הנזק למשק משלושת ימי הלחימה: 540 מיליון שקל

כך עולה מניתוח של אגף הכלכלה של התאחדות התעשיינים המתייחס לפגיעה בפעילות העסקית ומפעלי התעשייה • האומדן אינו לוקח בחשבון נזקים כספיים מפגיעות ישירות במפעלים, פגיעה ברווחיות ונזקים עקיפים כגון פגיעה במוניטין מול לקוחות בחו"ל, ביטול עסקאות, אי-עמידה בלוחות זמנים ועוד, כך שהנזק הכלכלי שיירשם בסוף המערכה צפוי להיות גבוה בהרבה

בית שספג פגיעה ישירה באשקלון, השבוע / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
בית שספג פגיעה ישירה באשקלון, השבוע / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

מניתוח אגף הכלכלה של התאחדות התעשיינים עולה כי הנזק הכלכלי המצטבר של ההסלמה הביטחונית בשלושת הימים האחרונים לכלל המשק נאמד בכ-540 מיליון שקל, כלומר כ-180 מיליון שקל לכל יום נוסף של לחימה. ההערכה מתייחסת לפגיעה בפעילות העסקים ומפעלי התעשייה בהתאם להנחיות פיקוד העורף, לפיהן ב-11-13 במאי לא התקיימה עבודה במלואה במחוזות דרום ומרכז.

האומדן מבוסס על עלות יום עבודה, תחת הנחה כי כ-35% מהמועסקים במרחב דרום נעדרו מעבודתם, לצד כ-10% במרחב מרכז. אומדן זה אינו לוקח בחשבון נזקים כספיים מפגיעות ישירות במפעלים, פגיעה ברווחיות ונזקים עקיפים כגון פגיעה במוניטין מול לקוחות בחו"ל, ביטול עסקאות, אי-עמידה בלוחות זמנים ועוד. כלומר, בהתחשב בנזקים הקשים שנגרמו הן מהטילים וההתפרעויות, הנזק הכלכלי שיירשם בסוף המערכה צפוי להיות גבוה בהרבה .

לדברי נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, "התעשייה הישראלית ממשיכה לייצר תחת אש ועם נוכחות דלה יותר של עובדים, ולכן הנזק למשק קטן יותר מאשר בסבבים קודמים. על המדינה להסדיר בהקדם את תשלומי השכר לעובדים הנעדרים ממקום עבודתם, ובכך לייצר שקט נפשי לעובדים ולמעסיקים".