צעד חריף של האיחוד נגד בלארוס: יאסור על טיסות לשטחו

בתגובה למה שהגדירו כ"חטיפת" טיסת רייאנאייר שלשום, התכנס האיחוד האירופי אתמול לישיבת חירום של מנהיגיו, בו התקבלה ההחלטה על הסנקציה החמורה, ביחד עם קריאות חד משמעיות לשחרורו המיידי של פרוטסוביץ שהורד מהטיסה שאולצה לנחות השבוע • נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין: "זו התקפה על הדמוקרטיה"

בלארוס אילצה את ריינאייר להנחית מטוס נוסעים במינסק  כדי לעצור פעיל אופוזיציה / צילום: Reuters, ANDRIUS SYTAS
בלארוס אילצה את ריינאייר להנחית מטוס נוסעים במינסק כדי לעצור פעיל אופוזיציה / צילום: Reuters, ANDRIUS SYTAS

מנהיגי האיחוד האירופי הסכימו לאסור על חברת התעופה הלאומית של בלארוס, "בלאוויה", לטוס ליעדים באיחוד, כחלק מהגברת הסנקציות על המדינה, ובתגובה למה שהגדירו כ"חטיפת" טיסת רייאנאייר שלשום. בנוסף, החליטו המנהיגים להטיל סנקציות כלכליות על חברות ואוליגרכים הפעילים במדינה, ונחשבים לבסיס הכלכלי והמבני של השלטון האוטריטרי של אלכסנדר לוקשנקו שנמשך קרוב לשלושה עשורים.

במסגרת ההגבלות על התעופה, תיאסר תנועה של טיסות מבלארוס בכל השטח האווירי של האיחוד האירופי, והמנהיגים גם המליצו לחברות התעופה האירופיות להימנע מלטוס בשטח האווירי של בלארוס.

במהלך טיסה שלשום מאתונה לווילנה בירת ליטא, בעת שטיסה FR4978 של חברת "רייאנאייר" היתה מעל השטח האווירי של בלארוס, הנשלטת על ידי אלכסנדר לוקשנקו המכונה בתקשורת "הדיקטטור האחרון באירופה", הופיע מטוס מיג לצד כלי הטיס, ורשויות התעופה במדינה הודיעו לקברניט על "איום בפצצה" על הטיסה. הקברניט הונחה לסטות מהנתיב המקורי ולנחות במינסק, בירת בלארוס.

שם, עלו כוחות ביטחון למטוס ועצרו את הבלוגר רומן פרוטסוביץ', המנהל אתר ביקורתי כלפי המשטר, ואת בת-זוגו שהתלוותה אליו, אזרחית רוסיה. נוסעים שהיו במטוס סיפרו לסוכנויות הידיעות כי פרוטסוביץ "היה נפחד בבירור" ואמר לנוסעים "הם הולכים לגזור עליי עונש מוות".

האיחוד האירופי התכנס אתמול לישיבת חירום של מנהיגיו, בו התקבלה ההחלטה על הסנקציה החמורה, ביחד עם קריאות חד משמעיות לשחרורו המיידי של פרוטסוביץ. "לא ניתן לשחק רולטה רוסית עם חייהם של אזרחים תמימים", אמר נשיא מועצת אירופה, שארל מישל, אחרי ההודעה על הסנקציות שאומצו. "זו התקפה על הדמוקרטיה", אמרה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין.

ההחלטה המחמירה צפויה להיכנס לתוקף ברגע שיושלמו הצעדים שיעגנו אותה בחוק. במקביל, חבילת סיוע של האיחוד לבלארוס בשווי שלושה מיליארד אירו תמשיך להיות מוקפאת. בעבר הטיל האיחוד סנקציות כלכליות ואישיות נגד משטר לוקשנקו בעקבות דיכוי זכויות אדם אחרי הבחירות שהתקיימו במדינה, בהן הכריז על ניצחון למרות טענות בינלאומיות לזיוף ומרמה.

הרשויות בבלארוס פירסמו בינתיים וידאו שבו נראה פרוטסוביץ, ובו הוא "מודה" כי סייע לארגן את ההפגנות ההמוניות אחרי הבחירות. הוא אמר כי הוא עומד לדין על ידי הרשויות על מעשים אלה.

בלארוס דחתה את ההאשמות נגדה ואמרה כי רשויות התעופה במדינה "פעלו לפי ההנחיות הבינלאומיות". כלי התקשורת דיווחו כי לוקשנקו עצמו אישר את המבצע. מנכ"ל "רייאנאייר" אמר כי ככל הנראה היו אנשי KGB, המשטרה החשאית הבלארוסית על הטיסה עצמה והעיתונאי פרוטסוביץ' דיווח לחבריו כי הוא חשד שמישהו עוקב אחריו בשדה התעופה.

"מנכ"ל "רייאנאייר" כינה את התקרית "מעשה של פיראטיות אווירית", והודיע כי החברה ממתינה להחלטה אם להימנע בעתיד מטיסה מעל בלארוס.

לוקשנקו, בעל ברית של מוסקבה, שולט במדינה ב-27 השנים האחרונות. מוסקבה גינתה את התגובה של האיחוד האירופי. ליטא הודיעה כי המעשים הם בגדר "חטיפה" של תושבי האיחוד האירופי וכי היא דורשת תגובה חריפה מצד הגוש. גם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן גינה בחריפות את המעשה, ואמר כי מדובר ב"מעשה מזעזע - להסיט טיסה מסחרית כדי לעצור עיתונאי". על סיפון המטוס היו 171 נוסעים.