בית הקפה שלה פורק בפטישים. עכשיו היא יוצאת לקרב משפטי נגד ענקית הקניונים

זכיינית "קפה גרג" בבילו סנטר, שטוענת שבית הקפה נהרס, תובעת פיצויים מהחברה בעלת המתחם • לדבריה, ההסכם עימה לא חודש רק כי התלוננה על הטרדה מינית נגד מנכ"ל המתחם, מנחם מעודי • בא כוחו: "לא היו דברים מעולם"

שירה חדד בבית הקפה שנהרס. מליסרון טוענת כי החוזה עימה לא חודש בשל שיקולים מסחריים / צילום: גלית אברהם
שירה חדד בבית הקפה שנהרס. מליסרון טוענת כי החוזה עימה לא חודש בשל שיקולים מסחריים / צילום: גלית אברהם

"ב-9:40 בבוקר צלצלה שירה חדד. השיחה נמשכה 49 שניות של בכי קורע לב והיא רק אמרה: ‘הם שברו לי הכול’ וניתקה כי היא לא יכלה לדבר". כך כתבה בדף הפייסבוק שלה, עו"ד גליה שמילוביץ, באת כוחה של חדד, זכיינית "קפה גרג" במתחם "עופר בילו סנטר". זאת, בעקבות הדרמה שבמסגרתה, לטענת חדד, פורק בית הקפה בפטישים בשבת האחרונה על ידי נציגים של חברת מליסרון, חברת ההחזקות הציבורית שבבעלות ליאורה עופר.

בבעלות החברה עשרות קניונים ברחבי הארץ, בהם מתחם "בילו סנטר", ושוויה מעל ל-8 מיליארד שקל. "על פי החוק היבש מותר לפוצץ לשירה את בית הקפה ולרסק לה את הלב", כתבה עו"ד שמילוביץ.

הדרמה הזו תגיע ביום חמישי הקרוב לבית משפט השלום ברמלה. זאת, במסגרת תביעת פיצויים בגובה 1.3 מיליון שקל שהגישה חדד, נגד רשת גרג ("גרג קפה מאוד") ונגד מליסרון.

התביעה הוגשה לאחר שלפני כחודשיים קיבלה חדד מכתב שהודיע לה שהחוזה שלה במתחם "בילו סנטר" לא יחודש, וכי היא צריכה לפנות את המקום עד אפריל 2021. חדד מבקשת מביהמ"ש כי יוציא צו שימנע את פינויה ויאפשר לה לחזור ולהפעיל את בית הקפה עד תום ניהול התביעה.

לטענת חדד, ההחלטה שלא לחדש לה את ההסכם שמאפשר לה להתפרנס, נובעת אך ורק מכך שהיא התלוננה כבר ב-2013 לממונה על הטרדות מיניות ב"קניוני עופר"(מליסרון), כי מנכ"ל בילו סנטר, מנחם מעודי, הטריד אותה מינית וביצע בה מעשה מגונה. מעודי, יודגש מיד, מכחיש את כל הטענות נגדו. חדד התלוננה נגדו למשטרה, אך המשטרה ובהמשך הפרקליטות החליטו לסגור את התיק.

מעודי. הפרקליטות סגרה את התיק נגדו / צילום: עמית גרין , הלד צילום
 מעודי. הפרקליטות סגרה את התיק נגדו / צילום: עמית גרין , הלד צילום

התנכלות גוברת

לחדד יש טענות נגד הממונה ונגד החברה, שלטענתה לא טיפלו בתלונה שהגישה בצורה ראויה. לדבריה, הם שלחו אותה להקליט את המנכ"ל ולתעד את מעשיו. אולם במקביל, הוא קיבל מידע שהיא התלוננה נגדו, ולכן נזהר והרחיק עצמו מהמעשים.
בין היתר, טוענת חדד בבקשה לביהמ"ש, כי לאחר שהגישה את התביעה, החלה התנכלות הולכת וגוברת נגדה מצד מליסרון, "ומליסרון אף עשתה יד אחת עם ‘גרג קפה מאוד’ לצורך התנכלות". כך, למשל, טוענת חדד כי עובדי מתחם בילו סנטר, שככל הנראה קיבלו הנחיה, "נמנעו מלפקוד את בית הקפה ולהזמין דברי שתייה ומאכל".

