משיתוף פעולה קרוב לחסימה ותביעות: אפל ומפתחת המשחק פורטנייט בחילופי אש

אפיק, יצרנית המשחק הפופולארי פורטנייט, עומדת מול ענקית הטכנולוגיה אפל בתביעות מורכבות • הטענות נגד אפל מתמקדות בעמלות מופרזות ובכוחה כמונופול • אפל טוענת שהיא לא עושה שום דבר שונה משוק משחקי הווידאו

מתוך המשחק פורטנייט / צילום: Shutterstock
מתוך המשחק פורטנייט / צילום: Shutterstock

בשבוע שעבר עלו אפל וגוגל לסנאט האמריקאי כדי להוכיח שהן בעד השוק ולא מחסלות תחרות. הן סיפרו כמה הן משקיעות במפתחים ואיך הן נותנות את הכלים הנדרשים כדי לבנות את הקהילה ואת המפתחים. אך ישנו מקרה שאפשר להצביע עליו כלב העניין: מערכת היחסים הקשה בין יצרנית המשחקים אפיק לבין ענקית הטכנולוגיה אפל, מקרה נוסף שמראה על הכוח המונופולסטי של ענקיות הטכנולוגיה, ובפרט בחנויות האפליקציות שלהם.

בחודש אוגוסט, חברת אפיק החליטה לתבוע את אפל וגוגל, אחרי שענקיות הטכנולוגיה החליטו להסיר את המשחק פורטנייט של אפיק מחנויות האפליקציות. אפיק טענה שהכוח של אפל וגוגל הוא מונופוליסטי ואינו מידתי. אפל החליטה להגיש תביעה נגדית, אפל טענה שכל המאבק הוא עניין של כסף. "למרות שאפיק מציגה את עצמה כרובין הוד מודרנית, במציאות היא עסק של מיליארדי דולרים שפשוט לא רוצה לשלם כלום תמורת הערך העצום שהיא מפיקה מחנות האפליקציות של אפל", נטען על ידי אפל. ולמעשה, בית משפט פדרלי בארצות הברית יבחן את הפרשה, והמשפט מתוכנן להתחיל ב-3 במאי.

איך הכל התחיל?

טים סוויני, מנכ"ל Epic Games, הוא המיליארד שעומד מאחורי זו שפיתחה את אחד המשחקים הפופולאריים ביותר, פורטנייט בשנת 2017. סוויני הקים את חברת אפיק בגיל 20 במרתף הוריו בשנת 1991. במובנים רבים, טים סוויני והחברה החליטו שנמאס להם משיטות העבודה של אפל, והחליטו להילחם. בתוך החברה, צוות של עובדים המורכב מעורכי דין, אנשי יחסי ציבור ועוד, עבדו על Project Liberty - תכנית מסודרת שנועדה לעשות הרבה בעיות.

מערכת היחסים התחילה מעולה. בשנת 2018, אפיק השיקה את פורטנייט לזירת iOS , מה שהוביל אותם שנה לאחר מכן למנות 250 מיליון שחקנים ברחבי העולם. אפל קידמו את המשחק ואף הציעו סיוע טכני ושיווקי.

וכך עשו: מכיוון שהעמלות של אפל גבוהות (30% מהרווחים ברכישות בתוך האפליקציה), החליטו באפיק לעקוף את השיטה של אפל, ולפתח מערכת משלה לביצוע רכישות בגרסה הסלולארית. למעשה, לבצע רכישות דרך המשחק ולא דרך מערכת התשלומים של אפל. כשבצורה הזו בעצם אפיק יכולה לעקוף את העמלה הגבוהה של אפל. כמובן שזה מפר את ההסכם עם אפל, מה שהוביל את אפיק לעשות קמפיין רחב הכולל יחסי ציבור. אפל הציגה מסמך של סוויני שנשלח לשותף במיקרוסופט ובו כתוב "אתם תיהנו ממופע הזיקוקים הקרוב".

ברגע שגוגל ואפל הסירו את פורטנייט מחנויות האפליקציות, אפיק החליטה לתבוע אותן. השופטת איבון גונזלס רוג'רס היא זו שתצטרך להחליט האם אפל מנצלת את כוחה לרעה ומנסה לחסל תחרות או שאפיק מנסה להפר את החוזה מול אפל כדי למקסם את הרווחים. עד כה גונזלס רוג'רס פסקה שאפל יכולה להשאיר את החסימה על משחקי החברה, אך לא יכולה לחסום את המנוע הגרפי של החברה, Unreal Engine , המשמש מפתחים רבים.

