הסכמי השלום הגיעו לשדות הגז: קבוצת דלק מוכרת חלקה במאגר תמר לחברה מאבו דאבי ב-1.1 מיליארד דולר

דלק קידוחים חתמה על מזכר הבנות למכירת זכויותיה (22%) במאגר הגז לחברת מובדאלה פטרוליום שבבעלות ממשלת אבו דאבי • מדובר בעסקה הגדולה ביותר שנחתמת בין חברות מישראל ובין איחוד האמירויות מאז הסכמי אברהם • מנכ"ל דלק קידוחים: "מזכר ההבנות - צעד גדול בדרך אל השלמתו הסופית של מתווה הגז, והוא מהווה נדבך חשוב נוסף במימוש החזון לחיזוק שיתופי הפעולה באזור"

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: עינת לברון, גלובס
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: עינת לברון, גלובס

צעד גדול לקבוצת דלק של יצחק תשובה בדרך להשלמת מתווה הגז. השותפות הבת, דלק קידוחים, חתמה על מזכר הבנות לא מחייב למכירת זכויותיה (22%) במאגר הגז תמר לחברת מובדאלה פטרוליום מאבו דאבי תמורת 1.1 מיליארד דולר.

העסקה כוללת תמורה בלתי מותנית של 1 מיליארד דולר ותמורה מותנית של 100 מיליון דולר, אשר תשולם בכפוף לעמידה בתנאים וביעדים מסוימים. ההסכם המחייב אמור להיחתם עד 31 במאי, והשלמתו תהיה כפופה לתנאים מתלים, ובראשם אישור הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה ואישור אסיפת בעלי היחידות (או מפקח השותפות) של דלק קידוחים.

על העסקה חתמו מנכ"ל דלק קידוחים, יוסי אבו, ומנכ"ל מובדאלה פטרוליום, השייח' מנסור מוחמד אל-חאמד. מדובר בהסכם המסחרי הגדול והמשמעותי ביותר, שנחתם בין חברות מסחריות מישראל ובין איחוד האמירויות, מאז חתימת הסכמי הנורמליזציה (הסכמי אברהם), אשר אפשרו יחסי שלום, דיפלומטיה ונורמליזציה בין שתי המדינות.

אדריכל ההסכם הוא המנכ"ל יוסי אבו, שיצר את הקשר עם השייח מנסור וניהל את המגעים בחצי השנה האחרונה, ללא שימוש במתווכים. אבו הכיר את השייח' מנסור במהלך פגישות שערך במצרים, בנוגע ליצוא הגז מלוויתן, בעת שהשייח' כיהן בתפקיד מנהל ההשקעות הראשי (CIO) של מובדאלה.

המגעים הואצו לאחר מינוי מנסור למנכ"ל

בפברואר השנה מונה השייח' מנסור לתפקיד המנכ"ל, ומאז הואצו המגעים בין הצדדים. במקביל ערכו בכירי דלק קידוחים בדיקה ראשונית עם משרדי הממשלה בישראל, ובמסגרתה לא נמצאה התנגדות לאפשרות של מכירת ההחזקה בתמר לחברה מאבו דאבי, כך שההערכה היא שהעסקה תאושר.

נכון לסוף 2020, רשומה ההחזקה בתמר (22%) בספרי דלק קידוחים לפי שווי של כ-850 מיליון דולר. העסקה עצמה מעניקה כאמור תמורה של 1.1 מיליארד דולר, ובנוסף תקבל דלק קידוחים עוד 30 מיליון דולר מהמאגר בגין מכירות הגז ברבעון הראשון של 2021, כך שלמעשה מדובר בפער חיובי של 280 מיליון דולר ביחס לשווי בספרים.

הערכות שווי שנערכו טרם העסקה העניקו לנתח הנמכר שווי של 1.1-1.2 מיליארד דולר, כך שמדובר לכאורה בעסקה מאוזנת שטובה לשני הצדדים. מדובר בעניין חשוב כשלעצמו עבור הרוכשת, שצפויה כעת לפתוח משרדים בישראל, לגייס אנשים ולבחון השקעות נוספות בישראל, כך ששביעות רצונה מהעסקה תשפיע על המשך השקעותיה כאן.

מובדאלה פטרוליום היא חברה בינלאומית לחיפוש והפקה של גז טבעי, המחזיקה נכסי גז טבעי בעשר מדינות, וממקדת את פעילותה במזרח התיכון, בצפון אפריקה, ברוסיה ובדרום-מזרח אסיה. כעת היא רוכשת החזקה גם בתמר, אולם זו לא מקנה לה זכויות וטו ואינה מאפשרת החלטה בלבדית על השקעות, כך שמדובר בעיקר בהשקעה פיננסית.

