התקשורת הבינלאומית על סבב האלימות: "שובו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני"

"שובו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני": ההסלמה הביטחונית מככבת בראש סדר היום העולמי, והתקשורת הבינלאומית מסקרת את העימותים בהר הבית ואת יירוטי כיפת ברזל מעל ערים ישראליות • "המתיחות באזור היא הגבוהה ביותר שנרשמה מזה שנים", נכתב באתר רשת החדשות הבריטית Sky News

שדה חיטה ליד ניר עם עולה בלהבות לאחר שבלוני תבערה נשלחו מעזה / צילום: Shutterstock, Amir Cohen
שדה חיטה ליד ניר עם עולה בלהבות לאחר שבלוני תבערה נשלחו מעזה / צילום: Shutterstock, Amir Cohen

העימות בין חמאס והג'יהאד האיסלאמי לבין ישראל והמהומות בירושלים זינקו בין לילה לראש סדר היום העולמי כפי שהוא משתקף בתקשורת הבינלאומית. תמונות יירוטי כיפת ברזל מעל ערים ישראליות, תמונות התקיפות שנעשו בתגובה על ידי חיל האוויר בעזה והעימותים בהר הבית ובמקומות נוספים בישראל "מככבות" מאז אמש באתרי החדשות, באתרי העיתונים ובערוצי הטלוויזיה. רוב הדיווחים מתמקדים בפוטנציאל הנפיץ של הנעשה בירושלים, וכיצד הוא משפיע על המזרח התיכון כולו.

"המתיחות באזור היא הגבוהה ביותר שנרשמה מזה שנים", נכתב באתר רשת החדשות הבריטית Sky News הבוקר (ג'), בעוד הכותרת באתר מכריזה כי "'22 נהרגו' בתקיפות אוויריות על רצועת עזה אחרי שחמאס שיגר רקטות לכיוון ירושלים". הרשת מדווחת כי ההסלמה אירעה אחרי "ימים של התנגשויות במסגד חשוב בירושלים". ה"וושינגטון פוסט" מציין בכותרת המלווה בתמונות התקיפות בעזה כי "תקיפות ישראליות מהאוויר הרגו 20 בני אדם, כולל תשעה ילדים לפי מקורות פלסטיניים". בכותרת המשנה נכתב כי התקיפות בוצעו לאחר מתקפת רקטות ששוגרו לכיוון ירושלים, "לראשונה מאז 2014".

צילום מסך מתוך הליברסיון / צילום: צילום מסך
 צילום מסך מתוך הליברסיון / צילום: צילום מסך

"שובו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני", נכתב במאמר המערכת המקוון של המגזין הגרמני "דר שפיגל", שמדווח על העימותים בראש האתר שלו, תחת הכותרת "לילה של אלימות בישראל ובעזה". האתר משרטט את הנסיבות שהובילו לעימות הנוכחי, כולל פינוי משפחות אפשרי משיח ג'ראח, חג הרמדאן, הבחירות שנדחו ברשות הפלסטינית והמצב הפוליטי בישראל, ומסכם כי האלימות מהווה "קריאת השכמה" לממשל האמריקאי החדש לשוב ולפעול. "אחרי השנים הפרועות תחת נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ", נכתב, "הגיע הזמן שארה"ב, אבל גם האיחוד האירופי, יחזרו לעבוד".

"מאמר המערכת המקוון של המגזין הגרמני "דר שפיגל": "שובו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני" / צילום: צילום מסך
 "מאמר המערכת המקוון של המגזין הגרמני "דר שפיגל": "שובו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני" / צילום: צילום מסך

מבחינה מדינית, ארה"ב והאיחוד האירופי קראו במהלך הלילה להרגעת הרוחות. שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן אמר לפנות בוקר כי: "כל הצדדים צריכים לפעול נגד הסלמה, להפחית את המתח ולבצע צעדים מעשיים על מנת להרגיע את המצב". בלינקן אמר את הדברים על רקע פגישה עם שר החוץ הירדני בוושינגטון. השר האמריקאי ציין כי לישראל יש זכות להגיב לשיגור רקטות מעזה ואמר כי הירי על אזרחים "חייב להפסיק באופן מיידי".

גם האיחוד האירופי הצטרף לקריאה להרגעת הרוחות. לדברי נציבות האיחוד האירופי, "ההסלמה החמורה באלימות בשטחים הכבושים, כולל במזרח ירושלים, ובעזה וסביבותיה צריכה להפסיק באופן מיידי". ירי רקטות מעזה נגד אוכלוסייה אזרחית בישראל, נכתב, הוא "בלתי מקובל לחלוטין" ורק "מזין דינמיקה של הסלמה". האיחוד האירופי הכריז כי ל"כל המנהיגים יש אחריות לפעול קיצונים. יש לשמור ולכבד את הסטטוס-קוו במקומות הקדושים". האיחוד שב וקורא לצדדים לנקוט בצעדים כדי למנוע החמרה של המצב: "יש למנוע קורבנות אזרחיים נוספים כעדיפות המרכזית", נכתב בהודעה. גם בריטניה הצטרפה לקריאות לנקוט צעדים כדי להרגיע את המצב באופן מיידי.

מועצת הביטחון קיימה במהלך הלילה דיון חירום על המצב בישראל ובשטחים, אך בשלב זה לא אימצה נוסח החלטה ותמשיך בדיונים.

רשת ה-BBC הבריטית הגדירה את סבב האלימות הנוכחי כ"משבר ירושלים" / צילום: צילום מסך
 רשת ה-BBC הבריטית הגדירה את סבב האלימות הנוכחי כ"משבר ירושלים" / צילום: צילום מסך

כאמור, רוב כלי התקשורת התרכזו במצב הרגיש של הר הבית ובסוגיית ירושלים כדי להסביר לקוראיהם את ההקשר לסיבוב האלימות הנוכחי. רשת ה-BBC הבריטית הגדירה את סבב האלימות הנוכחי כ"משבר ירושלים". "העיר היא החלק הרגיש ביותר של הסכסוך הישראלי-פלסטיני", כתב פרשן הרשת לענייני המזרח התיכון, "... משברים הקשורים לאתרים הקדושים הציתו באופן קבוע אלימות". "מספיק ניצוץ אחד וכל ירושלים בוערת", כתבה כתבת העיתון הגרמני "זידויטשה צייטונג" בדיווח מהעיר תחת הכותרת "ירושלים - עיר הזעם".