הקניונים פתוחים - אבל לא כל הרשתות פתחו את החנויות

על רקע המצב הביטחוני, חנויות הרשתות H&M ודייסו סגורות, וכמוהן גם חנויות אדידס שסגורות מת"א ודרומה • מדובר בהחלטות של הרשתות ולא של הקניונים • עפ"י נתוני שב"א, נרשמה היום ירידה של כ-14% בהוצאות הישראלים בכרטיסי אשראי, לעומת שעות העומס ביום רביעי שעבר

חנויות סגורות בקניון איילון / צילום: בר - אל
חנויות סגורות בקניון איילון / צילום: בר - אל

על רקע ההסלמה הביטחונית, הקניונים פתוחים לקהל, אבל לא כל העסקים פתוחים. חנויות הרשתות H&M ודייסו סגורות, וכמוהן גם חנויות אדידס שסגורות מתל אביב ודרומה.

בהודעה שפרסמה H&M בעמוד הפייסבוק שלה נמסר כי "בהתאם להנחיות פיקוד העורף, כל החנויות מבאר שבע עד נתניה סגורות היום (יום רביעי). החנויות שפתוחות: חיפה, קריון, נצרת, ירכא, חדרה, מלחה ואילת". מדובר ב-15 חנויות של המותג H&M.

יש לציין כי מדובר בהחלטות של הרשתות. בקבוצת עזריאלי מציינים למשל כי הקניונים יפעלו כרגיל, וכי ההחלטה מתי והאם לסגור את החנויות נתונה בידי הסוחרים.

בדיזנגוף סנטר מציינים כי כ-20% מהחנויות סגורות נכון להיום, בהן אדידס ודייסו (מקבוצת H&M), כאשר מדגישים כי אין הנחיה גורפת לסגירת החנויות. בתוך כך, מרכז הקניות פרסם הבוקר (ד') את מיקומם של המרחבים המוגנים בקניון, ואנשי הביטחון הנחו את העובדים בחנויות להתנהלות בשעת חירום.

בקניון TLV סניף H&M הגדול סגור כאמור לצד חנויות אחרות, אולם בהנהלת הקניון מבקשים להדגיש כי מדובר ב-10 חנויות סגורות מתוך כ-120 חנויות שכולל הקניון.

גם במרכזים הפתוחים ההחלטה האם לפתוח את החנויות או לא הושארה בידי השוכרים. מחברת ביג נמסר כי כל המרכזים פתוחים, כאשר הרוב המוחלט של החנויות החליטו לפתוח בכל זאת.

עם זאת, מדווחים במרכזי הקניות על תנועה דלילה של קונים. מטבע הדברים, על רקע המצב הביטחוני, רוב הציבור מעדיף להישאר בבית ובסמוך למרחב המוגן. 

מקבוצת מאץ' ריטייל, זכיינית קבוצת H&M ו-DAISO JAPAN בישראל, נמסר בתגובה: "למען ביטחונם של עובדינו ולקוחותינו החלטנו לפעול על-פי המלצות פיקוד העורף ולא לפתוח חלק מחנויות המותגים היום".

"ניתן היה לצפות שההוצאות היום יהיו גבוהות יותר מאשר בשבוע שעבר"

על-פי נתוני שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), נרשמה היום ירידה בהוצאות הישראלים בכרטיסי אשראי. מדובר בירידה של כ-14% לעומת שעות העומס ביום רביעי בשבוע שעבר. בשב"א מייחסים את הירידה למבצע ולהכרזה על מצב מיוחד בעורף, במסגרתו חלקים גדולים במשק מושבתים, ומערכת החינוך מהדרום ועד להרצליה לא פועלת.

מהנתונים עולה כי היום (ד') בין השעות 10:00 עד 16:00 נרשמו במערכות שב"א עסקאות בסכום כולל של 622.1 מיליון שקל, לעומת עסקאות בסכום כולל של 719.8 מיליון שקל בשבוע שעבר.

משב"א נמסר: "גם במבצע 'חגורה שחורה' המשק חווה ירידה בפעילות בכרטיסי אשראי על רקע ההכרזה על מצב מיוחד בעורף. הירידה בהוצאות בשעות העומס מעידה על כך שישראלים רבים נשארו היום בבית. אנו נמצאים בערב עיד אל-פיטר ולפני חג שבועות, וניתן היה לצפות שההוצאות היום אף יהיו גבוהות יותר מאשר בשבוע שעבר".