״הפלא הישראלי״: מה חושבים בעולם על הביצועים של כיפת ברזל?

״מופע זיקוקים נוראי בשמי תל אביב״: העיתונות העולמית עוסקת בהרחבה במבצע הצבאי בעזה והשלכותיו על אזרחי ישראל ומקדישה תשומת לב גדולה גם למערכת כיפת ברזל, יכולותיה והעלויות הנלוות • אבל יש גם מי שסבור שמעטה ההגנה של המערכת נסדק

לילה נוסף של ירי רקטות מעזה לישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen
לילה נוסף של ירי רקטות מעזה לישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בין הדיווחים על המבצע הצבאי הישראלי בעזה לכיסוי ההפגנות הפרו-פלשתיניות בערים רבות ביבשת, מתרכזים כלי התקשורת באירופה בימים האחרונים בסיקור תפקודה של מערכת "כיפת ברזל". "נשק הפלא הישראלי", כינה את המערכת ה"בילד" הפרו-ישראלי, שמסקר את העימות בשבוע האחרון באינטנסיביות רבה. "מאות אזרחים היו מתים ללא כיפת ברזל", כתב העיתון הגרמני. ה"דום דה פר" (כיפת ברזל בצרפתית) היא אחד מהיסודות של מערכת ההגנה הישראלית הנוכחית", הוסיף העיתון הצרפתי "לה פריזיאן", שהקדיש מאמר נרחב לחשיבותה.

ה"פייננשייל טיימס" על כיפת ברזל ברקע ההסלמה הביטחונית / צילום: צילום מסך
 ה"פייננשייל טיימס" על כיפת ברזל ברקע ההסלמה הביטחונית / צילום: צילום מסך

החל מראשית העימות הנוכחי, חלק מהתמונות ומקטעי הווידיאו הפופולריים ביותר שנפוצו בכלי התקשורת וברשתות החברתיות היו אלה שהציגו את פעילות המיירטים של כיפת ברזל מול מטחים של מאות רקטות בו-בזמן. "הפעילות של כיפת ברזל מציגה את השמיים של תל אביב כמעין מופע זיקוקים נוראי", כתב העיתון הצרפתי.

התמונה האיקונית של צלם סוכנות הידיעות הצרפתית - יציאת מטח רקטות מעזה והיערכות טילי כיפת ברזל ליירט אותו - הפכה בעיני רבים לסמל של העימות הנוכחי, אפילו יותר מהתמונות הקשות המגיעות מעזה ומישראל ומציגות את קורבנות העימות. לפי משרד הבריאות הנמצא בשליטת חמאס בעזה, 188 בני אדם מתו ברצועה בשבוע האחרון, מהם 55 ילדים ו-33 נשים. לפי הרשויות בישראל, עשרה בני אדם מתו בשבוע האחרון מהתקפות חמאס וג'יהאד איסלאמי, ביניהם שני ילדים.

כלי התקשורת האירופים הסבירו לקוראיהם כי מערכת "כיפת ברזל" פותחה לפני כעשור, בידע ישראלי ובמימון אמריקאי (שהגיע ליותר מ-1.5 מיליארד דולר, לפי הדיווחים); כי הצבא האמריקאי הוא לקוח של המערכת; וכי השיפורים שהוטמעו בה במהלך השנים "הביאו לשיעור יעילות ממוצע של 90%", כפי שדיווח העיתון הספרדי "20 דקות". בספרדית, אגב, מכונה המערכת "קופולה דה היירו", והעיתון ציין כי פותחה על ידי חברת "רפאל" "שליד חיפה", וכי לחברה הממשלתית הישראלית יש כעת שיתוף פעולה עם החברה האמריקאית ריית'און לייצור סוללות ומיירטים.

כלי תקשורת באירופה כותבים על כיפת ברזל ברקע ההסלמה הביטחונית / צילום: צילום מסך
 כלי תקשורת באירופה כותבים על כיפת ברזל ברקע ההסלמה הביטחונית / צילום: צילום מסך

מבחינה אסטרטגית, אמר לעיתון הצרפתי "לה פריזיאן" ז'אן מארק לאפון, יועץ למזרח התיכון ולהתמודדות עם טרור, "המערכת מאפשרת לישראל 'לקנות זמן'. היא מעכבת את הרגע שבו פלישה קרקעית היא הכרחית, על ידי צמצום הקורבנות האזרחיים ומניעת השיתוק של החיים האזרחיים".

