"עריקים" או בחירות חמישיות? שני התרחישים הפוליטיים שעל הפרק

בליכוד השהו כרגע את המגעים בשדה הפוליטי לחלוטין, לפחות עד לסיום הלחימה או סיום המנדט של לפיד – מה שיבוא קודם • הספינים התקשורתיים על הצעות שעוברות מהליכוד לכחול לבן נועדו למטרה אחת בלבד: להוציא מגנץ הצהרה שלא יסכים לממשלה עם נתניהו

בני גנץ ןבנימין נתניהו. משדרים ממלכתיות / צילום: חיים הורנשטיין
בני גנץ ןבנימין נתניהו. משדרים ממלכתיות / צילום: חיים הורנשטיין

המערכה מול עזה ובתוך הארץ מול ההתקוממות של חלק מערביי ישראל הובילה לכך שממשלה אחת כבר לא תקום כאן, ולגבי השאלה האם יכולה לקום ממשלה אחרת - ההערכות במערכת הפוליטית אינן אופטימיות במיוחד.

הודעתו של יו"ר ימינה נפתלי בנט בשבוע שעבר כי לא יקים ממשלה עם יאיר לפיד, פינתה את הדרך לבנימין נתניהו והורידה ממנו את האיום המרכזי להורדתו מהשלטון. בנט לא הציב דרישות לנתניהו לפני כן - לא ראשות ממשלה, לא תיקים ולא שריונים בליכוד, ולכן בימינה חוששים שנתניהו, כמו נתניהו, ברגע האמת ישלם לו רעה תחת טובה.

התרחיש העיקרי שעשוי לטרפד את הפיכתה של ימינה למרכיב מרכזי בממשלת נתניהו העתידית, אם תקום, הוא חבירה מחודשת של כחול לבן והליכוד לצורך הרכבת ממשלה. והממצאים בשטח? תומכים בתאוריה. בני גנץ ונתניהו משדרים ממלכתיות ואחריות משותפת בניהול המערכה, אין עוד תמונות גב אל גב, אלא תמונות קרבה. השניים נמצאים יחד יותר שעות ממה שהיו כל השנה האחרונה, והאיבה ההדדית פינתה את מקומה - לפחות כרגע - לניהול המערכה הביטחונית.

ולמרות זאת, גנץ לא מעוניין בהרכבת ממשלה פעם נוספת עם נתניהו. הוא נכווה פעם אחת, וזה לא היה לפני כל-כך הרבה זמן כדי שיספיק לשכוח.

גם בליכוד השהו כרגע את המגעים בשדה הפוליטי לחלוטין, לפחות עד לסיום הלחימה או סיום המנדט של לפיד - מה שיבוא קודם. הספינים התקשורתיים על הצעות שעוברות מהליכוד לכחול לבן נועדו למטרה אחת בלבד: להוציא מגנץ הצהרה שלא יסכים לממשלה עם נתניהו.

החוששים העיקריים מתרחיש כזה הם אנשי יש עתיד וימינה. האחרונים חוששים שבנט עשוי להפסיד את הבכורה לשותף אפשרי אחר לממשלה שאולי תקום, וגנץ הוא היריב היחיד בשטח. למרות זאת, במפלגתו של בנט מבהירים לכל מי שפונה לברר כי פניהם להקמת ממשלת ימין, וכי היא הממשלה היחידה שניתן להרכיב כרגע, נוכח המצב הביטחוני, כדי למנוע בחירות חמישיות.

ועד שיחלו המגעים להקמת ממשלה? בגוש הימין סופרים את הימים לסוף המנדט של לפיד, מתוך הבנה שאין לו כל אפשרות להרכיב ממשלה. עד אז ובכפוף לסיום לחימה מול עזה ובתוך הבית, הרכבת ממשלה תהיה נושא לטורים פוליטיים ולא לצעדים מעשיים.

המשחק ייפתח מחדש עם החזרת המנדט לכנסת. אז במשך 21 ימים יוכל נתניהו לפעול לגיוס גנץ לממשלה - או באופן פשוט יותר שני עריקים ממפלגתו של גדעון סער: יועז הנדל או פשוט יותר זאב אלקין ושרן השכל, ש"רק" יידרשו לחזור לשורות הליכוד שעזבו לא מזמן.

ואם התרחישים האלה לא יקרמו עור וגידים, במערכת הפוליטית ישנה הסכמה רחבה (בשתיקה) נכון לימים אלה: ישראל דוהרת לבחירות מספר חמש.