אינטל מקימה קמפוס חדש בחיפה והתחרות על עובדי ההייטק עולה מדרגה

אינטל הודיעה כי תגייס 1,000 עובדי פיתוח נוספים ומביאה את מספר העובדים שחברות ההייטק הגדולות מעוניינות לגייס לכ-4,000 • מנכ"ל אינטל העולמית יגיע להכרזה על קמפוס חדש שהיא מקימה בחיפה בהשקעה של 200 מיליון דולר • התחממות זירת השבבים רק צפויה להאיץ את התחרות על טאלנטים

מרכז ההייטק של חיפה / צילום: Shutterstock
מרכז ההייטק של חיפה / צילום: Shutterstock

אינטל מחריפה את המרוץ לגיוס עובדים בענף ההייטק בישראל. יחד עם ההכרזה על הקמפוס החדש שהיא מקימה בחיפה, הודיעה החברה על כוונתה לגייס 1,000 עובדי פיתוח נוספים, עוד במהלך השנה הנוכחית. זאת בנוסף להכרזתה לאחרונה כי בכוונתה לגייס 400 עובדים בהבאנה לאבס, חברת הבינה המלאכותית שרכשה.

חברות טכנולוגיה רבות הודיעו על כוונה דומה בחודש האחרון. חברת אנבידיה, מתחרה מרכזית של אינטל, הודיעה כי היא מתחילה סבב גיוס של כ-600 עובדים וגוגל צפויה לגייס כ-500 עובדים. קדחת הגיוסים בהייטק הישראלי חורגת משוק החומרה, חברת אבטחת הסייבר צ’ק פוינט אמרה כי בכוונתה לגייס כ-800 עובדים, אולי עוד השנה. גם חברת Jfrog הודיעה על גיוס של 300 עובדים, חברת הסייבר הישראלית צ’קמרקס הודיעה על גיוס של כ-200 עובדים וחברת Pliops הודיעה כי היא מגייסת על 200 עובדים חדשים. אם נסכם את המספרים נגיע ל-4,000 עובדים שהחברות הללו מעוניינות לגייס לשורותיהן.

 
  

בנוסף, ככל הנראה פייסבוק נמצאת בעיצומם של מהלכים להקמת מרכזי פיתוח שבבים בישראל. ולכך יש להוסיף את אפל, שעומדת לשכור שטח של כ-28 אלף מ"ר בחיפה, גם כן עבור מאמצי פיתוח השבבים שלה, לאחר שבאחרונה הודיעה כי תיפרד מאינטל לטובת פיתוח עצמי של שבבים למק.

על פי אינטל, הגיוס הוא "לטובת תמיכה והוצאה אל הפועל של פרויקטים מרכזיים שקיבלה מהמטה העולמי. אינטל תגייס מהנדסי חומרה, שיהוו את ליבת הגיוס הנוכחית, מהנדסי תוכנה ו-AI, מתחומי הנדסת חשמל, תוכנה ומדעי מחשב, בעבור מנעד רחב של תפקידים, החל מסטודנטים ועד למהנדסים מנוסים ובעלי תארים מתקדמים".

לדברי אינטל, "הקבוצות העיקריות שמגייסות בימים אלה עובדים הן קבוצות הפיתוח לעולמות המחשוב, דאטה והקלאוד".

"הכרה בהון האנושי בישראל"

בשיחה עם גלובס הסבירה מנכ"לית מרכזי הפיתוח של אינטל בישראל קרין אייבשיץ סגל כיצד מתכוונת החברה להתמודד עם התחרות העזה על טאלנטים בתחום החומרה לנוכח הגברת ההילוך של ענקיות הטק בתחום. לשאלה האם גיוס של 1,000 עובדים חדשים כאשר אנבידה לבדה מגייסת 600 עובדים הוא ריאלי, השיבה אייבשיץ סגל בחיוב והסבירה כי אינטל מגייסת לא רק מהנדסים מנוסים מתארים מתקדמים אלא גם סטודנטים, וכי אינטל פועלת לקידום נושא ההכשרות עם האקדמיה.

 
  

"יש תהליכים עם האקדמיה להמשיך לפתח עוד טאלנט בארץ ולהכשיר יותר סטודנטים וסטודנטיות", אמרה אייבשיץ סגל, והסבירה עוד כי "המודל ההיברידי פותח מרחב אפשרויות ליותר טאלנט שאולי היה קשה להגיע אליו קודם. יותר קל לגייס היום מהפריפריה. זה פותח מרחב אפשרויות לעוד אוכלוסיות. אנו המעסיק מוביל בהייטק בשילוב מהמגזר הערבי ויש כמובן אוכלוסיות נוספות כמו חרדים או בעלי מוגבלויות. זה מרחיב את ה-'פול' של הטאלנט".

אייבשיץ סגל התייחסה גם להחמרת התחרות מול ענקיות הטק האחרות ואמרה כי "אין ספק שהתחרות על הטאלנט הולכת וגוברת, אבל אני גם שמחה לראות שהאקוסיסטם כולו מתפתח וצומח. יש בזה חדשות טובות". לדברי אייבשיץ סגל, "בסך הכל אנו אקוסיסטם חזק, ותחרות זה משהו שמפרה. אני שמחה לראות שעוד חברות שמשקיעות כאן כי זו הכרה בהון האנושי בישראל".