"כדי להתגבר על ההגנה של כיפת ברזל", ציין השבוע העיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה", "חמאס אימץ אסטרטגיה של שיגורים רוויים כלפי מטרות", כלומר שיגור מספר רב של טילים בו בזמן. העיתון האיטלקי "לה רפובליקה", כתב במהלך העימות כי אסטרטגיה זו מוכיחה את עצמה, ובדיווח תחת הכותרת "מעטה השריון של כיפת ברזל נסדק", סקר את מקרי נפילת טילים בעימות הנוכחי למרות פעילות כיפת ברזל, ואת הקורבנות שגבו מקרים אלו. "המיתוס של 'כיפת ברזל' נבחן מחדש בימים אלה'", נכתב בעיתון.

ה"פייננשייל טיימס" הבריטי, עם זאת, שיבח את יכולת המערכת למנוע שיעור קורבנות עצום בקרב הצד האזרחי בישראל. "כאשר ישראל משגרת טילים ומפציצה את עזה, לפלסטינים יש מעט מאוד מקומות מקלט", נכתב בידיעה שהתפרסמה אתמול (א'), "אבל כאשר הפלסטינים משגרים טילים לעבר המדינה היהודית, האזרחים שלה יכולים לסמוך על אחת המערכות המנוסות ביותר בהגנה מפני איומים אוויריים - כיפת ברזל". למרות זאת, ציינו כתבי העיתון: "היקף השיגורים האדיר שנרשם השבוע על ידי חמאס עדיין היכה בהלם את הישראלים, וגרם לטרור ולפחד בשכונות שבהן הטילים חדרו את ההגנות".

העיתון הכלכלי, וגם כלי תקשורת אחרים, התמקדו בעלויות של הפעלת כיפת ברזל, שבה לפי הערכות מחיר של מיירט אחד ("תמיר") עומד כ-50 אלף דולר, לעומת מאות דולרים בודדים לעלות של רקטה תוצרת רצועת עזה של חמאס. כלי התקשורת ציינו כי קרוב ל-1,000 מתוך 2,000 הטילים ששוגרו לעבר ישראל עד כה בעימות הנוכחי יורטו על ידי "כיפת ברזל" ואת העלות המצטברת של הצלחה זו. "קטאר תחלץ כלכלית את חמאס, וארה"ב תסייע כלכלית לישראל", אמר ל"לה פריזיאן" ד"ר פרדריק אנסל, מהמכון למדעי המדינה ליד פאריס, "סיינס פו", בהתייחס להשלכות הכלכליות של העימות.

לה פריזיאן על כיפת ברזל בצל ההסלמה הביטחונית / צילום: צילום מסך
 לה פריזיאן על כיפת ברזל בצל ההסלמה הביטחונית / צילום: צילום מסך

כלי התקשורת באירופה דנו בימים האחרונים גם בשאלה אם המערכת אינה למעשה "חרב פיפיות" הפוגעת בישראל מכיוון שהיא מגנה עליה בהצלחה גדולה מדי, ומאריכה את העימות עם חמאס ללא הגעה להכרעה. הסוגיה עלתה במאמר שפירסם ה"וואשינגטון פוסט" השבוע . "זה כמו להגיד שאפוד מגן אינו עושה שירות טוב לשוטרים", אמר המומחה הצרפתי לאפון, "הכל תלוי באיך שמשתמשים בפיתוח".

אולריקה פרנק, מומחית לטילים ולמל"טים במועצה האירופית ליחסי חוץ (מכון מחקר אירופי), אמרה ל"פייננשייל טיימס", כי אין ספק בכך "שהמערכת מעניקה מרווח למשחק לממשלה הישראלית.

"בעזרת ההגנה של כיפת ברזל, לממשלה הישראלית יש חופש תמרון רב יותר. אך מצד שני המערכת מעניקה לממשלה הישראלית את החופש להימנע מניסיון להגיע לפתרון של שלום, מכיוון שהיא מאפשרת למדינה לצלוח את ההתקפות".