ירושלים | בלעדי

החוקרים הפרטיים הציבו לחברה העירונית דרישה מוזרה: שלמו לנו 100 אלף שקל עבור מידע על מרמה

חברת מוריה, המופקדת על ביצוע מיזמי פיתוח תשתיות של עיריית ירושלים, נדרשה לשלם 100 אלף שקל לחברת המודיעין העסקי CGI עבור מידע אודות "מרמה של מיליונים" • מוריה סירבה לדרישת CGI ופתחה בדיקה משלה • למרות המידע על מרמה לכאורה, לא נעשתה פנייה למשטרה

צביקה נווה / צילום: איל יצהר
צביקה נווה / צילום: איל יצהר

חברת מוריה לפיתוח ירושלים נדרשה לשלם 100 אלף שקל לחברת המודיעין העסקי  CGI שבראשה עומדים צביקה נווה וראש השב"כ לשעבר יעקב פרי, עבור מסירת מידע בנוגע למעשים שהוצגו כ"מרמה וגזל של מיליונים" כלפי מוריה. זאת על ידי חברות קבלניות שעובדות עם מוריה בנוגע לפרויקט מסוים. מוריה דרשה לקבל את המידע, סירבה לשלם לחברת המודיעין העסקי ובהמשך פתחה בבדיקה משלה.

מוריה, שבראש הדירקטוריון שלה עומד ראש עיריית ירושלים משה ליאון, מופקדת על ביצוע מיזמי פיתוח תשתיות של עיריית ירושלים. התקציב שלה לשנת 2021 עומד על כ- 2.2 מיליארד שקל והיא ממומנת מכספי ציבור - משרד התחבורה מממן 70% מתקציבה והעירייה את היתר.

למרות המידע על מרמה לכאורה, לא נעשתה פנייה למשטרה 

ב-CGI טוענים שהם חברה מסחרית והסכום שדרשו הוא "נמוך וסמלי לכיסוי ההוצאות". למרות שלטענתם הם מחזיקים במידע על מרמה, לא עלה על דעתם לפנות למשטרה מאחר ו"ההחלטה הבלעדית לפנות לגורמי אכיפה או למבקר החברה היא של חברת מוריה. אנחנו חברה עסקית ומסחרית ששומרת על מקורותיה ולא מתפקידנו לפנות לגורמי האכיפה, אלא אם מדובר בסכנת חיים".

גם מוריה לא פנתה למשטרה. היא דרשה לקבל את המידע, וביקשה בעל פה, כי אם לא יימסר המידע על מנת שתוכל לערוך בדיקה, על CGI לפנות למשטרה. בהמשך, כאשר נמסר לה שם הפרויקט, פתחה בבדיקה משלה.

הפנייה הראשונה לחברת מוריה נעשתה בחודש ינואר 2020, אז הודיעה CGI למוריה כי יש בידיה מידע למעשי "רמייה וגזל" שבוצעו כלפי החברה - "לידי מרשתנו הגיע מידע ולפיו אחד מקבלני המשנה אותו שכרתם מתנהל מולכם באופן מרמתי. אותו קבלן משנה תמחר למשל רכיבים מסוימים בעבודות שסיפק לכם באופן פסול ומרמתי, תוך שהוא מחייב אתכם באופן מכוון בניגוד לתמחור המקובל בגין אותם רכיבים". עוד נטען כי אותו קבלן משנה ידע כי מדובר בתמחור מנופח נוכח רמת מחירים בפרויקט אחר, "שם רכיבים תומחרו בתמחור הנמוך בעשרות אחוזים". בנוסף נטען כי ל-CGI "היכולת המקצועית והידע לחשוף התנהלות דומה בפרויקטים נוספים".

מנכ"ל מוריה, גלעד בר-אדון, סירב לפניות החוזרות של CGI להיפגש ובתגובה השיב עוה"ד של מוריה ל-CGI כי "בשים לב לאינטרס הציבורי אשר לכאורה כרוך בדבר, נדרשת מרשתכן להעביר את החומרים שבידיה למוריה, על מנת שיהיה באפשרותה לבחון את צעדיה בעניין".

