הרבעון הראשון מוכיח: מכונת המזומנים של הבנקים עובדת ובגדול

דיסקונט והבינלאומי שברו את שיאי הרווח לרבעון, וגם ביתר הבנקים שפרסמו דוחות יכולים להסתכל על המספרים ולהיות מרוצים • מצמצום עובדים ועד לסגירת סניפים - כך ניצלו הבנקים את תקופת המגפה לשיפור שורת הרווח

לוין, ברבר-צדיק, משה לארי, דב קוטלר / צילום: יח"צ, תמר מצפי, איל יצהר, גדי דגון
לוין, ברבר-צדיק, משה לארי, דב קוטלר / צילום: יח"צ, תמר מצפי, איל יצהר, גדי דגון

נראה שמהלכי ההתייעלות שביצעו הבנקים במהלך שנת הקורונה - סגירת סניפים וצמצום כ-1,000 משרות - נותנים פירות: ארבעה בנקים פרסמו עד עתה את הדוחות הכספיים שלהם לרבעון הראשון של 2021 והם מציגים רווחים מרשימים. שניים מהבנקים שברו שיאים ברבעון הזה: דיסקונט הציג רווח של 662 מיליון שקל והבינלאומי רשם רווח של 287 מיליון שקל. השניים האחרים הסתפקו ב"סתם" רבעון מצויין: הפועלים הציג רווח נקי של 1.35 מיליארד שקל, מזרחי טפחות רשם רווח נקי של 676 מיליון שקל. לאומי יפרסם את דוחות הרבעון הראשון היום.

ארבעת הבנקים שכבר פרסמו את דוחותיהם הציגו גידול בפעילות, בעיקר בתחום האשראי. אם נתמקד באשראי העסקי, אפשר לראות גידול עקבי במגזרי האשראי לעסקים הבינוניים והגדולים, שחזרו ברבעון הנוכחי לצמוח. בדיסקונט מדווחים כי האשראי לעסקים בינוניים גדל ב-2.1% והאשראי לעסקים גדולים גדל ב-1.8%. הבנק הבינלאומי נהנה מצמיחה של 2.5% באשראי לעסקים הגדולים ו-1.8% לעסקים הבינוניים. הפועלים דיווח על עלייה בשיעור של 3.6% באשראי המסחרי, אך ציין גם כי במגזר העסקי נשאר דומה לרבעון המקביל אשתקד, בעוד באשראי לעסקים קטנים אף נרשם קיטון של 0.7%. במזרחי טפחות המספרים אף היו גדולים יותר.

מעבר לזה הם הציגו צמצום משמעותי בהוצאות להפסדי אשראי, וחלקם אף רשמו הכנסות (ריקברי) ברבעון הראשון. זאת, לאחר שהמשק הישראלי הראה סימני התאוששות משמעותיים ממגפת הקורונה, שאפשרו לבנקים להפשיר חלק מסכומי העתק שהפורשו בשנה שעברה ככריות ביטחון.

כך למשל, בנק הפועלים רשם הכנסות של 508 מיליון שקל מסעיף זה, לעומת הוצאות של 809 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בנק דיסקונט הציג הכנסה של 147 מיליון שקל לעומת הוצאה בסך של 656 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

במזרחי טפחות ובבינלאומי היו זהירים יותר לעומתם, כאשר במזרחי טפחות הסתכמו ברבעון הראשון הפסדי האשראי ב-13 מיליון שקל בלבד, לעומת 345 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020. הבינלאומי רשם ההכנסות בגין הפסדי אשראי שהסתכמו ב-9 מיליון שקל, בהשוואה להוצאות בסך של 157 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, הבנק השאיר לעצמו כרית ביטחון גדולה מאוד של 427 מיליון שקל.

נהנו מעלייה בהכנסות מעמלות

לבנקים יש יתרון נוסף שאפשר להם לצאת מחוזקים מהמשבר הזה, ואפשר ללמוד עליו דווקא מסוגיית העמלות. בבנק ישראל דיווחו על עלייה בהכנסות מעמלות בשיעור 1.8% בשנת 2020. בהינתן כי הרוב המוחלט של הפעילות הפיננסית עדיין נעשית דרך הבנקים, הבנקים נהנו גם מהפעילות של הציבור שניסה לשמור על כספו ולהעביר אותו בין המוצרים השונים.

על פי סקירת בנק ישראל, לקוחות הבנקים הגדילו את היקף פעילותם בניירות ערך ובמכשירים נגזרים, עסקי מימון והפרשי המרה לצורך גידור חשיפתם לסיכונים המתפתחים על רקע התנודתיות בשווקים מפרוץ המשבר. היקף הפעילות בניירות ערך ובמכשירים נגזרים צמח במהלך שנת 2020 בשיעור של כ-18.1%, בעוד היקף הפעילות בעסקי מימון צמח ב-5.2% ובהפרשי המרה ב-4%. כך שאפשר להבין מהיכן חלה העלייה בהכנסות מעמלות באפיקים אלו.