יו"ר ההסתדרות לנתניהו: להאריך את החל"ת לעובדי ענף התיירות

במכתב דחוף ששיגר ארנון בר-דוד הוא קורא לרה"מ "לפעול מיידית להארכת ההקלות ולהארכת חל"ת הקורונה לעובדי ענף התיירות" • לדבריו, "ביטול הזכאות לדמי האבטלה לעובדים בענפים התיירות משמעה לא פחות מאסון כלכלי"

ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות / צילום: דוברות ההסתדרות
ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות / צילום: דוברות ההסתדרות

"יש לפעול מיידית להארכת ההקלות ולהארכת חל"ת הקורונה לעובדי ענף התיירות. ביטול הזכאות לדמי האבטלה לעובדים בענפים התיירות משמעה לא פחות מאסון כלכלי", כך כתב יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לראש הממשלה בנימין נתניהו במכתב דחוף.

ברקע הדברים הלחץ הגובר בקרב המעסיקים והעוסקים בענף התיירות שלא רואים את האופק לשוב לשגרת עבודה, ומנגד הם רואים את מועד סיום החל"ת שקבעה המדינה, לסוף חודש יוני, קרב ובא.

בר-דוד קורא לנתניהו להתערב ולהאריך את הזכאות לדמי אבטלה לעוסקים בענף התיירות ולעוסקים בתעשיות התומכות בתעשייה, כשהוא מציין כי "לא מדובר בעובדים שלא מעוניינים לעבוד, מדובר בעובדים המצויים בחל"ת בשל השבתת הענף אליו הם משתייכים".

במכתב מזכיר בר-דוד לנתניהו כי משבר הקורונה לא פגע בכל הענפים בצורה זהה כשהוא מזכיר את ענפי התיירות והתעופה שספגו נזקים קשים, ומציין כי שני הענפים הללו מתקשים להתאושש.

אומנם, אט-אט מדינות נוספות נפתחות לתייר הישראלי, אלא שישראל עדיין לא מתירה כניסת של תיירים אליה והפעילות התעופתית מתקשה להתרומם לממדים של לפני המגפה. את שנת 2020 סיכמו בישראל עם תנועה של 4.5 מיליון נוסעים בנתב"ג, בעיקר ברבעון הראשון של השנה טרם סגירת השמיים לעומת כ-24 מיליון נוסעים בשנת 2020.

"גם היום על אף התאוששותה המופלאה של מדינת ישראל ממשבר הקורונה עקב מבצע החיסונים המוצלח ענפים שחזרתם לפעילות תלויה בהתאוששות העולמית מן המשבר", כותב בר-דוד ומזכיר את ענפי התיירות והתעופה, לרבות סוכני הנסיעות והשירותים התומכים בענף דוגמת ספקים, שירותי היסעים וכדומה, ש"רחוקים מרחק רב משיקום".

בר-דוד מזכיר כי לצד הצניחה בפעילות התעופתית המצב הביטחוני אף צפוי להאט ולפגוע בקצב ההתאוששות - בנוסף לפגיעה המתמשכת ממשבר הקורונה.

גם בהתאחדות סוכני הנסיעות פועלים ללא לאות בחודשים האחרונים להארכת החל"ת, ודיון נערך אף בוועדת הכספים בנושא.

במכתב ששגירה טלי לאופר מנכ"לית ההתאחדות ליו"ר ועדת הכספים חה"כ משה גפני היא הזכירה את המציאות עמה מתמודד ענף התיירות לרבות מגבלות הנסיעה לחו"ל הן בעידוד משרד הבריאות שקורא לציבור להימנע מנסיעות לא חיוניות בין השאר לאור מצב התחלואה במדינות רבות בעולם.

הדאגה שמפנה לאופר היא שאם לא יוארך החל"ת ימצאו את עצמם אלפי עובדים "ללא חמצן וללא יכולת להמשיך להתקיים ולהתפרנס ואלפי משפחות צפויות לאבד את מטה לחמן". לצד זה קוראת לאופר להמשך תוכנית מענקים לעסקים שרבים מהם ממוקמים בפריפריה ומושתתים על תיירות נכנסת שנמחקה לחלוטין.