40 קומות מעל איילון: אושרה תוכנית שתכפיל את יחידות הדיור בתל גיבורים בחולון

התוכנית כוללת תוכניות פינוי בינוי עם זכויות בנייה מפליגות לאורך נתיבי איילון, והיא תעלה את כמות יחידות הדיור השכונה ל-7,900 • חלוקת הזכויות תתבצע על בסיס הראשון שמגיע זוכה

תל גיבורים / הדמיה: סטודיו מיא
תל גיבורים / הדמיה: סטודיו מיא

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חולון אישרה בישיבתה את "תל גיבורים - תוכנית אב להתחדשות עירונית". מדובר בפרוצדורה משלימה לאישור של הוועדה המחוזית תל אביב את התוכנית. הבשורה היא שכמות יחידות הדיור בשכונה תוכפל, ושיזמים שיזדרזו ויקדמו פרוייקטי פינוי בינוי לאורך ציר האיילון ורחוב המעפילים, יקבלו זכויות בנייה מופלגות.

תל גיבורים נבנתה אחרי קום המדינה על אדמות הכפר הערבי תל א-ריש, והיא תוכננה מראש, כמו הרבה שכונות בעשור ההוא, כשכונת-קצה שמנותקת מהעיר הוותיקה. נתיבי איילון, שנסללו בסוף שנות ה-70, העצימו את הנתק מבת ים ומתל אביב. כעת שואפת עיריית חולון לחבר את השכונה אל מרכז העיר (שבקו אווירי קרובה אליו מאוד), וגם לנצל את הקרבה המיידית לדרום יפו כדי לקשור את השכונה אל לב המטרופולין - תל אביב.

עוצמות בנייה גבוהות

תוכנית האב, שהוכנה ע"י משרד האדריכלים פרחי צפריר ביוזמת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עיריית חולון והמנהלת להתחדשות עירונית, מציעה ציפוף מהותי של השכונה: צמוד לציר האיילון יקודמו תוכניות פינוי בינוי. עוצמות הבנייה במקום גבוהות וניתן יהיה להגיע לגובה של עד 25 קומות. בפרוייקטים שבהם ישולבו גם יעודי ציבור, דירות להשכרה ארוכת טווח ותעסוקה ניתן יהיה לגובה של עד 40 קומות.

תל גיבורים / הדמיה: סטודיו מיא
 תל גיבורים / הדמיה: סטודיו מיא

בלב השכונה תהיה התחדשות יותר מאופקת, שנשענת על השלד הירוק של השכונה. גובה הבניינים יגיע ל-9 קומות. הקטגוריה השלישית מייחסת לציר המעפילים - שם עובר קו המטרו M1. לאורך ציר זה ניתן יהיה לבנות לגובה של עד 25 קומות ואפילו 40 קומות במקרים של עירוב שימושים. בסך הכל יהיו בשכונה 7,900 דירות, ככפליים מהמצב הקיים.

תוכנית האב מייצרת מסגרת תכנונית אשר מאפשרת, בשלב הראשון, תוספת של 2,000 יח"ד מתוך מאגר פוטנציאלי של מתחמי התחדשות. לאחר תוספת של 2,000 יח"ד, תיערך בדיקה תנועתית ופרוגרמטית חוזרת לשטחי הציבור על מנת לבחון האם ניתן להוסיף לשכונה עוד יח"ד מתוך המאגר. מימושה של התוכנית יהיה בהדרגה, לאורך תקופה ארוכה, והיא כוללת בתוכה מערכת מעקב ובקרה שתיבחן מעת לעת.

תל גיבורים / הדמיה: גושן אדריכלים
 תל גיבורים / הדמיה: גושן אדריכלים

יש לציין כי בימים אלו מקדמת המנהלת להתחדשות עירונית בשיתוף עם עיריית חולון ובמימון הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית שתי תוכניות מפורטות בהתאם לתוכנית האב: תוכנית מתחם החצב - התותחנים בצפון תל גיבורים, הכוללת התחדשות של 84 יח"ד קיימות ומוצעות כ-350 יח"ד וכן תוכנית מתחם מבצע סיני, הכוללת התחדשות של 126 יח"ד קיימות ומוצעות כ-450 יח"ד.

אדריכל תומר לאוה, מנהל אגף תיכנון עיר במנהל ההנדסה חולון מסביר: "אנחנו צופים שההתחדשות העירונית במתחמי הפינוי בינוי, בצמוד לדופן האיילון וליד ציר המטרו, תתקדם בצורה יותר מהירה, מאחר שעוצמות הבנייה שם משמעותיות יותר. הפיתוח ברחבי השכונה יהיה תלוי בהתארגנות הדיירים ויתקדם בצורה יותר אורגנית. להבנתנו, תוספת הזכויות במגדלים, שמלווה אליה גם חובת הקמת שטחים ציבורים מבונים וירוקים, תיתן לצרכי השכונה".