תגמול על התגמול? המוסדיים מחכים לחוות דעת אך צפויים להתנגד לחבילת השכר של כחלון

קשה להאמין כי גופים מוסדיים ישושו לאשר לכחלון חבילת שכר שעל הנייר עשויה לעבור את מגבלת שכר הבכירים - אותה מגבלה שהוטלה על בכיריהם שלהם, אך אינה מוטלת על חברות האשראי החוץ-בנקאיות דוגמת יונט קרדיט, אשר הוחרגו מהחוק

משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ההדים סביב הצטרפותו של שר האוצר לשעבר משה כחלון לחברת האשראי החוץ בנקאית יונט קרדיט ממשיכים להתגלגל. ההצבעה של האספה הכללית של יונט קרדיט תתקיים בעוד חודש, ב-23 ביוני, ובגופים המוסדיים צפויים להתנגד לחבילת השכר שהוצעה לכחלון שיכולה להגיע לעלות של 8.3 מיליון שקל. בגופים המוסדיים מחכים לחוות דעת של חברות ייעוץ לאספות כלליות, שטרם התקבלה, אך כבר עתה מסתמן כי הם יתנגדו לשכרו של כחלון.

● ברוכים הבאים לחצר האחורית של שוק ההון: כל האמת על התפקיד החדש של משה כחלון 

להתנגדות הצפויה יש שתי סיבות עיקריות, האחת אישית והשנייה מקצועית.

המוסדיים עצמם מוגבלי שכר

במהלך כהונתו של כחלון במשרד האוצר אושרה המגבלה על שכר הבכירים, המאפשרת לבכירים בגופים המוסדיים לקבל שכר של עד 2.5 מיליון שקל בשנה. מעבר לגובה שכר כזה, נדרש מהגוף המוסדי להמציא אישורים. בנוסף, כל סכום מעבר ל-2.5 מיליון שקל אינו נחשב כהוצאה מוכרת עבור הגוף, כלומר הוא צריך לשלם בגינו 25% מס. לכן, קשה להאמין כי גופים מוסדיים ישושו לאשר לכחלון חבילת שכר, שעל הנייר עשויה לעבור את מגבלת שכר הבכירים (חלק גדול מתנאי השכר של כחלון מושתת על אופציות שיקבל, ואינו משתייכים לשכר בפועל), אותה מגבלה שהוטלה על בכיריהם שלהם, אך אינה מוטלת על חברות האשראי החוץ-בנקאיות דוגמת יונט קרדיט, אשר הוחרגו מהחוק.

שקלול של התרומה לעסק

הסיבה השנייה היא מקצועית. כחלון, על אף קישוריו וקשריו הפוליטיים, אינו איש מקצוע שמגיע מתוך עולמות האשראי, ויצטרך לצבור ידע בתחום. לכן, גופים מוסדיים, הבוחנים את ההשקעה עבור ציבור המשקיעים שלהם, יצטרכו לשקלל את התרומה המקצועית של שר האוצר לשעבר בבואם להצביע על הסכם העסקתו, בוודאי כאשר מדובר בחבילה כה משמעותית עבור 80% משרה.

בנוסף, לגופים המחזיקים עבור הציבור בזכויות הצבעה, קיימת מדיניות תגמול מוצהרת. רק בחודש שעבר אפשר היה לראות את בית ההשקעות אלטשולר שחם (שלא מחזיק במניות יונט קרדיט) מתנגד להצעה להעניק לבעלי פוקס, הראל ויזל, חבילת מניות חסומות בחברה הבת ריטיילורס, המאגדת את פעילות מותגי הספורט של פוקס ונערכת להנפקה בת"א, בסכום של 15 מיליון שקל. עקב ההתנגדות של אלטשולר שחם נאלצה פוקס להסיר מסדר היום של האספה הכללית את ההצעה, לפחות באופן זמני.

מדיניות כזו קיימת גם ביונט קרדיט, וכחלק מהזימון שנשלח לאספה הכללית הודו בחברת האשראי החוץ בנקאית כי השכר וגם התנאים סביב מימוש האופציות שניתנו לכחלון חורגים מהמדיניות שקבעו ביונט עצמה.