מובדאלה הוקמה בשנת 2012, והיא חברה בת בבעלות מלאה של מובדאלה השקעות, שמוחזקת על-ידי ממשלת אבו דאבי ומנהלת נכסים בשווי של 250 מיליארד דולר. לחברה מאבו דאבי היכרות עם משק הגז הטבעי של אזור מזרח הים התיכון, לאחר שבשנת 2018 היא רכשה 10% מהזכויות ברישיון שורוק במצרים, הכולל גם את מאגר הגז זוהר, וכן 20% מהזכויות במאגר הגז המצרי נור.

לאחר החתימה, אמר שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ, כי מדובר בהוכחה נוספת להצלחת מתווה הגז, וכי כעת גם חברה ממדינה ערבית משקיעה בשוק הגז של ישראל. "אני מאמין שזוהי תחילתו של שיתוף פעולה בין המדינות בתחום האנרגיה ובתחומים כלכליים ומדיניים נוספים, לרווחתם של האזרחים", הוסיף שטייניץ.

במשרד האנרגיה הביעו שביעות רצון מיישומו של מתווה ביזור הבעלויות בשדות הגז בים התיכון וביטול המבנה המונופוליסטי שלהם, המבטיח מחד, לטענתם, תחרות מחירי גז לצרכנים הישראלים ובראשם חברת החשמל, ובנוסף גם מציאת שווקים בינלאומיים נוספים לגז הישראלי.

תמשיך להחזיק כ-45% מלוויתן

מאגר תמר, הממוקם כ-90 ק"מ מערבית לחיפה, בעומק כולל של כ-5,000 מטר מפני הים, ובעומק מים של כ-1,700 מטר, הוכרז כתגלית בשנת 2009. ההפקה מהמאגר החלה בשנת 2013, והיא מתבצעת באמצעות שש בארות, שמהן מוזרם הגז באמצעות שני צינורות באורך 140 ק״מ לאסדת תמר, שעליה מתבצע רוב רובו של הטיפול בגז הטבעי.

מהאסדה מועבר הגז הטבעי אל צנרת הקבלה היבשתית באשדוד, ומוזרם לשווקים בישראל, לצד יצוא כמויות קטנות למצרים ולירדן. בהתאם למתווה הגז שאושר על-ידי הממשלה, הכנסת ובג"ץ, מחויבת דלק קידוחים למכור את כל זכויותיה במאגר תמר עד סוף שנת 2021.

במאגר תמר מחזיקים כיום שישה שותפים: דלק קידוחים (22%), חברת שברון האמריקאית (25%) שרכשה את נובל אנרג'י ושמשמשת גם כמפעיל המאגר, ישראמקו (28.75%), תמר פטרוליום (16.75%), דור (4%) ואוורסט (3.5%). לפי דוח העתודות האחרון של חברת NSAI, שפורסם בינואר 2020, היקף העתודות המוכחות והצפויות בחזקת תמר, לאחר הפקה של יותר מ-69.3 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים) עומד על כ-300 BCM גז טבעי ו-14 מיליון חביות קונדנסט.

לאחר שתשלים את מכירת חלקה במאגר תמר, תמשיך דלק קידוחים להחזיק ב-45.3% ממאגר לוויתן, שלו עתודות מוכחות וצפויות של 649 BCM גז טבעי ו-41 מיליון חביות קונדנסט עם יכולת הפקה של 1.2 BCF (מיליארד רגל מעוקבת) ליום, ובעל עשרות שנות פעילות צפויות. בנוסף, מחזיקה דלק קידוחים גם ב-30% ממאגר אפרודיטה, הממוקם לחופי קפריסין, ולו עתודות צפויות של 3.5 TCF (טריליון רגל מעוקבת).

יוסי אבו, מנכ״ל דלק קידוחים, אמר כי "מזכר ההבנות שנחתם היום הוא צעד גדול בדרך אל השלמתו הסופית של מתווה הגז, בהתאם לכל התחייבויותינו מראשית הדרך, והוא מהווה נדבך חשוב נוסף במימוש החזון שלנו לחיזוק שיתופי הפעולה באזור".

אבו הוסיף, כי "מזכר ההבנות הזה, שאנו מקווים שיבשיל בקרוב להסכם סופי, עומד בכל הקריטריונים שהצבנו לעצמנו: עמידה בלוחות הזמנים של מתווה הגז, עסקה בעלת ערך לבעלי המניות של דלק קידוחים, חיזוק משק הגז הטבעי בישראל והעמקת שיתוף הפעולה האזורי. שיתוף הפעולה עם מובדאלה פטרוליום הוא עדות משמעותית נוספת לאיכותו של מאגר תמר ולפוטנציאל האדיר שקיים באגן הלבנט, והוא יסייע להרחבת אפשרויות ההפקה והיצוא בשנים הקרובות״.

