן על פסגת הר געש. מומחה מקומי הזהיר כי בעוד 200 שנה לא יישאר קרח באי.

איסלנד / צילום: Robert Bye
 איסלנד / צילום: Robert Bye

פארק ילוסטון, ארה"ב

בפארק ילוסטון בארה"ב מתגוררות חיות בסכנת הכחדה, והוא נחשב לפנינת טבע נדירה שופעת תופעות טבע ייחודיות. יותר מ-4 מיליון תיירים מבקרים בפארק מדי שנה, ומצליחים לחזות בגייזרים ומקורות מים לצד איילים, דובי גריזלי, זאבים אפורים ועוד. אך למרבה הצער, חוקרים צופים שבעקבות שינויי האקלים, הפארק עשוי לסבול משריפות עוצמתיות שיקטינו את יערותיו, תוך התגברות צמחיה פולשת, התפשטות שטחי ערבה הירידה במפלס המים. בכך, גם מספרם של בעלי החיים במערכת האקולוגית הנדירה עלול להצטמצם.

ארה"ב. יילוסטון פארק / צילום: Unsplash
 ארה"ב. יילוסטון פארק / צילום: Unsplash

מדגסקר

מדגסקר, מדינת איים באוקיינוס ההודי, היא מדינה בעלת צמחיה ייחודית שלא נמצאת במקומות אחרים בעולם, וגם בעלי חיים רבים דוגמת עשרות מינים של למורים. אך בשל תופעת בירוא יערות והשפעת שינויי האקלים, הטבע של מדגסקר נמצא בסכנה. לצד חקלאות לא יעילה ושימוש לא מפוקח באדמה, המדינה הפכה בשנים האחרונות יבשה יותר, והצמחייה הטבעית ובעלי החיים משלמים את המחיר.

כמה בעלי חיים מקומיים כבר נכחדו, וללא שינוי ביחס האדם אל הטבע, היערות במדינה עלולים להיעלם בתוך כ-35 שנים. מדגסקר גם חשופה מאוד להשפעת עליית מפלס הים, כאשר האוקיינוס עולה בממוצע בכ-7 מ"מ. רק לפני שנים בודדות, יכול היה העולם ללמוד על אירועי מזג אוויר קיצוניים שיתרבו בשל השפעות משבר האקלים, מאסון שהתרחש במדגסקר: כ-80% מהווניל האיכותי בעולם מגיע מהאי, והוא אחד ממקורות הפרנסה העיקריים עבור בני המקום. אך תקופת יובש ארוכה וסופה טרופית אימתנית שפגעה באי ב-2017, הובילה לפגיעה חסרת תקדים במטעי הווניל, ולעלייה במחיר התבלין המיוחד בעולם כולו - לאורך שנים.

מדגסקר / צילום: Unsplash
 מדגסקר / צילום: Unsplash

מפלי האיגוואסו, ארגנטינה

מפלי האיגוואסו בארגנטינה פופולריים מאוד, בעיקר בקרב תרמילאים ישראלים. סביב המפלים הגבוהים, הנחשבים לאחד משבעת פלאי תבל, משגשגת תעשיית תיירות, עד כדי שבעיירה הסמוכה, 80% מהתושבים תלויים בפרנסתם בתיירים. אך בשל בצורות מתמשכות, כמות המים במפלים ירדה באופן משמעותי, וכך נוצרה גם בעיה באספקת המים לערים הסמוכות. גם בעלי החיים עלולים להיפגע בשל הזרימה החלשה. כך למשל, ציפור סיס המפלים החיה באזור הזרם ונעזרת בו כדי להתגונן מפני טורפים, עלולה להימצא בסכנה.

מפלי האיגוואסו בארגנטינה / צילום: Unsplash
 מפלי האיגוואסו בארגנטינה / צילום: Unsplash

מלדיביים

האיים המלדיביים היא מדינה הממוקמת בים הערבי שבאוקיינוס ההודי. תיירות היא הענף החשוב ביותר בכלכלתה, ומהווה כשליש מהתמ"ג שלה. אך בשל משבר האקלים, המדינה כולה נמצאת בסכנה. יותר מ-80% מהאיים המרכיבים את המלדיביים נמצאים בגובה של פחות ממטר מעל פני הים, ולכן נמצאים בסכנת הצפה או היעלמות, בשל העלייה בגובה פני הים בעולם.

