יש לכם רעיון ואתם רוצים לרשום עליו פטנט? כך תעשו את זה

שני מומחים משפטיים בתחום הפטנטים מסבירים כל מה שצריך לדעת בדרך לרישום הפטנט

רישום פטנט / אילוסטרציה: Shutterstock, fizkes
רישום פטנט / אילוסטרציה: Shutterstock, fizkes

פטנט הוא זכות משפטית שמוענקת לממציא מטעם המדינה שבה הפטנט נרשם. רישום הפטנט מאפשר לבעליו למנוע מאחרים את מימוש ההמצאה באותה מדינה לתקופה מוגבלת, שעומדת בדרך-כלל על 20 שנה מיום הגשת הבקשה לפטנט. לשון החוק בישראל מבחין בין המונח "המצאה" - שהיא פעולת הממציא, לבין המונח "אמצאה", המתייחס למוצר עצמו.

דימה ליטווק, עורך פטנטים ושותף בקבוצת ריינהולד כהן המתמחה בקניין רוחני, מסביר כי אם יש לכם מוצר חדש שאתם מאמינים שיש בו צורך אמיתי בשוק, יש לבצע שני דברים במקביל: להתייעץ עם מהנדסים ואנשי פיתוח כדי שיעזרו לכם לגבש את הקונספט הראשוני של המוצר; ולהתייעץ עם עורך פטנטים כיצד ניתן להגן על הקונספט הראשוני של המוצר והאם המוצר יכול להיחשב כחדשני.

לאחר שצלחתם את שני השלבים, תתחילו להכין תוכנית עסקית, לבנות צוות, לפתח אב טיפוס של המוצר, ולגייס מימון למיזם שלכם.

איך רושמים פטנט?

עו"ד דניאל לורבר, שותף במשרד ברנע ג׳פה לנדה, מסביר כי ניתן לרשום פטנט על אמצאה שהיא מוצר או תהליך בתחום טכנולוגי והיא "חדשה, מועילה, ניתנת לשימוש תעשייתי ויש בה התקדמות המצאתית".

איך בודקים ראשוניות של פטנט?

"מומלץ להתחיל בחיפוש עצמאי במאגרי מידע חופשיים ברשת האינטרנט, ובפרט, במאגרי מידע פטנטיים (דוגמת גוגל פטנטים)" אומר ליטווק. אם החיפוש לא הניב תוצאות, מומלץ לפנות לחברת חיפוש מקצועית בליווי עורך פטנטים. "שלב זה חשוב והוא יכול למנוע עוגמת נפש אם בדיעבד יסתבר שהרעיון שלכם לא חדש" מוסיף ליטווק.

צריך לזכור שפטנט הוא טריטוריאלי ובכל מדינה שבה נרצה לקבל פטנט, אנו נדרשים להגיש בקשה לפטנט לרשות הפטנטים המקומית. לדברי עו"ד לורבר, מספיק שנרשם פטנט במדינה בשביל שהיא לא תהיה חדשה, גם אם לא קיים אותו פטנט במדינה בה מעוניינים לרשום את המוצר או התהליך.

כלומר - יש זכות קדימה למי שהגיע ראשון ולכן יש חשיבות רבה להגיש בקשות פטנטים בהקדם האפשרי. בארצות-הברית, שמהווה שוק מוצר עיקרי עבור הרבה מאוד חברות, רשות הפטנטים האמריקאית מאפשרת הגשת בקשה מקדמית, ובמקרה שתוך 12 חודשים מיום הגשתו מוגשת בקשת פטנט מלאה אשר מתקבלת, זוכה להגנה החל מיום הגשת הבקשה המקדימה . בישראל, תוקפו של פטנט הוא ל-20 שנה מיום הגשת הבקשה.

שלב הגשת הבקשה הוא השלב הקריטי ביותר בחיי הפטנט שלכם - אומר ליטווק, ורצוי לבצע אותו קרוב ככל הניתן לשלב בו פיתחתם אב טיפוס. לאחר מכן, בקשת הפטנט מוגשת לאחד ממשרדי הפטנטים בעולם. בנוסף, חשוב לא לפרסם ולא לחשוף בפני אחרים פרטים מהותיים לגבי המוצר טרם הגשת בקשת הפטנט הראשונה.

עו"ד לורבר מסביר כי "היה ולא מדובר ברעיון אשר ניתן להגיש פטנט בגינו, ניתן לדבר עם לקוחות פוטנציאליים או ספקים של המוצר פרי הרעיון, על-מנת לקבל מהם אינדיקציה האם הרעיון אכן פותר בעיה אשר מפריעה להם היום ולקבל מהם אינדיקציה כמה הם היו מוכנים לשלם אם והיה קיים פתרון כזה בשוק".

