הכירו את החברה מאבו דאבי שצפויה לרכוש את מאגר תמר

מובדאלה פטרוליום חתמה על מזכר הבנות לרכישת חלקה של דלק קידוחים במאגר הגז הטבעי בכ-1.1 מיליארד דולר • מדובר בחברה בבעלות מלאה של מובדאלה השקעות, שמוחזקת על ידי ממשלת אבו דאבי ומנהלת נכסים בשווי של 250 מיליארד דולר

חלדון אל מובארק, עומד בראש קרן מובדאלה / צילום: Reuters, Jason Lee
חלדון אל מובארק, עומד בראש קרן מובדאלה / צילום: Reuters, Jason Lee

חברת מובדאלה פטרוליום מאבו דאבי צפויה להפוך לאחת המחזיקות במאגר הגז הטבעי תמר. זאת לאחר שחתמה על מזכר הבנות לרכישת חלקה של שותפות דלק קידוחים (22%) במאגר הגז הטבעי בכ-1.1 מיליארד דולר. מדובר בעסקה הראשונה של חברת הענק בישראל. 

מובדאלה פטרוליום היא חברה בינלאומית לחיפוש והפקה גז טבעי המחזיקה נכסי גז טבעי בעשר מדינות, וממקדת את פעילותה במזרח התיכון, צפון אפריקה, רוסיה ודרום-מזרח אסיה. כעת כאמור היא רוכשת החזקה גם בתמר, אולם זו לא מקנה לה זכויות וטו ואינה מאפשרת החלטה בלבדית על השקעות, כך שמדובר בעיקר בהשקעה פיננסית.

מובדאלה הוקמה בשנת 2012, והיא חברת בת בבעלות מלאה של מובדאלה השקעות, שמוחזקת על ידי ממשלת אבו דאבי ומנהלת נכסים בשווי של 250 מיליארד דולר. לחברה מאבו דאבי היכרות עם משק הגז הטבעי של אזור מזרח הים התיכון, לאחר שבשנת 2018 היא רכשה 10% מהזכויות ברישיון שורוק במצרים, הכולל גם את מאגר הגז זוהר, וכן 20% מהזכויות במאגר הגז המצרי נור .

קרן מובדאלה נחשבת לשחקן אקטיבי בשוק ההשקעות העולמי, שאוהבת לקדם מיזמים טכנולוגיים מתקדמים שמסייעים לקידומה של אבו דאבי, דרך הקמת משרדים ומרכזים של החברות המושקעות בבירת הסחר של האמירויות. בין אפיקי ההשקעה העדכניים שלה ניתן למצוא טכנולוגיות מידע רפואיות, סיוע רפואי מרחוק (שהדרישה שלו בימי הקורונה גאתה) וגם ביוטק, פודטק ותעשיית הרכב האוטונומי. בין השאר השקיעה הקרן עשרות מיליארדי דולרים בחברת המכוניות האוטונומיות וויימו.

בראש הקרן עומד איש העסקים חלדון אל מובארק, בן למשפחת האצולה ח'ליפה, אשר נחשב לאחד מקובעי המדיניות המשפיעים ביותר באמיריות. אל מובראק מוכר גם בזכות היותו יושב הראש של קבוצת הכדורגל האנגלית מנצ'סטר סיטי, שבבעלות "אבו דאבי פיתוח והשקעות".