אושרה תוכנית המוסיפה 1,427 יח"ד לאזור התעסוקה הוותיק של פתח תקווה

אדריכל העיר פתח תקווה, ניצן ברכן: "המקום הזה מייצר נתק בין מרכז העיר והשכונות החדשות. זה אזור מצוקה שלא נעים להסתובב בו בערב, שיש בו הרבה אוכלוסייה חלשה ועובדים זרים"

מתחם אורלוב בפתח תקווה / צילום: דוברות פתח תקווה
מתחם אורלוב בפתח תקווה / צילום: דוברות פתח תקווה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של פתח תקווה אישרה לאחרונה מסמך מדיניות חדש, המציע שינוי מהפכני ב"מתחם גאולה" ("משולש אורלוב"), אזור בשטח של 300 דונמים שנמצא מאחורי התחנה המרכזית של העיר, בשולי המרכז העירוני, בין הרחובות אורלוב, מכבים, גיסין ופינסקר.

על-פי התוכנית החדשה, חלק מבתי המלאכה יישמרו ויתחדשו, אך יתווספו גם שטחי מגורים. לאורך הרחובות הראשיים תאושר הקמת מבנים שיגיעו עד לגובה של 25 קומות.

יש לציין כי מדובר במסמך מדיניות שנדרש את אישורה הסופי של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. מכוחו של המסמך יצטרכו היזמים לקדם תב"עות (תוכניות בניין עיר).

אזור מתחם גאולה מאופיין בהווה בבנייה נמוכה בסטנדרט נמוך, בגובה של 1-4 קומות. במרבית המבנים היום יש שימושי מלאכה ומסחר ומעט מאוד מגורים. מסמך המדיניות מרחיב בתיאור המקום: "מתחם גאולה מתפקד כיום כמרחב מובלעת שמנותק על-ידי הרחובות סביבו. אי שנעים סביבו ואין תנועה דרכו, בתוכו או ממנו".

ניצן ברכן, אדריכל העיר פתח תקווה, מרחיב בתיאור האתר: "פתח תקווה זאת עיר שהתפתחה מעגלים-מעגלים. מהאזור שנקרא לב המושבה וכיכר המייסדים. במעגלים החיצוניים נמצאות השכונות הצפוניות של העיר, כולל אם המושבות. השטח שאנחנו מדברים עליו הוא אזור התעסוקה הראשון של פתח תקווה, שכיום הוא שטח כלוא. עם השנים העיר בלעה אותו מכל הצדדים. מאזור תעסוקה פעיל הוא הפך לאזור ירוד, שיש בו בעיקר נגריות קטנות, מוסכים ומסגריות. המקום הזה מייצר נתק בין מרכז העיר והשכונות החדשות. זה אזור מצוקה שלא נעים להסתובב בו בערב, שיש בו הרבה אוכלוסייה חלשה ועובדים זרים".

התוכנית המוצעת, שהוכנה על-ידי אדרריכלית תמר פרצוב, מציעה הקמת מוקד עירוני "שמגיעים אליו במיוחד, מתכנסים אליו". הכלים שבהם התוכנית משתמשת הם חיזוק מוקדים קיימים, בנייה בשטחים ריקים, חיזוק הרחובות, חיזוק הקישוריות ועידוד עירוב שימושים. בין היתר, התוכנית כוללת תוספת של 1,427 יחידות דיור בבנייה של 8-10 קומות ובניה מגדלית נקודתית בגובה של עד 25 קומות.

אדרריכל ניצן ברכן מרחיב ומפרט באשר לחשיבות התוכנית עבור העיר: "המתחם הזה הוא העתודה של פתח תקווה במרכז העיר לפיתוח והתחדשות. למעשה, אלה שטחים שאין בהם כמעט מבנים לשימור, ורובם היום בתת-ניצול וכוללים בעיקר תעשייה מידלדלת לא קיימת. האפשרות להחיות את המתחם, להוסיף לו מגורים, עירובי שימושים, שטחי ציבור ושטחים ירוקים, ועל הדרך לחזק את הקשר בין השכונות החדשות ולב העיר, היא דבר מאוד משמעותי". 

ראש העיר רמי גרינברג מסר: "עיריית פתח תקווה פועלת במגוון אמצעים כדי להחיות את מרכז העיר הוותיק שיהווה מוקד משיכה לבילוי ופנאי וכן יזמין אוכלוסיות נוספות לגור בו. חידוש משולש אורלוב הוא חלק מהחזון שאנחנו מייעדים למרכז העיר, ובמקביל לפעילות הרכבת הקלה ובעתיד גם התחנה המרכזית החדשה, האזור גם יונגש תחבורתית. מדובר בפרויקט משמעותי מאוד לעתיד העיר ומרכז העיר הוותיק בפרט, ואנחנו פועלים במגוון אפיקים ובאמצעות פרויקטים רבים להפוך את האזור לאחד ממוקדי הביקוש הבולטים בארץ".