התחממות זירת השבבים הישראלית צפויה להחמיר את התחרות על טאלנטים שכבר כיום נמצאים במחסור כרוני. על רקע זה יש להבין את הכרזות חברות הטכנולוגיה - הן על עצם הגיוס והן על תנאי העבודה שהן מציעות להם. על התחרות המתחממת אפשר ללמוד מהצעד של גוגל במסגרתו הצליחה למשוך לאחרונה לכוחותיה את בכיר אינטל אורי פרנק, על מנת שזה יוביל את מהלך הפיתוח האסטרטגי שלה מישראל. וזו ככל הנראה רק ההתחלה.

גלסינגר מגיע להכריז על הקמפוס החדש

התחרות העזה על מפתחי חומרה כמו גם אתגרים משמעותיים נוספים שניצבים בפני ענקית השבבים, מביאים לישראל את מנכ"ל אינטל העולמית פטריק (פט) גלסינגר לביקור ראשון במסגרת תפקידו החדש. גלסינגר, ששימש בעבר בתפקידים בכירים באינטל העולמית, שב בתחילת השנה לחברה לאחר ששימש מנכ"ל VMWare , במטרה להצעיד אותה על דרך חדשה, לאחר שנים קשות בהן סבלה מעיכובים חוזרים ונשנים בהתקדמות בפיתוח בטכנולוגיות הייצור, ובאי יציבות בצמרת החברה, שהחלה עוד לפני כהונתו של המנכ"ל הקודם בוב סוואן.

גלסינגר מגיע לישראל באופן רשמי לצורך ההכרזה על קמפוס חדש שיוקם באזור בפארק מת"ם בחיפה בסמוך לבנייני החברה הקיימים, בהשקעה של כ-200 מיליון דולר. בנייתו של הקמפוס החדש תחל בקרוב וצפויה להסתיים במהלך 2023. הקמפוס, שמתוכנן לתת מענה לשיטות עבודה היברידיות - המשלבות עבודה מהמשרד ומהבית, צפוי לאכלס כ-6,000 עובדי מרכזי הפיתוח של אינטל שפועלים כיום מכמה בנינים שונים ולאפשר את הרחבת מצבת כוח האדם של החברה, שעומדת כיום על כ-7,000 עובדים בכל מרכזי החברה בישראל, לא כולל עובדי הסטארט-אפים שרכשה אינטל בישראל והפכו לחלק ממנה - מובילאיי, הבאנה, ו-MOOVIT, שמונים 2,100 עובדים נוספים.

הקמפוס החדש צפוי להשתרע על פני 70 אלף מ"ר - 40 אלף מ"ר מעל הקרקע ו-30 אלף מ"ר תחתיה. זאת אף שהתוכנית שאושרה על ידי הוועדה המקומית בחיפה בחודש ספטמבר 2020 אישרה בנייה של עד 90 אלף מ"ר. מאינטל נמסר כי המבנה החדש יהיה חלק מקמפוס, שיכלול אלפי מ"ר של שטחי ספורט ואזורי טבע ירוקים, כולל מרכז מבקרים שיהיה פתוח לציבור, כמו גם אודיטוריום שישלב בו את צרכי הקהילה. על תכנון המבנה החדש מופקד משרד האדריכלים מושלי אלדר.

פארק מת"ם ממוקם במבואות הדרומיים של חיפה, סמוך לגבולה עם טירת כרמל, בין כביש 2 לכביש 4. שטחו של הפארק הוא כ-270 אלף מ"ר בנוי, המושכרים לכ-70 חברות, אשר מעסיקות כ-12 אלף עובדים בפארק. על פי נתוני חברת גב ים, הפארק מניב כ-140 מיליון שקל בשנה. בין היתר, מאכלסות את פארק מת"ם חברות אינטל, אלביט מערכות, מיקרוסופט, DELL-EMC, אפל, אמזון, פיליפס, גוגל ויאהו. 

חטיבת הקרקע שעליה יוקם המבנה, ששטחה כ-10 דונם, נמכרה לאינטל לפני כשנה על ידי מת"ם בסכום של 102 מיליון שקל.

הכרזות נוספות במהלך הביקור

על פי הודעת אינטל נוסף על הקמת הקמפוס החדש וגיוס העובדים צפויים במהלך הביקור "הכרזות נוספות". לא ברור האם בנוסף לפגישותיו עם צמרת החברה ייפגש גלסינגר עם בכירים במשרד האוצר או עם ראש הממשלה בנוגע להמשך ההתחייבויות של ישראל בנוגע לתמיכה בפעילות הייצור של החברה, לנוכח המהפך עליו הכריז גלסינגר זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד. אינטל הודיעה לאחרונה כי תשנה את המודל העסקי שלה כך שתחל לייצר חלק מהשבבים שהיא מפתחת, במיקור חוץ, מצד אחד, ומצד שני תהפוך ל-"פאונדרי", ותחל לייצר במפעלים שלה ברחבי העולם שבבים, גם עבור חברות אחרות שמפתחות שבבים, ולא רק עבור הפיתוח העצמי של אינטל.

אינטל הודיעה על המהלך למרות שלאחרונה הצליחה, לטענה, לפתור את משבר הייצור שפקד אותה עיכב את תחילת ייצור השבבים בטכנולוגיית 7 ננומטר. זאת, לאחר שקודם לכן חלו עיכובים גם בתחילת הייצור ב-10 ננומטר, הטכנולוגיה שבה מיוצרים עתה השבבים בקריית גת. בין השבבים הללו גם המעבדים המרכזיים ( CPU ) שמפתחת אינטל בחיפה עבור שרתים ומחשבים אישיים (דסקטופים ולפטופים). בימים אלה מוקם בקריית גת מפעל חדש בהשקעה של 40 מיליארד שקל, אך לא ידוע באילו טכנולוגיות מיועד מפעל זה לייצר.