פייק או אמיתי? האם וואטסאפ שינו שוב את הגדרות הפרטיות

הרשת הוצפה בהודעות לפיהן וואטסאפ שינתה את הגדרות הפרטיות שלה, כך שכל אחד יוכל לצרף משתמשים לקבוצות מבלי שהם יודעים או מסכימים לכך • אלא שהשינוי המדובר התרחש כבר ב-2019 • מה מקור ההודעות, ומה בדיוק עומד מאחוריהן?

וואטסאפ / צילום: shutterstock
וואטסאפ / צילום: shutterstock

"וואטסאפ שינו את הגדרות הפרטיות אמש ללא אזהרה", כך נכתב בהודעה שרצה ברשת המזהירה מפני סכנה חדשה. על פי ההודעה, החברה מאפשרת לאנשים שאתם לא מכירים לצרף אתכם לקבוצות מבלי שתדעו, "אלה עשויים לכלול רמאים, כרישי הלוואה ועוד". אלא שעדכון הגרסה המדובר נכנס כבר ב-2019.

המוניטין של וואטסאפ נפגע לאורך השנים כתוצאה משינויים שנעשו בהגדרות הפרטיות של החברה. נראה כי לאחר סערת הפרטיות שהייתה בשנה האחרונה, המשתמשים חוששים מכל עדכון וחושדים שמנסים לעשות שימוש במידע שלהם בצורה לא הוגנת.

בימים האחרונים צוייצו מספר הודעות בחו"ל שחלקן ככל הנראה תורגמו לעברית והופצו בקבוצות שונות. "בוקר טוב, לא נוהגת בדרך כלל לפרסם כאלה דברים, אך שווה בדיקה", נכתב באחת ההודעות. "WhatsApp שינו את הגדרות הפרטיות אמש ללא אזהרה. ההגדרות הקבוצתיות שלה כוללות 'כולם' כברירת מחדל, כך שאנשים שאינך מכיר יוכלו להוסיף אותך לקבוצה מבלי שתדע. אלה עשויים לכלול רמאים, כרישי הלוואה, ועוד".

במילים אחרות, על פי ההודעה שמזהירה על שינוי הגדרות הפרטיות שנכנסו בסתר ונועדו לפגוע במשתמשים, החברה מאפשרת לכל מי שרוצה לצרף אתכם לקבוצה, גם אם אתם לא שמורים באנשי הקשר שלהם. בהודעה מדגישים שזה נעשה ללא אזהרה ונעשה בסתר, ומראים למשתמשים איך אפשר לשנות את זה.

צריך להגיד - הגדרות הפרטיות האלו אכן קיימות, אבל מדובר בעדכון שכבר פורסם בבלוג הרשמי של וואטסאפ בשנת 2019. כך נכתב לפני שלוש שנים: "קבוצות בוואטסאפ ממשיכות לחבר בין משפחה, חברים, עמיתים לעבודה, חברי כיתה ועוד. משתמשים ביקשו לשלוט יותר בחוויה שלהם בקבוצות. היום אנו מציגים הגדרת פרטיות חדשה ומציעים מערכת שתעזור לכם להחליט מי יכול לצרף אתכם לקבוצות".

על פי ההודעה בבלוג, אם תכנסו לחשבון -> פרטיות -> קבוצות, תוכלו לבחור בין שלוש אפשרויות שונות: "כולם", "אנשי הקשר שלי" ו-"אנשי הקשר שלי למעט". וכבר משנת 2019, ברירת המחדל היא "כולם".

למען האמת מדובר בשינוי בהגדרות שכדאי לעשות. אכן מומלץ לשלוט על חווית הקבוצות שלכם וכדאי לשנות את זה כדי שרק משתמשים ששמורים באנשי הקשר שלכם יוכלו לצרף אתכם לקבוצות, ואם מישהו רוצה לצרף אתכם לקבוצה, שישלח לכם הזמנה בקישור בצ'אט פרטי ותחליטו אם אתם רוצים להיכנס. אבל אין כאן שום עדכון מדיניות שנכנס בסוד.

דובר וואטסאפ מאשר לגלובס כי אין שום דבר חדש ומדובר בעדכון הגדרות ישן. לדבריו, "וואטסאפ תמיד אפשרה לכל מי שיש לו את מספר הטלפון שלכם לשלוח לכם הודעה או להוסיף אתכם לקבוצות, כמו שכל אחד יכול לשלוח לכם הודעת SMS או דואר אלקטרוני. בשנת 2019 הוספנו בקרות חדשות למי שרוצה להציב גבולות לגבי מי יכול לצרף אתכם לקבוצה". בנוסף, גם מי שמשאיר את ההגדרות על "כולם" יוכל לראות שמי שצירף אותו לקבוצה, לא באנשי הקשר שלו ושכדאי שישים לב לזה.

שינוי מדיניות הפרטיות שכן צריכה להדאיג את המשתמשים

אם אתם רוצים לדאוג משינוי מדיניות של החברה, תדאגו מהשינוי שהיה אמור להיכנס לתוקף ב-15 במאי. אפליקציית העברת המסרים הפופולרית דרשה מהמשתמשים לאשר את שיתוף המידע שלהם עם החברה האם פייסבוק או להפסיק להשתמש באפליקציה.

החברה הציגה את המדיניות החדשה בינואר בהודעה קופצת למשתמשים, אך הסבירה את זה בצורה כושלת. משתמשים רבים החליטו לבקר בחריפות את וואטסאפ, והיא החליטה לדחות את הצעד הזה עד ל-15 במאי, וגם הוא בוטל בסוף. החברה שינתה כיוון ואמרה שהיא לא תמחק שום חשבון שלא יאשר את המדיניות, אבל השלבים המאוחרים מעניינים לא פחות.

המשתמשים שיחליטו באופן עיקש שלא לאשר את המדיניות החדשה, יוגבלו בפונקציונליות שונות של ווטאסאפ. לדוגמה: המסרבים לא יוכלו לגשת לרשימת הצ'אטים שלהם, אבל כן יוכלו לענות לשיחות וידאו. מנגד, יהיה אפשר להיכנס דרך ההתראות להודעה שהתקבלה ולהגיב בחזרה. אחרי כמה שבועות, גם קבלת התראות או שיחות תיפסק.