ועדת חקירה | ניתוח

כמה זמן לוקח לוועדת חקירה ממלכתית להגיש מסקנות?

האם ועדת חקירה ממלכתית מחייבת שנים של עבודה? אולי, אבל גם לזה יש פתרון • המשרוקית של גלובס

חברי הכנסת של ש"ס נדרשו להסביר מדוע הצביעו השבוע נגד הצעת יש עתיד להקים ועדת חקירה ממלכתית לאסון במירון. לפחות שניים מחברי הכנסת שלה חזרו על מה שנראה כחלק מהקו ההסברתי הרשמי של המפלגה: לוועדות חקירה ממלכתיות לוקח זמן רב להגיש מסקנות, ואנחנו רוצים למנוע אסון כבר בשנה הבאה. שניהם גם נתנו את אותה דוגמה. הראשון, ח"כ משה ארבל, היה מדויק יותר, כשקבע שלוועדת אור ולוועדת זיילר לקח "כמעט שלוש שנים" להגיש דוח סופי. ח"כ אוריאל בוסו כבר הלך צעד קדימה וקבע שבשני המקרים היה מדובר ב"לפחות שלוש שנים של עבודה".

ראשית הנתונים. דוח ועדת אור שחקרה את מאורעות "אוקטובר 2000" הוגש באוגוסט 2003, כשנתיים ותשעה חודשים לאחר שהוחלט להקים את הוועדה. דוח ועדת זיילר שהוקמה כדי לחקור את "אסון ורסאי" הוגש בדצמבר 2003, כשנתיים ושבעה חודשים לאחר ההחלטה. בשני המקרים לא מדובר על שלוש שנים, אבל גם לא רחוק מכך.

 
  

אפשר לשאול מדוע בחרו שני הח"כים דווקא את הוועדות הללו. היו בישראל ועדות ממלכתיות שהגישו את הדוח הסופי שלהן מהר יותר, תוך חודשים ספורים. שתי הוועדות שבראשן עמד שמגר (חקירת הטבח במערת המכפלה וחקירת רצח רבין), הגישו את מסקנותיהן תוך ארבעה וחמישה חודשים (בהתאמה). גם ועדת דורנר שבחנה את נושא הסיוע לניצולי השואה הגישה דוח סופי תוך חמישה חודשים. למעשה, ב-30 השנה האחרונות הייתה רק ועדה אחת שארכה זמן רב יותר משתי הוועדות שבדוגמה שלהן בחרו להשתמש חברי הכנסת מש"ס. יחד עם זאת, לרוב הוועדות נדרשה יותר משנה כדי להשלים את עבודתן.

אבל ייתכן שגם לבעיה הזאת יש פתרון. בוסו וארבל גם אמורים להכיר אותו כי מי שעשתה בו שימוש היא אותה ועדת זיילר שהם נתנו כדוגמה. קוראים לו דוח ביניים. "עיקר תכליתו של דוח זה היא המלצות לנקיטת צעדי ביניים בעניינים שאינם סובלים דיחוי משום החשש שאי נקיטת צעדים יכולה לסכן את שלמותם הגופנית ורווחתם של אנשים לא מעט", הוסבר בדוח הביניים של ועדת זיילר. נכון שבמקרה הזה דוח הביניים הוגש אחרי קצת יותר משנה, אך יש גם דוגמה אחרת. ועדת החקירה הממלכתית האחרונה שהוקמה בישראל, ועדת מצא משנת 2009, הגישה את דוח הביניים שלה תוך כשמונה חודשים.

ח"כ בוסו מסר לנו בתגובה כי הוא מניח שאין "ערך משמעותי לדוח ביניים, אחרת הוועדה לא הייתה ממתינה עם פרסום הבדיקה [הסופית] זמן כה רב". הוא הוסיף כי הלקחים מאירוע מירון אמורים להתקבל "תוך כחצי שנה - היות שתיכף שוב ל"ג בעומר".

בשורה התחתונה: דבריו של ח"כ בוסו דורשים הקשר. ועדות אור וזיילר הגישו את הדוח הסופי שלהן תוך קצת פחות משלוש שנים. לוועדת חקירה ממלכתית יש אפשרות לפרסם דוח ביניים ובו מסקנות מיידיות לביצוע.

תחקיר: צוות המשרוקית של גלובס