האתגרים הפיננסיים של תשובה עדיין לא נפתרו

בתגובה להודעה על העסקה הצפויה למכירת חלקה במאגר הגז תמר, עלתה יחידת ההשתתפות של דלק קידוחים   והשלימה זינוק של 26% מתחילת השנה למחיר המשקף שווי של 5.75 מיליארד שקל לשותפות. קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, מחזיקה ב-54.7% מדלק קידוחים, ומנייתה הגיבה בעלייה של 8%, השלימה זינוק של 49% מתחילת 2021 - ומחירה משקף שווי חברה של כ-2.7 מיליארד שקל.

העסקה הנוכחית משפרת את מצבה של קבוצת דלק אולם לא באופן שיספק פתרון לאתגרים הגדולים שעומדים כיום בפניה. הללו כוללים בעיקר תשלומי חוב (קרן וריבית) ואחרים של 1.53 מיליארד שקל ב-2021 ושל 2.165 מיליארד שקל ב-2022.

להנהלת קבוצת דלק, בראשות המנכ"ל עידן וולס, תוכניות נרחבות להתמודדות עם הפירעונות הכבדים, ובראשם צירוף שותפים לחברה הבת איתקה, אם באמצעות מכירת מניות ואם באמצעות המרת חוב של קבוצת דלק למניות איתקה.

פעולות אלו, כולן או חלקן, מתוכננות להניב לקבוצת דלק סכום של כ-400 מיליון דולר (1.326 מיליארד שקל), ולאפשר בהמשך נטילת הלוואה של 200 מיליון דולר (663 מיליון שקל), כנגד שיעבוד על מניות איתקה שייוותרו בידי קבוצת דלק   .

עם זאת, לדעת רואי החשבון של קבוצת דלק, פירעון ההתחייבויות במועדן נשען ומותנה ביכולת החברה לממש נכסים והשקעות בהיקף משמעותי, וכן לגייס חוב והון בהיקף משמעותי. מסיבה זו הם בחרו להותיר את הערת העסק החי גם בדוחות השנתיים של קבוצת דלק לסיכום 2020.

תמורת העסקה הנוכחית תשמש בראש ובראשונה לפירעון מלא של אג"ח תמר (תמר בונד) בהיקף של 600 מיליון דולר, ולפירעון מוקדם של אג"ח א' של דלק קידוחים בהיקף של 200 מיליון דולר (650 מיליון שקל), מתוך סך הסדרה בהיקף של 1.33 מיליארד שקל (410 מיליון דולר) שאמורה להיפרע במלואה עד סוף 2021. כך, שהמכירה תפחית את החוב של דלק קידוחים משמעותית ותותיר אותה בעיקר עם לוויתן בונד (אג"ח לוויתן) בהיקף של 2.25 מיליארד דולר, שהונפקו אשתקד.

מעבר לכך מצפה קבוצת דלק לדיבידנדים גבוהים ככל האפשר, לצורך פירעון חובותיה למחזיקי האג"ח, שמסתכמים ביותר מ-5 מיליארד שקל. בדצמבר 2020 הכריזה דלק קידוחים על חלוקת רווחים של 117 מיליון שקל, אשר בוצעה בפועל בינואר 2021 ומתוכה קיבלה קבוצת דלק דיבידנד של 65 מיליון שקל.

בדוח התזרים החזוי שפרסמה בחודש שעבר, ציינה קבוצת דלק כי להערכתה תחלק דלק קידוחים כ-80 מיליון דולר בתחילת 2022 (בגין רווחי 2021), וכן כ-80 מיליון דולר נוספים בדצמבר 2022 (בגין רווחי 2022). על בסיס הערכות אלו היא צופה לקבל ב-2022 סכום של כ-290 מיליון שקל מדלק קידוחים.

עם זאת, בקבוצת דלק ציינו כי סכומי חלוקת הרווחים מדלק קידוחים מבוססים בעיקר על תזרימי המזומנים הצפויים מהפעילות השוטפת של דלק קידוחים ומיכולת החלוקה של דלק קידוחים. כך, שמכירת ההחזקה בתמר בסכום של 1.1 מיליארד דולר, עשויה אולי לאפשר את הגדלת הסכום לאחר פירעון אג"ח תמר ואג"ח א' בהיקף של יותר מ-1 מיליארד דולר.