במזרח התיכון הכלה זה לא איפוק של מנצחים - זו חולשה

כך מטשטשים את העובדה שבארגון טרור יורה על אזרחים חפים מפשע מבלי שהמדינה הריבונית מגיבה לו •  בישראל, כשיורים לעבר ירושלים או ת"א, מגיבים. מה לומדים מזה תושבי הדרום? שדמם שווה פחות • כדאי להזכיר לנתניהו ולגנץ שישראל איננה חברה במועדון ג'נטלמנים אירופי שבו האויב מעריך איפוק

רקטות נורות מעזה / צילום: Reuters, מוחמד סאלם
רקטות נורות מעזה / צילום: Reuters, מוחמד סאלם

ירי הרקטות על יישובי הדרום - שדרות, אשקלון והסביבה - הפך להיות אירוע שגרתי. טפטופים קוראים לזה, כדי לטשטש את העובדה שמדובר בארגון טרור שיורה על אזרחים חפים מפשע מבלי שהמדינה הריבונית מגיבה לו. טשטוש טרמינולוגי נוסף הוא בשם שהוצמד לאזור, מאז שנהיה מקובל שאזרחים רצים למקלטים תוך 20 שניות. "עוטף עזה", קוראים לזה עכשיו כדי להצדיק את המלחמה היומיומית באזור, באין מפריע. או כמו שאוהבים לומר סוכני נדל"ן: רק 50 דקות מתל אביב.

השבוע התחיל בהצתות ענק של שדות חקלאיים בעוטף על ידי מה שמכונה "טרור הבלונים". האזור שוב נמלא ריח עשן, תבואה וגידולים, מקור פרנסתם של רבים, עלו באש. ומצדה של ממשלת ישראל? הכלה. הפגזת דיונה או עמדת חמאס ריקה פה ושם, צמצום מרחב הדיג ליממה וזהו. בשנה שעברה וזו שלפניה התגובות הרפות עשו את שלהן: טרור ההצתות בעוטף נמשך כל האביב במלוא העוז.

אתמול ראש הממשלה נתניהו הבטיח "נגיב בעוצמה". לא היה זה שינוי מדיניות מפתיע ביחס לירי על שדרות או להצתת השדות על ידי חמאס, פשוט בישראל כשיורים לעבר ירושלים או תל אביב - מגיבים. מה לומדים מזה תושבי הדרום? בתור מי שהוריה גרים בעיר ורבים מחבריי הם לומדים משהו פשוט מאוד: דמם שווה פחות. זו עובדה. ישראל מכילה במשך שנים ירי על עוטף עזה ומגיבה בתקיפות כשטיל חוצה את קו נתיבות דרומה או אשקלון צפונה.

אם תושבי הדרום היו משכילים לקנות נדל"ן בתל אביב או בירושלים, הו אז ילדיהם לא היו נדרשים ללילות לבנים, ריצות למקלטים ושנים של פוסט טראומה. ועכשיו בפחות ציניות, במשך שני עשורים ישראל ויתרה כליל על הריבונות שלה בשטחים נרחבים בדרום הארץ. היא חיפתה על זה ברכישת "כיפת ברזל" ומיגון מסיבי של העיר שדרות. אבל מיגון הוא לא הרתעה והוא לא יכול להיות הצדקה להמשך המצב האבסורדי שבו יורים על אזרחים בלי תגובה.

למעט מבצעים נקודתיים - ארגון חמאס לא ספג נזק שגרם לו לעצור את ההתחמשות מול ישראל או את המשך ניסיונות הפגיעה באזרחיה. נתניהו, ראש ממשלת הימין בעשור פלוס האחרון, נקט פעמים רבות במדיניות של הכלה כדי לבלום הסלמה ומערכה רחבה ולכן קיבל הלילה ירי על ירושלים והתפרעויות של פורעים ערבים ביתר חלקי הארץ.

כדאי להזכיר לראש הממשלה ולשר הביטחון (הנוכחי גנץ) שישראל איננה חברה במועדון ג'נטלמנים אירופי שבו האויב מעריך איפוק. במזרח התיכון הכלה פירושה חולשה ובטח כשמדובר במדינה מול ארגון טרור שתפקידו כשמו ממש - לייצא טרור. לא נושאים ונותנים מול ארגון טרור ולא מפגינים כלפיו איפוק. ממשלת ישראל נוהגת ברפיסות, אזרחיה שמתגוררים רחוק מאור הזרקורים של מקבלי ההחלטות שילמו את המחיר עד עכשיו. ומי שחשב שזה ייעצר שם, מבין היום שטעה.