"אפס השפעה לאירוע הביטחוני": הנפקות מוצלחות להראל ויזל ושמעון אקהויז

בימים האחרונים הושלמו בהצלחה שתי הנפקות משמעותיות – של חברת מותגי הספורט ריטיילורס מקבוצת האופנה פוקס, שהבטיחה סכום של כ-570 מיליון שקל, וחברת סופווייב מדיקל של יזם חברות האסתטיקה הרפואית שמעון אקהיז, שגייסה 160 מיליון שקל

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

בעוד שהמבצע הצבאי "שומר החומות" משלים יותר משבוע של פעילות צבאית אינטנסיבית ברצועת עזה, והפגזות בלתי פוסקות על יישובי ישראל, בשוק ההנפקות הראשוניות (IPO) בבורסה בתל-אביב העסקים נמשכים כרגיל.

בימים האחרונים הושלמו בהצלחה שתי הנפקות משמעותיות - של חברת מותגי הספורט ריטיילורס מקבוצת האופנה פוקס, שהבטיחה סכום של כ-570 מיליון שקל, וחברת סופווייב מדיקל של יזם חברות האסתטיקה הרפואית שמעון אקהיז, שגייסה 160 מיליון שקל (כ-50 מיליון דולר).

מדובר בשתי הנפקות גדולות יחסית של חברות בעלות שווי שוק משמעותי - מה שתמך בהשלמתם בהצלחה של הגיוסים שנהנו מביקושים משמעותיים, כאשר בשוק החיתום הדעה הרווחת היא שגיוסי ההון של החברות החדשות המגיעות לבורסה יימשכו כבשגרה, ללא השפעה שלילית בעקבות ההתדרדרות במצב הביטחוני.

לדברי אחד הפעילים, "בשלב הנוכחי השוק מתמחר את האירוע הביטחוני באפס השפעה. השוק התבגר מאירועים קודמים, ו'הברזלים' שיורים עלינו זה לא מה שישבור את המשקיעים. להערכתי גם כניסה קרקעית לעזה, אם תתבצע, לא תעניין את המשקיעים בבורסה".

לאומי פרטנרס מכרה כשליש ממניותיה בריטיילורס

אצל ריטיילורס, ההנפקה הושלמה לפי שווי חברה של כ-1.8 מיליארד שקל "לפני הכסף" - הרף הגבוה בטווח שנקבע לקראתה, ובמסגרתה הבטיחה גיוס של קרוב ל-480 מיליון שקל לתוך החברה. זאת בנוסף להצעת מכר שביצעה לאומי פרטנרס, של כשליש ממניותיה בחברה, שצפויה להניב רווח של כ-90 מיליון שקל בספרי החברה. לאחר המימוש נותרה לאומי פרטנרס עם החזקה של 6.81% ממניות ריטיילורס.

ריטיילורס (Retailors) ייעדה את ההנפקה למשקיעים בארץ ובחו"ל, כשבישראל הובילו את המהלך ווליו בייס ולאומי פרטנרס, ובחו"ל הבנק השוויצרי UBS.

החברה פועלת עבור בעלת השליטה בה, קבוצת האופנה פוקס בראשות הראל ויזל, בתחום מותגי הספורט ועוסקת במכירה קמעונית של מוצרי הנעלה, הלבשת ספורט ואביזרי ספורט, וכן אופנת פנאי, באמצעות רשת חנויות המופעלות על-ידי החברה בישראל, בקנדה ובאירופה. כיום הרשת מונה בישראל 91 חנויות, מהן 23 חנויות נייקי, 62 חנויות פוט לוקר ושש חנויות דרים ספורט.

סופווייב גייסה לפי שווי של כ-800 מיליון שקל

בסופווייב, שאת הנפקתה הובילה ברק קפיטל חיתום, גיוס ההון בוצע לפי שווי חברה של קרוב ל-200 מיליון דולר לפני הכסף, כך שהשווי הסופי של החברה הגיע לכ-800 מיליון שקל.

סופווייב (SofWave Medical) הוקמה בחממת אלון ונצ'רס של המשקיע והיזם המיתולוגי של תחום המכשור האסתטי, ד"ר שמעון אקהויז, והיא מפתחת מכשירים לטיפולים באמצעות אולטרסאונד.

אקהויז ייסד בעבר את חברת ESC, שהפכה ללומניס, והנפיק אותה בבורסת נאסד"ק בשנת 1996, כאשר היו מעט מאוד חברות ישראליות בבורסה זו. לאחר השתלטות עוינת על החברה ב-1999 עזב אותה, ובשנת 2000 הקים את סינרון, שם הוא חזר על ההצלחה, עם הנפקתה בנאסד"ק והפיכתה למתחרה החזקה ביותר של לומניס. בסופו של דבר, כל אחת מהחברות נמכרו בכמה מאות מיליוני דולרים.