נשיא המדינה אמר בעבר מתוך יאוש כי מדינתו שוקלת לרכוש שטחים פנויים במדינות אחרות כדי לאפשר לתושביה פתח מילוט במקרה של סכנה ממשית. אגב כך, בראשית 2021, הוחלט בצעד תקדימי באיים המלדיביים, לאסור על שימוש חד פעמי בפלסטיק, עד 2023 בשלב זה. ההחלטה התקבלה עקב כמויות אשפה גדולות מאוד, שמיוצרות מדי שנה על ידי התושבים והתיירים, אשר המדינה מתקשה להתמודד איתן.

האיים המאלדיביים / צילום: איתי פאר
 האיים המאלדיביים / צילום: איתי פאר

לוויתן, מונטריי, ארה"ב

בעיירה מונטריי בקליפורניה, ספינות דייג קטנות לקוחות מדי יום תיירים לצפות בלוויתנים החיים באזור. זהו אזור קיט שוקק, אליו מגיעים מבקרים רבים. בתמונה - לוויתן גדול סנפיר, שאוכלוסייתו הצטמצמה באופן ניכן בגלל ציד, והוא נחשב למין מוגן ברוב העולם. יחד עם זאת, אף חיה לא מוגנת מפני רשתות מכמורות הדיג הענקיות הגורפות את הים מקרקעיתו, ולא מבחינים בין דג, לוויתן או צמחי ים (יותר מ-300,000 לוויתנים מוצאים את מותם בשנה ברשתות דיג).

הלוויתנים גדולי הסנפיר חיים בקבוצות המונות עשרה פריטים, והם ניזונים מבעלי חיים קטנים דוגמת קריל. מחקרים עדכניים מצביעים על חשיבותם של הלוויתנים למאבק במשבר האקלים; הם צוברים פחמן בגופם, בשיעור גבוה יותר אפילו מעצים בוגרים. כשהלוויתנים מתים, הן שוקעים באוקיינוס ו'קוברים' את הפחמן, שלא משתחרר מחדש לאוויר. ההערכה היא כי בשל פגיעת האדם במערכת האקולוגית הימית, כיום רק כ-3% מכמות הלוויתנים שהייתה בעולם שרדה, וכך גם תועלתם פחותה משהייתה יכולה להיות.

ארה"ב. לוויתן מונטריי / צילום: Vivek Kumar
 ארה"ב. לוויתן מונטריי / צילום: Vivek Kumar

פילים בנמיביה

בין המדבר לים, לחופי דרום-מערב אפריקה, שוכנת נמיביה. את המדינה מאכלסים 11 פארקים לאומיים ואזורי שימור נוספים. היא מהווה בית לכלבי ים בצד הים, ובצד המדבר - לפילים, ראמים, זברות, נמרים, ושלל חיות סוואנה הנהנות משטחי טבע פתוחים. אך לאחר תקופות ארוכות של מיעוט גשמים חמור, במדינה אשר כמחצית מאוכלוסייתה תלויה בחקלאות כפרנסה, החליט השלטון לבצע צעד נואש. כדי להצליח להאכיל את החיות ולמנוע את מותן מרעב - לאחר שעשרות אלפי בעלי חיים כבר מתו בשל אובן דטחי המרעה כתוצאה ממזג האוויר היבש, העמידה נמיביה חיות בר ובהן פילים וג'ירפות למכירה פומבית, במטרה לגייס יותר ממיליארד דולר. רוב אוכלוסיית המדינה חיה בעוני בשל אבטלה גבוהה ופערים חברתיים, לצד הון הנסמך על משאבי המדינה הרבים - אך מגיע לידיים זרות.

