745 אלף איש מתים מדי שנה בעולם כתוצאה משעות עבודה ארוכות

כך על פי מחקר משולב של ארגון הבריאות העולמי וארגון העבודה הבינלאומי • נתוני הדוח נכונים ל־2016 ומהווים עלייה של 29% מנתוני שנת 2000 • הארגונים ממליצים למדינות לחוקק ולאכוף חוקים שאוסרים על שעות נוספות כחובה ולהבטיח מגבלות על זמן העבודה המקסימלי

שעות עבודה רבות משפיעות על בריאות נשים / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שעות עבודה רבות משפיעות על בריאות נשים / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שעות עבודה ארוכות הורגות מאות אלפי אנשים ברחבי העולם כל שנה, כך מוצא מחקר חדש של ארגון הבריאות העולמי (WHO) ושל ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) - שני הארגון הם סוכנויות של האו"ם.

החוקרים מטעם שני הארגונים הגיעו למסקנה כי בשנת 2016 שנבדקה במחקר, 745 אלף איש ברחבי העולם מתו כתוצאה משבץ וממחלות לב איסכמיות שנבעו מהשעות הארוכות בעבודה. המחקר פורסם השבוע במגזין Environment International והוא ניתוח עולמי ראשון מסוגו שבדק מצב הבריאות ואובדן חיים כתוצאה משעות עבודה ממושכות. הדוח החדש מלמד על עלייה דרמטית של 29% לעומת שנת 2000.

ב־2016, 488 מיליון אנשים בכל העולם עבדו יותר מ־55 שעות בשבוע (שנחשבים "לשעות ארוכות" על פי ארגון העבודה הבינלאומי). באותה שנה כ־398 אלף איש מתו משבץ ועוד כ־347 אלף ממחלות לב תוצאה ישירה, כך על פי החוקרים, משעות עבודה ארוכות. בין 2000 ל־2016, מספר מקרי המוות ממחלת לב עקב שעות עבודה ארוכות גדל ב־42%, ומשבץ ב־19%.

החוקרים הסיקו מהנתונים, כי אנשים שעובדים 55 שעות ומעלה בשבוע נמצאים בסיכון גדול יותר ב־35% לחטוף שבץ ו־17% יותר סיכוי למות ממחלת לב איסכמית, לעומת אנשים שעובדים 35-40 שעות.

הבדלים מגדריים

החולי שנגרם עקב עומס העבודה מאפיין בעיקר גברים - 72% מהמתים; מדינות במערב האוקיינוס השקט ובדרום מזרח אסיה - סין, אוסטרליה, דרום קוריאה, יפן ועוד; ועובדים בגיל העמידה או מבוגרים יותר. "רוב מקרי המוות שנרשמו היו בקרב אנשים שמתו בגיל 60 עד 79, שעבדו 55 שעות או יותר בשבוע", נכתב בדוח

המחקר של שני הגופים בחן 37 מחקרים על מחלות לב איסכמיות ו־22 מחקרים על שבץ, כמו גם נתונים מיותר מ־2,300 מחקרים שנעשו ב־154 מדינות בין השנים 1970-2018.

מגמה מדאיגה

נכון לסוף שנת 2020, 9% מאוכלוסיית העולם עובדת למעלה מ־55 שעות בשבוע - עלייה מהשנים האחרונות, בין היתר, בגלל מגפת הקורונה, שהביאה להאצת המגמה של שעות עבודה ארוכות כאשר רבים עברו לעבוד מהבית, דבר שגרם לעתים להארכת שעות העבודה.

"עבודה מרחוק הפכה לנורמה בכמה תעשיות והיא ולעתים קרובות מטשטשת את הגבולות בין הבית לעבודה", אמר יו"ר ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדהנום גברהיסוס.

נוסף לכך, המגפה הביאה לכך שחברות רבות סגרו מחלקות ופיטרו עובדים כדי לחסוך כסף. עקב כך העובדים שנותרו נאלצים, לעתים, לעבוד שעות ארוכות יותר כדי לחפות על הפיטורים וכדי לשמור על מקום עבודתם. "אין משרה ששווה את הסיכון של שבץ או מחלת לב. ממשלות, מעסיקים ועובדים צריכים לעבוד יחד להסכים על גבולות להגנת בריאות העובדים", הוסיף גבריזוס.

המלצת הדוח היא שפרלמנטים וממשלות יחוקקו ויאכפו חוקים, כללים ומדיניות שאוסרים על שעות נוספות כחובה ויבטיחו מגבלות על זמן העבודה המקסימלי.