הפוקר של בנט, הדילמה של סער ושעון החול של גוש השינוי: המנדט של לפיד נכנס לישורת האחרונה

בגוש הימין טוענים שהודעתו של בנט לפיה לא יוכל להרכיב ממשלה עם לפיד במהלך מבצע שומר החומות הייתה תרגיל הטעיה, בתקווה חדשה נראה שאין התקדמות לכל כיוון שהוא, ובינתיים הליכוד הספיקו לעשות תרגיל מוצלח ליש עתיד

יאיר לפיד / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
יאיר לפיד / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

בימינה טוענים שמאז ההכרזה של בנט על עצירת המגעים מול לפיד להקמת ממשלה השניים לא שוחחו ביניהם. ועדיין, בין השורות נשמע שבמפלגתו של בנט מכשירים מחדש את ממשלת האחדות עם לפיד וגוש השמאל - בעיקר בשם העובדה שנראה שלנתניהו אין יכולת להרכיב ממשלה. גם גדולי המתנגדים בימינה לתוכנית הראשונה להרכבת ממשלה נשמעו בשבוע האחרון נינוחים יותר עם הממשלה הזו: האם מדובר בניסיון נוסף להלחיץ את הליכוד במשא ומתן מולם או שאכן בנט יגיע ברגע האחרון לממשלה שמרכיב עבורו לפיד? נותר רק שבוע לגלות.

בגוש הימין טוענים שהודעתו של בנט לפיה לא יוכל להרכיב ממשלה עם לפיד במהלך מבצע שומר החומות הייתה תרגיל הטעיה מתוחכם שנועד להוריד את הלחץ מחברי מפלגתו, כשבינתיים הוא או מי מטעמו מעורים היטב במגעים שמנהל לפיד להרכבת ממשלה. אם ברגע האחרון למנדט של לפיד, נתניהו לא יוכיח יכול להרכבת ממשלה - בנט יעבור לתוכנית א' (או ב') למניעת בחירות וייכנס לממשלה שתוצע לו.

בינתיים לפיד מתקדם. הבוקר כבר הגיע כמעט למעמד חתימה עם ליברמן. בין המפלגות סוכמו התיקים, הוועדות וגם קווי היסוד בנוגע לדת ומדינה, כפי שפרסמנו בגלובס. מגעים נרשמו עם כחול לבן אך הסכמות סופיות עוד לא נוסחו וכן עם מרצ. מחר תתקיים פגישת מו"מ נוספת בין צוותי יש עתיד והעבודה ובה כנראה יגיעו להכרעות, במרכזן תיקי התחבורה וביטחון פנים יגיעו לידי בכירי המפלגה.

בגוש השינוי תלויים בבנט שיסכים לקבל את הממשלה שתוצע לו לעמוד בראשה, אבל גם ברע"ם - שם הסיכויים לתמוך בממשלה כזו הולכים וגוברים נוכח מצבה הקשה של רע"ם בסקרים. כמו ימינה, רע"ם תרצה ממשלה בכל מחיר כדי להימנע מבחירות נוספות ולכן תוכנית המגירה של לפיד לפיזור הכנסת במידה שייכשל לא צפויה להיתמך על ידי רע"ם ולכן אין לה את הרוב הנדרש לעבור בשלוש קריאות.

לסיום, כדאי לשים לב מה קורה בתקווה חדשה. יותר ויותר גורמים במערכת הפוליטית מתארים באוזנינו משא ומתן שהתקיים בין סער לליכוד (סער מכחיש בתוקף) בשבועות האחרונים שעלה על שרטון. נוסיף לכך את העובדה שבמפלגתו של סער מתקשים ליישר קו עם המסרים הפייסניים כלפי מנסור עבאס ובכירי המפלגה מתקשים לקבל את העובדה שיידרשו לו כדי להקים ממשלה. זה לא מתכנס לכדי ממשלת שינוי, ולא לממשלה תחת נתניהו. למעשה, גורמים בגוש השינוי מאשימים את תקווה חדשה בכך שהם לא מתגייסים לטובת הקמת ממשלה ונשארים על הגדר.

ומה בגוש הימין? תרגיל אחד של הליכוד ליש עתיד כבר הצליח. יו"ר הכנסת יריב לוין קבע את הבחירות לנשיאות בשבוע הבא ביום רביעי וכך הוריד יום אחד של חקיקה פרטית מהפרק. אתמול הצליח להוריד גם את יום רביעי הזה, כאשר חברי הגוש של לפיד כלל לא שמו לב לפח שטמן להם לוין כשהציע שלא להעלות הצעות חוק פרטיות השבוע וכך קבר, לפחות בינתיים, את החקיקה נגד נתניהו. האם יש עתיד תצליח להשלים אותה בימים שבהם המנדט חוזר לכנסת? כבר לא בטוח בכלל. בליכוד מתכננים לקיים הצבעה ולקחת את הוועדה חזרה לידיהם מיד עם תום המנדט של לפיד.