לורבר מוסיף כי במקרים אלה נכון יהיה לחתום עם אותם גורמים עימם מתייעצים על הסכם סודיות, וגם לאחר מכן, לנסות ולשלוט במידע הסודי המועבר, עד אשר מגיעים לשלב יותר בשל של מערכת היחסים, בו ניתן גם לדרוש התחייבויות יותר משמעותיות בכל הנוגע לסודיות והגנה על קניין רוחני.

מהו הסכם סודיות (NDA), ומתי חותמים עליו?

הסכם שנחתם על-פי רוב בין צדדים שבוחנים ביצוע שיתוף-פעולה ומעוניינים להגן על מידע סודי בטרם חשיפתו לצד השני. עו"ד לורבר מסביר כי הסכם סודיות נעשה על-מנת להגדיל את הסיכוי לשיתוף-הפעולה, בעצם זה שהצדדים ירגישו יותר בנוח לחשוף מידע שמוגן תחת הסכם סודיות.

"הסכם סודיות אמור להיחתם בשלב מאוד מוקדם של בחינת שיתוף-פעולה, וככזה, עליו להיות רחב ככל הניתן ולאפשר הגנה רחבה, מבלי שמי מהצדדים מתחייב להתקשר בהסכם או לחשוף מידע ביחס למידע שמועבר על-ידו".

לדברי ליטווק, "נהוג לחתום על הסכם סודיות בעיקר כדי לאפשר לבעל הרעיון לחשוף אותו בפני משקיעים תוך שהם מתחייבים לשמור אותו בסוד ולעשות בו שימוש רק לצורך המטרה שהוגדרה. רצוי להחתים על הסכם זה כל גורם שאתם באים איתו במגע טרם הגשת בקשת הפטנט הראשונה".

האם כדאי להגיש בישראל או בחו"ל?

עו"ד לורבר אומר שנושא העלויות מכתיב הרבה פעמים את הטון בתחילת הדרך. לדבריו, "צריך לשקול מה שוק המוצר העיקרי בו החברה מתכננת לפעול בו ולפי זה להגיש את הבקשה באותה מדינה".

מהו סימן מסחר?

סימן מסחר משמש אדם או גוף מסחרי ביחס למוצר אשר מיוצר או נסחר על-ידו. עו"ד לורבר מסביר כי "סימן מסחר יכול להיות אותיות, מילים, צלילים או דמויות, כדי לסמן סחורות באופן שיאפשר להן להיות מזוהות על-ידי הצרכנים". כמו בפטנטים, גם סימני מסחר הם טריטוריאליים ביחס למדינה. בשונה מפטנטים, הליך הרישום הבינלאומי של סימני מסחר הוא פשוט בהרבה וניתן לעשותו יחד עם בקשת הרישום שנעשית בישראל למחלקת סימני מסחר ברשות הפטנטים.

מתי עדיף לשמור על פיתוח כסוד מסחרי, ומתי עדיף להגיש עליו בקשת פטנט?

קיימת עדיפות לשמור על פיתוח מסוים כסוד מסחרי אם לא ברור האם ניתן לקבל פטנט על הפיתוח, אומר ליטווק. עם זאת, לדבריו, "ההגנה על סוד מסחרי יכולה להיות מאוד בעייתית. חוץ מזה שקיימת דרישה מחמירה לגבי האופן בו יש לשמור על הפיתוח כדי שייחשב כסוד מסחרי, אזי גם מהרגע שנחשף הסוד, הוא יהפוך לנחלת הכלל ולא ניתן יהיה לטעון להפרה של הזכויות בגינו או להגיש בגינו בקשה לפטנט".

לכן, אם אתם יודעים מראש שיכול להיות קושי בשמירה על הסוד המסחרי לאורך זמן רב, רצוי כבר בשלבים הראשונים להגיש בגינו בקשת פטנט, ולחשוף אותו לחלוטין תוך שנה וחצי ממועד הגשת הבקשה, אך יחד עם זאת לקבל בגינו תמורת החשיפה בלעדיות כמעט-מלאה.

כמה עולה להגיש פטנט?

לדברי ליטווק, העלות הכללית לרישום פטנט כוללת תשלום אגרות ממשלתיות ושכר טרחה לעורכי הפטנטים שיטפלו בבקשת הפטנט שלכם בארץ ובחו"ל. עלות תהליך הרישום של פטנט בודד במדינה אחת יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים.