בנק ישראל: סביבת הריבית הנמוכה מאפשרת נטילת משכנתאות מסוכנות

בתחילת השנה התקבלה החלטה - שגררה ביקורת רבה - הקובעת כי לווים רשאים ליטול הלוואה ברכיב הפריים שתגיע עד לגובה של שני שלישים מסך המשכנתה שהם לוקחים, וזאת לאחר שבעשר השנים האחרונות מסלול הפריים הוגבל לשליש בלבד מגובה המשכנתה • זה ההסבר שניתן בדוח על מערכת הבנקאות שמתפרסם היום

אמיר ירון נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום
אמיר ירון נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום

הריבית המוניטרית בעולם ובישראל לא תעלה באופן ניכר, ולכן ניתן יהיה להסיר חלק ממגבלת ריבית הפריים ללווי המשכנתאות. כך מסבירים בפיקוח על הבנקים את הצעד שנקט נגיד הבנק בתחילת השנה, וגם טוענים על דברי ביקורת שהושמעו, כאילו הצעד עלול להעמיד את הלווים בסיכונים גדולים בעתיד.

בשנה האחרונה נקט בנק ישראל בשני צעדים בולטים בתחום האשראי לדיור: הראשונה - מתן מסלולי דחייה זמניים שעוצבו במהלך החודשים הראשונים של הקורונה ונמשכו עד לפני מספר חודשים. צעד זה נועד להקל על לווים שנקלעו לקשיים בעקבות הקורונה הכלכלית, והם נמשכו עד לפני כשלושה חודשים.

הצעד השני הוא ארוך טווח יותר והוא החל בתחילת השנה. על פי ההחלטה, רשאים לווים ליטול החל מינואר השנה הלוואה ברכיב הפריים שתגיע עד לגובה של שני שלישים מסך המשכנתה שהם לוקחים, וזאת לאחר שבעשר השנים האחרונות מסלול הפריים הוגבל לשליש בלבד מגובה המשכנתה.

כאמור, הצעד הזה משך ביקורת מצד גורמים שונים. אלה הזהירו, כי ריבית הפריים עולה במהירות רבה, בעוד שמשכנתה היא הלוואה ארוכת טווח, ועל כן הלווים עלולים למצוא את עצמם בעתיד כלשהו עם משכנתאות נושאות ריביות גבוהות והחזרים חודשיים גבוהים.

מאידך טענו אחרים, כי הצעד של בנק ישראל ננקט ב-2011 במציאות של עלייה מהירה מאוד של ריביות, וחשש אמיתי שהלווים יקלעו לקשיים. מאז ועד היום סביבת הריבית התייצבה על שיעורים נמוכים, ועל כן היה מקום לצעד הזה כבר לפני מספר שנים. אותם גורמים טוענים, כי האיחור של בנק ישראל בתגובה לאווירת הריבית הנמוכה, העשירה את הבנקים למשכנתאות ופגעה בלקוחות.

בדוח על מערכת הבנקאות, לא מגיבים ישירות לדברי הביקורת. אולם לפחות לביקורת שמזהירה מפני סיכון לווים עתידי מסבירים בבנק כי "סיכון הריבית הצפוי ללווים שיחשפו לשינויים בריבית בנק ישראל התמתן במידה רבה ולכן הוחלט שניתן להתיר את ההגבלה במתכונתה הנוכחית. ביטול ההגבלה מאפשר לציבור גמישות רחבה יותר בקביעת תמהיל ההלוואה וזה בהתאם לטעמים ולשנאת הסיכון של כל לווה".

מאידך, לא מסבירים בבנק מדוע לא נקטו בצעד זה עוד לפני מספר שנים.