הצוללת | פודקאסט

כך שנת הקורונה הפכה אלפי הייטקיסטים למיליונרים

דווקא בשנת הקורונה, כשהמשק צנח, ההייטק הישראלי צמח • כ-10,000 עובדים הגדילו את הונם משמעותית בזכות עליית הערך של החברות והפכו למיליונרים בדולרים • מה פערי השכר אומרים על ההתאוששות מהמשבר? • הצוללת עושה סדר • האזינו

הנפקת wix במסחר הנאסד"ק / צילום: נאסד"ק OMX
הנפקת wix במסחר הנאסד"ק / צילום: נאסד"ק OMX

דווקא בשנת הקורונה שהביאה לעולם משבר כלכלי ובריאותי, ההייטק הישראלי חווה שגשוג חסר תקדים. מדובר בתופעה שאפילו בבנק ישראל שמו לב אליה כשדוח בנק ישראל, שיצא בתחילת החודש, מדבר על כך שישראל היא אחת מ'מעצמות ההייטק', לא פחות. זו קבוצה של ארבע מדינות, שכוללת את אירלנד, שוויץ, קוריאה וישראל, שבהן יש מגזר הייטק גדול במיוחד, באופן יחסי, ולכן הן גם נפגעו פחות קשה בקורונה.

אבל לא כולם, כמובן, עובדים בהייטק, התוצאה היא התאוששות לא שוויונית מהמשבר. מדובר בתופעה שרואים לא רק בישראל, אלא גם בעולם. יש מי שיוצאים מהמשבר במגמת עלייה, ויש מי שרק ראה את מצבו מתדרדר. ככה מתקבלת הצורה של האותה K, עם זרוע אחת שעולה ואחת שיורדת.

פודקאסט הצוללת בהנחיית אורי פסובסקי מארח את שירי חביב-ולדהורן, כתבת שוק ההון; ואופיר דור, כתב הטק של גלובס, ויעסוק הפעם בחלק שעלה למעלה, או ליתר דיוק, על חלק מציבור העובדים שמצבם השתפר השנה - עובדים ההייטק שהפכו למיליונרים. ייתכן שאתם אפילו מכירים חלק מהם. חבר שעובד בחברה שהנפיקה, או קרובת משפחה שמימשה אופציות וקנתה דירה. 

בהייטק, כמובן, יש ביקוש גדול לעובדים והוא מתורגם גם לשכר גבוה, שגם הוא רשם עלייה השנה. מי שמחפש המחשה יכול למצוא אותה בקבוצות בפייסבוק שבהן אנשים מתוודים על השכר שלהם. אבל חוץ מהשכר לחלק מהעובדים בהייטק יש גם אופציות, ושם הייתה קפיצה משמעותית בשנה החולפת.