החברה החרדית מתאוששת מההלם: לא מחפשים אשמים אלא בדיקה יסודית

החברה החרדית חיה עם האמונה שהכל משמיים, ואם נגזר שיקרה משהו, אז זה יקרה • 
לכן אין דרישה לתלות אף אחד בכיכר העיר, אלא רצון להפיק לקחים למען העתיד

צעיר מהחברה החרדית מאתר חפצים בזירת האסון בהר מירון / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich
צעיר מהחברה החרדית מאתר חפצים בזירת האסון בהר מירון / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich

החברה החרדית מנסה לצאת מההלם הגדול והנורא לאחר שקברה 45 הרוגים, מתוכם שניים מהציונות הדתית, אך המילים "נקמה" או "אשמה" לא קיימות בלקסיקון, המילה שהכי משתמשים בה היא "לקחים".

מספר משפחות מהרוגי אסון מירון, שהייתי אצלן לנחם ולשמוע על התחושות בימים שאחרי האסון, שיתפו את אשר על ליבן, ההורים אמרו, "אנחנו לא מחפשים אשמים ולא מחפשים נקמה, אנחנו מאמינים שכך רצה אלוקים, אנחנו כן רוצים הפקת לקחים כדי שלא יקרה אסון כזה שוב".

בימים האחרונים התפרסמו בכלי תקשורת רבים עדויות, מונולוגים, טורים, ומאמרי דעה של אנשים שבני משפחתם נהרגו במירון, אצל כולם היה דרישה לבדוק ולחקור כדי שדבר כזה לא יקרה שוב, אך אף אחת מהמשפחות לא ביקשה "נקמה" או "אשמה", הן חיפשו נחמה והפקת לקחים.

החברה החרדית חיה עם האמונה שהכל משמיים, ואם נגזר שיקרה משהו, אז זה יקרה, ולכן כשיש אסון לא מחפשים לתלות אף אחד בכיכר העיר, מחפשים בעיקר הפקת לקחים, החברה החרדית מודעת לבעיות הרבות בכל הנוגע לסכסוכים בתוך החברה החרדית עצמה, ואחד הדברים ששמענו ממשפחות ההרוגים, זה הצורך "להתחזק בדברים שבין אדם לחברו". לא להעליב ולא לפגוע באחרים.

אביגדור חיות שבנו בן ה-13.5 נהרג באסון יחד עם משה לוי חברו בן ה-13, אמר כי "הכל מלמעלה, עוד כמה שניות ואני גם הייתי יוצא משם ללא רוח חיים, גם הבן שלי ידידיה כמעט נהרג שם, שוטר מהעדה הדרוזית הציל אותנו ברגע האחרון".

אביגדור התייחס לפילוג בתוככי החברה הישראלית וגם בתוככי החברה החרדית, "אני מבקש שלושה דברים, לקחים, אהבת ישראל, ואחדות, אני לא רוצה נקמה ולא רוצה מחפש אשמים, אני רוצה הפקת לקחים שאסון כזה לא יחזור, אני מאמין באמונה שלמה שכך נגזר וכך צריך להיות, אז לתלות אנשים בכיכר העיר לא יחזיר את הילדים, אני כן רוצה שאנשים יכבדו אחד את השני, גם בין חילונים לחרדים, ובתוככי החברה החרדית פנימה".

אירוע נוסף שבעצם משקף את ההרגשה ואת הדרך בה בסופו של דבר החרדים הולכים, ישראל דיסקינד אחיו של שמחה בונים ז"ל שנהרג באסון במירון, אמר לח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) "אתה נמצא שם, בתוך בית הנבחרים של מדינת ישראל, אני מבקש ממך שתדאג שלא יטייחו, שידאגו שקבר הרשב"י לא יראה כמו איך שהוא נראה, אני רואה את הדחיסות, איך אתם מזלזלים ככה באחי ודוחפים אותו? למה? כי יש הסתכלות שהוא חרדי, והוא לא מהעם שלנו".

אביו אמר מיד לאחר סיום דברי הבן/האח שהוא מוחה על דבריו: "אני רוצה למחות על דבר אחד, על כבודו של עם ישראל. אני חושב שרובנו לא ראו ולא הולכים לראות את מה שהיה, מה שכן חשוב זה אך ורק לבנות, בלי להיכנס לאיך התייחסו ומה התייחסו, אני יכול להגיד בכל כך הרבה הזדמנויות שאני רואה כבוד יקר בין אנשים ממגזרים שונים", אמר האב. 

הכותב הוא כתב החוץ של אתר בחדרי חרדים, ופרשן לענייני חרדים