תוכנית הרחבת שדה התעופה בן גוריון תעוכב עד לבירור פתרון סוגיית הרעש

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים קיבלה את עמדת המשרד להגנת הסביבה, לפיה יש לכנס את הצוות הבין-משרדי שידון בסוגיות הרעש ממטוסים ואמצעים שונים למזעור הקונפליקטים בנושא לפני אישור התמ"א, ולא אחריה

שדה תעופה בן גוריון / צילום: איל יצהר
שדה תעופה בן גוריון / צילום: איל יצהר

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) קיבלה השבוע החלטה להמליץ למועצה הארצית לתכנון ובנייה לעכב את קידום תוכנית המתאר הארצית לנמל התעופה בן גוריון (תמ"א 3/2/4). אם לדייק, הוועדה קיבלה את עמדת המשרד להגנת הסביבה, לפיה יש לכנס את הצוות הבין-משרדי שידון בסוגיות הרעש ממטוסים ואמצעים שונים למזעור הקונפליקטים בנושא לפני אישור התמ"א, ולא אחריה.

תמ"א 2/4 נערכה על-ידי משרד לרמן אדריכלים בעבור משרד הפנים ורשות התעופה האזרחית ואושרה ב-1997. התוכנית שנדונה כעת היא עדכון שנועד לייצר חלוקה שווה יותר של הנחיתות בין המסלול המערבי (מסלול 12), שעליו נחתו עד היום מרבית הטיסות, לבין המסלול הצפוני (מסלול 21) שהיה בשימוש מוגבל. למעשה, העדכון מאפשר שימוש מלא, לאורך כל שעות היום, במסלול הצפוני.

הנפגעים הישירים מאישור התמ"א הם תושבי היישובים ראש העין, מזור ובארות יצחק, שנמצאים מתחת למסלול הצפוני. מצד שני, העובדה שמרבית נחיתות הלילה עוברות במסלול המערבי גורמת לסבל רב לתושבי מרכז ודרום תל אביב ואור יהודה.

עם אישור ההחלטה להעביר את התמ"א להערות והשגות הציבור, בחודש דצמבר 2019, קיבלה המועצה הארצית לתכנון ובנייה החלטה כי לאחר אישור התמ"א יתכנס צוות בין-משרדי. ואולם, בעיקר בשל מגפת הקורונה, עוכב מאד אישור התוכנית. אי לכך, בולנת"ע קיבלו את עמדת המשרד להגנת הסביבה שמוטב יהיה להקדים את פעילות הצוות הבין-משרדי לאישור התוכנית.

מסמך ההחלטות של הולנת"ע קובע כי בצוות הבין-משרדי יהיו חברים נציגים ממשרד ראש הממשלה, המשרד להגנת הסביבה, משרד הפנים, מינהל התכנון, רשות התעופה הארצית, משרד האוצר, משרד הבריאות, משרד הבינוי והשיכון, רשות מקרקעי ישראל ומשרד הביטחון. לפגישות יוזמנו נציגים של רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה.

מטרות עבודת הצוות הן לבחון את סוגיית מזעור הרעש אליו חשופה אוכלוסייה הגובלת בשדה התעופה, להציע פתרונות ולתת המלצות. מינהל התכנון התבקש לנתח את המשמעויות המרחביות של ההמלצות, כולל היקפי יחידות הדיור המושפעות מהמדיניות המוצעת, ומשרד האוצר התבקש לנתח את המשמעויות הכלכליות הכרוכות בפתרונות לבעיה. 

עורכות הדין ענת בירן , אפרת לרנר ואינה טל, המייצגות את תושבי בארות יצחק ומזור, ציינו כי "בעקבות מאבק של שנים שלנו ושל קבוצות נוספות מיישובים סביב נתב"ג ותוך הסתייעות ביועצי אקוסטיקה ותעופה, אנחנו שמחות שהתקבלה ההחלטה המתבקשת להשהות את קידום תוכנית המתאר של נתב"ג ולבחון מחדש את נושא השפעות הרעש על איכות החיים ובריאות התושבים. אנו מקוות שבכך ייסתם הגולל על הרעיון הפסול לתת יד חופשית למנהל רשות התעופה האזרחית לקבוע את אופן תפעול בשדה, תוך התעלמות מוחלטת מזכויות התושבים לחיות חיים סבירים".