נווה ופרי לא ויתרו ובמכתב נוסף למוריה נכתב - "נודה על האמת, סירובה העיקש של מרשתך לקיים עם מרשתנו פגישה ביחס למידע הקונקרטי המצוי בידיה בקשר למעשי הגזל ורמייה המבוצעים כנגד מרשתך הותירה את מרשתנו מופתעת ביותר".

לאחר מספר פניות של CGI שלחצו על מוריה, החליטו בחברה העירונית לערוך פגישה וביום 17.3.21 נפגשו מנכ"ל מוריה גלעד בר-אדון, סמנכ"ל החברה, עו"ד יובל אגמון מטעם מוריה, עו"ד יובל קפלן מטעם CGI, צביקה נווה ויעקב פרי.

בפגישה מסרו נווה ופרי למנכ"ל מוריה לראשונה באיזה פרויקט מדובר ונטען כי אותם גורמים לגביהם נטען כי הם פועלים במרמה רמייה, לוקחים חלק בפרויקטים נוספים ובידי CGI אינדיקציות למעשים נוספים.

לטענת CGI, הקבלנים העובדים מול מוריה הגישו חיוב מנופח לתשלום

בדיקת גלובס העלתה כי המידע הנטען בנוגע לפרויקט מבוסס על עדותו של אדם שנחשף מקרוב להתנהלות באתר הפרויקט, לצד ראיות נוספות. לפי הטענה, הקבלנים העובדים מול מוריה הגישו חיוב מנופח לתשלום, מעבר לתקציב עליו סוכם. במוריה סירבו למסור פרטים על אופן וגובה התשלום שסוכם.

באשר לטענה כי יש פרויקטים נוספים בהם מתבצעת מרמה, מדובר בהשערות לא מבוססות בשלב זה שנטענו רק משום שאותם גורמים מבצעים פרויקטים נוספים.

מנהל החברה המנהלת את הפרויקט הכחיש את הטענות ומסר כי העובדות לא נכונות. לדבריו, "חברתנו פועלת בהתאם לנהלי חברת מוריה. אנו עובדים בשקיפות ותיאום מלאים מול חברת מוריה והכל מגובה באסמכתאות".

מחברת מוריה נמסר כי "מדובר במידע עסקי שייתכן וקיים בידי חברת חקירות פרטית, על גביית יתר לכאורה. חברת מוריה דרשה לקבל לידיה את המידע כדי לבררו, ככל שיש בו ממש, ולטפל במקרה עד תום. חברת החקירות ביקשה למכור למוריה את המידע או חלקים ממנו, שאין ידוע מה תוכנם, היקפם ומידת מהימנותם, בסכום של 100 אלף ₪. מן הסתם לא תהיה הסכמה לרעיון חריג כזה".

עוד נמסר כי "חברת מוריה תבדוק לעומק וביסודיות כל מידע רלוונטי שיגיע אליה, אולם לא תשלם עליו ולא תעבור על תקנות המכרזים וכללי המינהל התקין וכן לא תתיר סחיטה מכל סוג שהוא על חשבון כספי ציבור. במקביל פנתה הנהלת מוריה למבקר הפנים של החברה ויזמה בדיקה פנימית לפרויקט המדובר, יחד עם היועצים המשפטיים, והגורמים המקצועיים בחברה".

צביקה נווה מסר כי "במהלך עבודתינו נחשפנו למעשי שחיתות ומרמה בגובה של מיליוני שקלים כלפי חברת מוריה המהווים כספי ציבור. נפגשנו עם הנהלת מוריה ופרשנו בפניהם את מסכת המעורבים והפרוייקטים המדוברים. כמו כן מעשי השחיתות ממשיכים עד היום. הצענו את עזרתנו אך מוריה בחרה להעלים עין".