אנטארקטיקה

סדין הקרח המכסה את אנטרקטיקה הולך ומצטמק. בזמן שהעולם מתחמם - היבשת הקפואה מתחממת יותר. הטמפרטורה הממוצעת ביבשת הקפואה עלתה ב-3 מעלות ה-50 השנים האחרונות - פי 3 מהממוצע העולמי. בהתחממות גלובלית של 4 מעלות צלזיוס, שליש ממדף הקרח ביבשת יתמוטט, ויוביל לזרימת כמויות עצומות של מים לאוקיינוסים, ולעליה משמעותית בגובה פני הים, כך מזהירים המדענים. בקיץ האחרון, נשברו שוב ושוב שאי חום ביבשת, וללא מהלך גלובלי לבלימת ההתחממות, היא תמצא בסכנה. אף אדם לא מתגורר בקביעות ביבשת הקרח, אך מתגוררים בה שפע של בעלי חיים - לוויתנים, פינגווינים יחודיים כמו הפינגווין הקיסרי, דובי ים, כלבי ים ועוד. לפי מחקר שביצעה משלחת גרינפיס ליבשת, שמושבות הפינגווינים באנטארקטיקה בסכנה, כשהראשון להיפגע הוא פינגווין "רצועת הסנטר", שאוכלוסייתו הצטמקה בעד 77% במשך 50 שנים. אך כל מושבת פינגווינים בודדת שנבדקה נמצאת בדעיכה.

אנטרקטיקה / צילום: Dylan Shaw
 אנטרקטיקה / צילום: Dylan Shaw

אוסטרליה

יבשת אוסטרליה מרוצפת יערות וטבע, ונמצאים בה מינים רבים של חיות וצמחים. יונקי הקנגרו ודובי קואלה הם המפורסמים שבהם. לאחרונה, עלו לכותרות תמונות עצובות רבות של חיות שמצאו את מותן בשריפות היער העזות שהשתוללו באוסטריה. בתחילת שנת 2020 התרחש גל השריפות החמור ביותר אי פעם במדינה, כאשר 170 אלף קמ"ר עלו באש, והשטח בער חודשים ארוכים. לפי קוח הקרן העולמית לשימור חיות הבר, כשלושה מיליארד בעלי חיים מתו או נעקרו מביתם במהלך השריפות, ובהם 143 מיליון יונקים. חלק מבעלי החיים שהצליחו לשרוד את השרפות נותרו בתנאים מחיה קשים וחוו רעב, צמא, וחשיפה מוגברת לטורפים. הארגון הגדיר את השרפות כ"אחד מאסונות הטבע הנוראים ביותר בהיסטוריה המודרנית".

אוסטרליה היא יצואנית של בעלי חיים לשחיטה, צמר, פחם וברזל - מהגדולות בעולם. תרומתה להתחממות הגלובלית היא רבה, כאשר שליש מההכנה הלאומית נסמכת על תעשיות החשופות לשיבוש כלכלי בשל שינויי האלים. כלומר, עליה לבצע שינויים אינהרנטים בכלכלתה כדי לעמוד מול האתגרים של משבר האקלים. לאחרונה, הגישה תושבת המדינה תביעה ייצוגית בה טענה שאוסטרליה מטעה את המשקיעים, בכך שאינה חושפת את השפעות סיכוני האקלים על האגח שהיא מנפיקה. קרן פנסיה במדינה שנתבעה על כך שאיננה חושפת את השפעות סיכוי האקלים, הצהירה כי תיק ההשקעות שלה יסיט השקעות מגופים מזהמים עד 2050.

אוסטרליה / צילום: Josh Withers
 אוסטרליה / צילום: Josh Withers

ים המלח ישראל

זהו אחד מאתרי הטבע האהובים בישראל, המהווה מקור משיכה לתיירים מהעולם כולו. אך למרבה הצער, ים המלח הולך ונעלם. חופי ים המלח נסוגים כשהמפלס יורד, והבולענים הולכים ומתרבים. בעשור האחרון, מפלס ים המלח ירד בקצב הגבוה ממטר בשנה. זאת, בין היתר בשל הפעילות המסחרית של כריית המשאבים בשטחו. בנוסף, מפלס הים יורד כאשר הביקוש למים גובר, וזרימת המים המתוקים לים המלח נבלמת בסכר דגניה וסכרים נוספים. אילו לא יתבצעו פעולות שימור נחושות מצד הממשלה, עתידו של המקום השני הנמוך ביותר בעולם, מצוי בסכנה.

ים המלח / צילום: Itay Peer
 ים המלח / צילום: Itay Peer