אפל: פעלנו בדומה לשחקנים אחרים בשוק ואפיק עושה בעיות

בהצהרה בבית משפט אמר בכיר אפל, מייק שמיד, ראש פיתוח עסקי של משחקים בחנויות האפליקציות, כי כולם היו שם כדי לעזור לאפיק להתפתח והיו זמינים תמיד לשאלות. שמיד מספר על שיחות באמצע הלילה והודעות דחופות - מה שהוביל את אפל להעסיק אדם באוסטרליה כדי שאפל תוכל לטפל במקרים של אפיק 24 שעות ביממה.

מערכת היחסים שאפל תיארה בבית משפט שונה מהחוויות של מפתחים אחרים. יצרניות תוכנה קטנות יותר התלוננו שהכללים הרבה יותר נוקשים והעמלות גבוהות. הטענות כאן הן על פרקטיקה לא תחרותית ומחסלת כל אפשרות אחרת. ממש כוח מונופוליסטי על השוק - כשלאפל יש את הכוח לקבוע כמה אנשים יתקינו אפליקציה מסוימת, איך הדברים מוצגים להם וכן הלאה.

אפל טוענת שהצורה שהיא עובדת דומה לסביבת העבודה בנינטנדו ואקסבוקס - גם שם מאפשרים לפעול רק על המערכת שלהם וכי גם החברות האלו גובות עמלות למפתחים. שמיד אמר שבכמה הזדמנויות, אנשי אפיק אמרו שאם אפל לא תיענה לדרישות שלהם, אפיק תסיר את המשחקים שלה מהזירה. כמובן מהצד השני, באפיק טוענים שאפל מפרה חוקי הגבלים עסקיים - כי אין זה הגיוני שכל הרכישות עוברות רק דרך אפל.

האם פורטנייט כבר לא רלוונטית? אפיק לא מפרסמת רשומות כלכליות, אבל על פי גורמים בשוק, משתמשים פחות מבזבזים כסף במשחק. במקביל - באפיק דיווחו במאי 2020 שהגיעו ל-350 מיליון חשבונות רשומים ואף הציגה תכנונים לעתיד. הופעות מוזיקליות מדי פעם בזירה, הקרנות סרטים ועוד.

זאת לא הפעם הראשונה שסוויני עושה צרות לגדולות. אפיק שיחררו את המשחק Battle Royale , שתפס מאוד בכל העולם. כדי לבנות את קהילת השחקנים, אפיק דחפה את יצרני הקונסולות כדי לאפשר לשחקנים להצטרף למשחקים בזירות אחרות - משמע שחקן פלייסטיישן שישחק עם שחקן אקסבוקס. מיקרוסופט ונינטנדו הביעו עניין, סוני פחות. שחקנים הציגו את סוני כאשמים בסיפור הזה, ובכל זאת סוני החליטה לא לשתף פעולה. הם תיארו את סוויני כ"מאמץ דיפלומטי בינלאומי", אך מאז סוני השקיעה פעמיים באפיק.

העמלה שגובה אפל עומדת על פי 2 עד פי 6 מהמחיר המקובל

פרופסור אשר בלס, לשעבר כלכלן ראשי בבנק ישראל ומרצה לכלכלה במכללת אשקלון, הגיש חוות דעת לתביעה ייצוגית נגד אפל כאן בישראל לפני כמה חודשים. גם במקרה כאן, טענו שאפל מונעת תחרות בחנות האפליקציות שלה. אך מתוך חוות הדעת אפשר להבין את המשמעות: "אפל מהווה מונופולין בשוק הרלבנטי, עובדה המקשה על מבחן ההשוואה, שכן כל מושאי ההשוואה הינם בשווקים שונים. עם זאת, גם במצב עניינים זה, ניתן להסיק כי העמלה שאפל גובה הינה מופרזת". על פי פרופ' בלס, בשירותים דומים עם חנויות, גובה העמלות נמוך משמעותית. ומה שמשמעותי כאן לפי בלס - אין שום אפשרות אחרת באמת. אפל לא מאפשרת להכניס חנויות אפליקציות נוספות.

"גוגל מפעילה במשך שנים את חנות האינטרנט של Chrome , בה היא גובה מהמפתחים 44 עמלה של 5% בלבד. EPIC מנהלת חנות אפליקציות לשימוש במחשבים אישיים, וגובה עמלה של 12% בלבד מהמפתחים. מיקרוסופט מפעילה גם כן חנות אפליקציות בה העמלה עומדת על 5% (ואני מבין כי במקרים מיוחדים, 15%)", מפרט בלס בחוות דעתו. במקרה של אפל, היא גובה מהמפתח תשלום שנתי של 100 דולר, לצד הכנסות נוספות מקידום האפליקציות באפסטור. "המסקנה היא כי העמלה שגובה אפל מהמפתחים עבור השימוש באפסטור, 30% בשנה הראשונה ו-15% לאחר מכן, עומדת על פי 2 עד פי 6 מהמחיר המקובל בשוק" - מסכם בלס.