עוד כתבה חדד כי: "באם ביהמ"ש שלא יענה לבקשה זו, יתאפשר למעשה פינויה וסילוקה של חדד מבית הקפה שאותו היא מנהלת כבר 11 שנה, תחת איצטלה של סיום חוזה שכירות, וייגרם לה נזק כספי כבד.

"כמו כן, למעשה, יינתן הכשר להתנכלות האסורה בניגוד לחוק למניעת הטרדה מינית שהשלכותיו הציבוריות יהיו כבדות משקל והרסניות עבור כל אישה שתעז להגיש תלונה על הטרדה מינית שלא במסגרת יחסי עובד-מעסיק (חדד היא עצמאית/זכיינית ולא עובדת שכירה, ח’ מ’).

"שיקולים מסחריים"

ב"קניוני עופר" רואים את הדברים בצורה שונה לחלוטין. מטעמה של "קניוני עופר" נמסר לגלובס כי: "אנו מחויבים למדיניות של אפס סבלנות בנושאי הטרדות מיניות, ומקפידים לייצר סביבת בילוי ועבודה, בטוחה, מכבדת ונעימה לכל מבקרי ועובדי המתחמים. כל תלונה על הפרה של ההנחיות נבדקת לעומק ומטופלת על ידי הגורמים הרלוונטיים בחברה בהתאם לנורמות מחמירות ובכפוף לחוק, כך קרה גם במקרה זה".

לדברי קניוני עופר, "בניגוד לטענות של חדד, מיד כשעלתה התלונה ב-2013, ביצעה החברה מספר רב של פעולות לבדיקת הנושא, ובהן שיחות עם המתלוננת, שיחת בירור עם המנהל, תחקור עובדים נוספים במתחם ואף ביצוע פעולות חקירתיות".

יתר על כן, לגרסת "קניוני עופר", "המתלוננת לוותה באופן אישי על ידי הממונה על טיפול בתלונות מסוג זה בחברה, אשר גבתה את עדותה והייתה איתה בקשר לאורך כל הליך הבדיקה. לאחר שלא עלו ממצאים ולאור העובדה שהוא הכחיש באופן גורף את המיוחס לו, המליצה החברה למתלוננת לפנות למשטרה, לה יש את הכלים החקירתיים והחוקיים לבירור מעמיק יותר".

לדברי "קניוני עופר", סיום השכירות של דוכן הקפה נובע משיקולים מסחריים של שדרוג מתחם הקניות. הודעה על כך, טוענת החברה, נמסרה לפני שנים בתיאום עם הנהלת קפה גרג, שמולה נחתם החוזה. "בין החברה למתלוננת אין ומעולם לא הייתה כל התקשרות לגבי דוכן הקפה, והיא מועסקת על ידי הזכיין", נטען.

עוד מסרה "קניוני עופר" כי הסכם השכירות של רשת קפה גרג במתחם הסתיים ב-30 באפריל, ובהתאם לכך, מנהלת הדוכן פינתה השבוע בעצמה את הריהוט והציוד מהמקום. רק לאחר שהשטח פונה, פורקה על ידי הנהלת המתחם סגירת החורף שהוקמה בסמוך. הנושא יובהר במלואו בבית המשפט, במסגרת תביעה אזרחית שמתנהלת בימים אלו".

"השמצות והבלים"

בא כוחו של מעודי, עו"ד מוטי וסרטיל, מסר בתגובה כי: "מעודי מכחיש מכל וכל את כל הטענות של התובעת, חדד. הטענות שלה לא סבירות ולא מתיישבות עם העובדות. אנחנו נמצאים בהליך משפטי ואני סבור שהפלטפורמה לבדוק את הטענות של התובעת, ומנגד את הטענות של הלקוח שלי שלא היו דברים מעולם, זה בית משפט.

"חדד מעבירה את הדיון לתקשורת, כי היא חושבת שמצבה בביהמ"ש ‘לא מי יודע מה’ והלקוח שלי עומד חסר אונים מול ההשמצות שנשמעות בתקשורת. תנו לביהמ"ש לעשות את העבודה שלו. זה שחדד קושרת בין התביעה לבין פינוי גרג קפה זה הבל הבלים. אני מאמין בכל לבי שהבקשה שלה לצו מניעה תידחה. לטענות של התובעת אין יסוד ובסיס".