הונאת הענק ב-EGFE: רשות ני"ע חוששת שמייק בן ארי נמלט מהארץ

בית המשפט דן בבקשה לפירוק של חברת EGFE • לטענת המבקשים, כ-400 קורבנות לפחות איבדו את כספם, והיקף המרמה נע בין 300-600 מיליון שקל • בן ארי נעלם לאחר ששוחרר, וכעת רשות ני"ע מנסה לאתרו • צו איסור הפרסום בוטל בעקבות עתירת גלובס

מיכאל (מייק) בן ארי / איור: גיל ג'יבלי
מיכאל (מייק) בן ארי / איור: גיל ג'יבלי

315 מקורבנותיו של מיכאל (מייק) בן ארי הגישו אתמול לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לפירוק חברת EGFE שבבעלותו, בטענה שמדובר ב"עקיצת הפונזי מהגדולות והחמורות בישראל, אם לא הגדולה שבהן". בית המשפט הטיל איסור פרסום על בקשת המשקיעים לפרק את החברה, והצו בוטל בעקבות עתירת גלובס המיוצג על ידי עורכי הדין יורם מושקט ואוריין אשכולי-יהלום. 

לטענתם, היקף המרמה נע בין 300-600 מיליון שקל והיא מזכירה את מעלליו של הנוכל הבינלאומי, ברנרד מיידוף. עוד נטען בבקשה, כי בן ארי שלח להם ביום חמישי האחרון הודעת מייל, לפיה הוא נמלט מישראל ואיים לא להשיב כסף למי שיעז לתבוע אותו.

השופט חגי ברנר מינה את עו"ד ליאור דגן כנאמן זמני וקבע דיון בבקשה ליום 12 למאי. לצד זאת ניתן צו האוסר לבצע עסקאות כלשהן בחברה.

הרשות לניירות ערך מסרה כי אספה ראיות רבות לביסוס החשדות, ותפסה נכסים ששווים נאמד בעשרות מיליוני שקלים. עוד נמסר כי בן ארי הפקיד את דרכונו ושני מיליון שקל להבטיח את התייצבותו וכי הוא מפר את תנאי השחרור שלו והיא פועלת לאתרו על מנת להביא למיצוי הדין.

"רוב הקורבנות היו חסרי ידע והבנה בהשקעות"

המשקיעים, המיוצגים על ידי עורכי הדין איתן ארז ומור בן שושן ממשרד איתן ש. ארז, טוענים כי בן ארי, באמצעות החברה שלו, הוציא כספים ממאות משקיעים, שיועדו לכאורה להיסחר באפיקי השקעה שונים, אולם בפועל הוא נמנע מלהשקיע את הכספים והיה משלם להם את הריביות האסטרונומיות שהבטיח להם מכספי הקרן, כך שהמשקיעים החדשים שהצטרפו שילמו למשקיעים הוותיקים יותר. לטענתם, ההונאה התגלתה בתחילת אפריל בעקבות מעצרו ע"י הרשות לניירות ערך.

בבקשה נטען כי כ-400 קורבנות לפחות איבדו את כספם, חלקם אלמנות, יתומים, נשים שהתגרשו, יורשים שאיבדו את ירושת הוריהם, נכים, לקויי ראיה וזוגות צעירים ומבוגרים ופנסיונרים.

"רוב הקורבנות היו חסרי ידע והבנה בהשקעות. את הקורבנות הללו הצליח מייק בן ארי להוליך שולל בעזרת הכריזמה שלו ובאמצעות מצגים כוזבים ומפתים שהציג בפניהם" נכתב בבקשה.

היקף הוצאת הכספים מהקורבנות התעצם באופן משמעותי ברבעון הראשון של שנת 2021, כאשר בן ארי כבר ידע בוודאות שהוא והחברה עומדים לקרוס ושהוא מצוי תחת חקירה של הרשות לניירות ערך. למרות זאת, הוא המשיך לגבות מיליוני שקלים מהקורבנות ואפילו פרע צ'ק של אחת המשקיעות בסך 200 אלף דולר יום אחד בלבד לפני מעצרו, בחודש שעבר.

