מסתמן: החל מיולי תעריפי המים יתייקרו בשיעור של עד 4.4%

לפי המתווה שהפיצה רשות המים תעריפי המים למשקי הבית ולעסקים צפויים לעלות. כמה תשלמו יותר?

גיורא שחם, יו"ר רשות המים / צילום: איל יצהר, גלובס
גיורא שחם, יו"ר רשות המים / צילום: איל יצהר, גלובס

מחירי המים בישראל בדרך להתייקרות, כך עולה ממסמך שהפיצה רשות המים למספר גורמים, טרם תתקיים הצבעה סופית בנושא. במכתב שכותרתו "עקרונות לשינויים ברכיבי תעריפי המים והביוב המוצעים ליולי 2021", נכתב כי בכוונת הרשות לייקר את התעריפים בגלל שלל סיבות. הסיבה המרכזית היא התייקרות של 1.7% בסל המדדים (פרמטר של הרשות שמשקלל רכיבים שונים ובהם ריביות במשק, המדד החודשי לצרכן תעריף החשמל ועוד. ג"ל) מאז ינואר 2021. לפי המכתב ישנן סיבות נוספות (שינוי בפעילות מתקן ההתפלה בחדרה ופרויקט בתאגיד הגיחון), כאשר בסיכומו נכתב כי, "ההשפעה המצטברת של עדכוני התעריפים והשינויים החזויים בהכנסות שלעיל, צפויה להגדיל את העלויות המוכרות במשק המים בסך כולל של כ-220 מיליון שקל, מזה בתעריפי התאגידים של כ-160 מיליון שקל".

בהמשך מפרט המכתב את השינוי המוצע. הסעיף הראשון מתייחס לכמות המים הבסיסית שהמדינה מקצה לכל אזרח במה שנקרא - התעריף הנמוך. באוקטובר האחרון קיבלה רשות המים את הצעתו של השר למשאבי המים דאז, זאב אלקין, להעלות את הכמות הנצרכת לנפש מ-3.5 קוב ל-4 קוב לחודש. נכון להיום התעריף של כמות המים הזו עומד על 7.39 שקלים למ"ק (קוב מים). לפי ההצעה המחיר יעלה בשיעור של 4.44% לכדי 7.71 שקלים למ"ק. החישוב בחשבון המים שלנו על כל כמות שצרכנו מעבר לכמות הזו הינה לפי מה שמכונה "התעריף הגבוה" שעומד כיום על 13.46 שקלים. לפי ההצעה החדשה, אם תתקבל, הרי שמיולי הקרוב המחיר בתעריף הגבוה יעלה בשיעור של 2.44% לכדי 13.79 שקלים למ"ק. יובהר כי הסכומים כוללים מע"מ.

המשמעות של השינוי הזה למשקי מים יכולה להגיע לעשרות שקלים בתשלום חשבון המים. כך למשל לפי חישוב שביצע גלובס, המשמעות של שינוי התעריף למשפחה בת 5 נפשות שצורכת 30 קוב לחודש הינו התייקרות של כעשרה שקלים לחשבון התקופתי.

לפי ההצעה של רשות המים, גם התעריף לעסקים יתייקר בשיעור של 2.67% ממחיר של 10.51 שקלים למ"ק כיום לכדי 10.79 שקלים למ"ק החל מיולי הקרוב. גם למוסדות ציבור המים יעלו יותר כשלפי ההצעה התעריף שלהם יעלה בשיעור של 2.98% לכדי 11.33 שקלים למ"ק.

אחרי שיתקבלו (ככל שיתקבלו) התייחסויות למתווה המוצע (המועד הסופי להגשת התייחסויות נקבע ליום 7.6.2021), תקיים מועצת רשות המים דיון והצבעה לגבי עדכון תעריפי המים החל מחודש יולי הקרוב.

מרשות המים נמסר: "משק המים והביוב בישראל מתנהל כמשק כספים סגור כך שתעריף המים חייב לשקף את עלותו האמיתי. כל שינוי במשק המים ופיתוחו עבור תושבי מדינת ישראל מחייב גם שינוי בתעריפי המים".

"בכפוף לשימוע בתעריפי מחירי המים שעלה אתמול בישיבת מועצת המים בהשתתפות נציגים ממשרד האוצר, הגנ"ס, הפנים, החקלאות, האנרגיה ורשות המים, העלייה המינורית בתעריף המים נובעת ברובה בשל התייקרות סל המדדים, גורם החיצוני למשק המים, ובשל ההשקעות הנדרשות במשק המים הארצי ומערך ההתפלה.

"שינוי תעריף המים הוא למעשה 33 אגורות לקוב מים כך שהמשמעות של שינוי התעריפים על משפחה ממוצעת בת 4 נפשות הצורכת כ-15 מ"ק לחודש, בעלות של כ- 117 ש"ח, היא תוספת של כ-5 שקלים לחשבון המים והביוב החודשי שיהיה כ-122 שקל לחודש.

"על אף עלייה מתונה זו, תעריף המים והביוב בישראל הוא מהנמוכים ביותר בעולם וזאת למרות שלמעלה ממחצית מהמים מיוצרים במתקני התפלה ובמפעלים לטיהור ולמחזור מים לחקלאות".