מהבקשה עולה, כי חברת EGFE, שבשליטת בן ארי ואחיו, הוצגה לקורבנות כחברה בינלאומית, אשר מציעה שירותים פיננסיים והשקעות סולידיות ובטוחות, עם תשואות חיוביות ליותר מ-800 לקוחות מישראל ומרחבי העולם. בסרטוני השיווק שהוצגו להם, הצהיר בן ארי כי החברה מנהלת 60 מיליון דולר עבור אלף לקוחות.

הקורבנות טוענים, כי בן ארי אף הסתייע בגורמים נוספים שעבדו במשרדו בהם מנהלת המשרד, מנהלת קשרי משקיעים והיה"ג של המשרד, כאשר נכון למועד הגשת הבקשה טרם ברורה עד תום מעורבותם בפרשה.

איתן ארז עו"ד / צילום: שלומי יוסף
 איתן ארז עו"ד / צילום: שלומי יוסף

לטענת המשקיעים, בן ארי הצליח באופן מדהים לנהל את עסקי הפונזי שלו במשך יותר מ-15 שנה "למרות שבדרך כלל ההיסטוריה מלמדת כי משך החיים של תוכנית פונזי הוא 2-5 שנים עד שהיא מתפוצצת".

מהבקשה עולה, כי תוכנית הפונזי התמקדה בעיקר בהשקעות באגרות חוב מוניציפליות המונפקות בארה" ב, על ידי מדינות שונות או על ידי ערים.

לדבריהם, בן ארי יצר סיפור כיסוי לפיו השקעותיו מצליחות לייצר רווחים גבוהים כי כספם במושקע בכל מיני קרנות אמריקאיות כגון קרן "בלו ריבר", שפועלת כביכול מקולורדו ארה"ב. בדיעבד התברר, כי קרן זו ניתקה קשר עם בן ארי עוד בתחילת שנות האלפיים ובן ארי אף הודה כי שיקר בקשר לקשריו עם קרן זו. " למרבה הצער, המבקשים נוכחו לדעת שאותם אפיקי ההשקעה אינם קיימים ונועדו רק לשרת כסות להונאת הפונזי של בן ארי".

בבקשה אף נטען כי על מנת להגביר את אמון הקורבנות בו, הציג בן ארי את עצמו בפני המשקיעים כאדם החי בעושר רב ומצליח בעסקים, לרבות מגורים בצפון תל אביב, מסיבות והשקות מפוארות, אירועים גרנדיוזיים עם אמנים מפורסמים, שאליהם הוזמנו המשקיעים וחבריהם.

בן ארי נהג לבלבל את לקוחותיו על ידי שימוש מאסיבי במילים גבוהות באנגלית שכלל לא היו מובנות לרוב המשקיעים (כגון ארביטראז' או שורט) ואיזכור שמות, כאשר לעיתים הוצאו להם קבלות מחברה הרשומה באי סיינט קיטס שבים הקריבי, טוענים המשקיעים. עוד נטען כי הובטחו להם אחזקות במכרה בוקסיט במדינת מונטנגרו שבבלקן.

המשקיעים טוענים כי מאז מעצרו של בן ארי במהלך היממה האחרונה שלח בן ארי הודעת מייל לחלק מהם, בה נכתב כי הוא עזב את גבולות ישראל ולא יחזור עד שהרשות לניירות ערך תקבל את תנאיו.

לטענתם, בן ארי הודה באותו מייל, כי שיקר למשקיעים לגבי אותה קרן בשם "בלו ריבר" ואף איים עליהם שידווח למס הכנסה על הכספים ה"לא מדווחים" כביכול שהשקיעו אצלו. עוד נאמר, כי הוא יחזיר כסף רק למי שלא יתבע אותו וידאג שאלה שיתבעו אותו לא יקבלו כלום.

לא ניתן היה להשיג את תגובתו של מייק בן ארי.

תגובת הרשות לניירות ערך: ""נושא מוכר. הרשות אינה מתייחסת לענייני חקירות ומודיעין".