תבוסה להנהלת אקסון מובייל: לפחות שני דירקטורים סביבתיים ייכנסו לבורד

בעלי המניות של ענקית הנפט תמכו בשניים מתוך ארבעה מועמדים של קרן גידור האקטיביסטית Engine No.1 • הקרן דרשה להחליף ארבעה מבין 12 נציגי הדירקטוריון בנציגים שיידחפו את החברה לפתח מדיניות אקלימית ולבצע טרנספורמציה • ענקית ההשקעות בלקרוק תמכה בקרן הגידור, והודיעה שהיא מודאגת מהתנהלותה הסביבתית של אקסון מובייל

מפעל של אקסון מובייל בלואיזיאנה, ארה"ב / צילום: Reuters, Lee Celano
מפעל של אקסון מובייל בלואיזיאנה, ארה"ב / צילום: Reuters, Lee Celano

קרן גידור זעירה המודאגת ממשבר האקלים הצליחה לטלטל אתמול את חדר הדירקטוריון של אחת מענקיות הנפט הגדולות בעולם. קרן הגידור האקטיביסטית אנג'ין 1 (Engine No.1) הצליחה להכניס לפחות שני חברי דירקטוריון חדשים המתמחים בסוגיות אקלים וסביבה לדירקטוריון חברת הנפט. מדובר בצעד חריג ומשמעותי, שעלול לאלץ את ענקית האנרגיה לשנות את האסטרטגיה שלה הממוקדת בדלקים מאובנים, ולהתמודד עם חששות בעלי המניות בנוגע לשינויי האקלים.

לאחר ספירת ההצבעות הראשונית, הודיעה אקסון שבעלי המניות תמכו בשני מועמדים מתוך הארבעה שאותם קידמה קרן הגידור. שמונה מהמועמדים של אקסון, כולל המנכ"ל, דארן וודס, נבחרו מחדש לדירקטוריון, המונה 12 חברים. בשלב זה לא ידוע האם קרן הגידור האקטיביסטית הצליחה להדיח דירקטור נוסף של חברת הנפט, לטובת דירקטור שלישי מתוך ארבעת המועמדים שלה, כולם בעלי זיקה לנושא האקלים והאנרגיה המתחדשת.

שני הדירקטורים מטעם אנג'ין 1 שנבחרו הם גרגורי גוף, לשעבר מנכ"ל חברת זיקוק הנפט אנדוור (Andeavor), וקייסה היטלה, מנהלת בכירה לשעבר בחברת האנרגיה הפינית נסטה (Neste).

בלקרוק תמכה 

ההצבעה שנעאכה אתמול, סיימה מערכה ארוכה רוויית יצרים ומריבות במה שמסתמן כקרב פרוקסי משמעותי. זו גם תבוסה של מנכ"ל החברה דארן וודס, שנאבק באופן אישי בקמפיין שניהלה קרן הגידור האקטיביסטית כדי לשנות את פניה של אקסון - חברה ששווי השוק שלה הוא 250 מיליארד דולר, המעמיקה את השקעותיה בנפט ובגז המאיצים את המשבר האקלימי. זאת, כאשר היא לא נערכת לשינוי או להשקעה באפיקים של אנרגיה מתחדשת שיגוונו את עסקיה בתקופה שבה מדינות מבצעות טרנספורמציה למקורות אנרגיה נקיים.

קרן הגידור, שהצליחה להוביל בחודשים האחרונים מהלך שמסתמן כקו פרשת מים בקרב על משבר האקלים, היא קרן קטנה שקמה רק בחודש נובמבר, ופעלה מראשיתה כדי להשפיע על הדירקטוריון של אקסון מובייל. היא אמנם מחזיקה רק 0.02% ממניות אקסון מובייל, אך הצליחה לגייס לצידה גופים משמעותיים בעלי אחזקות גבוהות בענקית הנפט.

קרנות פנסיה גדולות דוגמת קרן הפנסיה של עובדי מדינת ניו יורק וקן הפנסיה של עובדי מדינת קליפורניה הצטרפו למהלך של אנג'ין, אך לצידה של קרן הגידור התייצבה גם מנהלת הנכסים הגדולה בעולם - בלקרוק, המחזיקה כ-7% מאקסון מובייל, כבעלת המניות שנייה בגודלה. לאחר ההצבעה שהתקיימה אתמול, חשפה בלקרוק כי הצביעה בעד שלושה דירקטורים של אנג'ין 1. במהלך 2020, אגב כך, מתוך 440 חברות עתירות הפחמן בהן לבלקרוק זכות הצבעה, הצביעה ענקית ההשקעות נגד 64 דירקטורים ו-69 חברות והעמידה 191 חברות 'על תנאי', כך שאם לא יפעלו בהתאם להמלצותיה בשנה הקרובה, תצביע נגד חברי דירקטוריון בהתאם.

בבלקרוק ציינה בסקירה שהוציאו לאחר ההצבעה באקסון כדי לנמק את החלטתם: "אנחנו מודאגים מהכיוון האסטרטגי של אקסון ומההשפעה הצפויה על הטווח הארוך בביצועיה הפיננסים והזירה שבה היא מתחרה. לדעתנו, הדירקטוריון ייהנה מתוספת מגוונת להעצמת הכישורים הקיימים. לכן, תמכנות בשלושה מתוך ארבעה הדירקטורים שהעמידה לבחירה אנג'ין 1, המביאים נקודת מבט שתסייע לחברה להתמודד עם סיכונים והזדמנויות בתחום האנרגיה בעידן של מעבר ושינוי".

בלקרוק אף הצביעו בעד הדרישה לחייב את אקסון לבצע דוח מבוקר של ההשפעות הכספיות במקרה שבו עד שנת 2050 תצליח ארה"ב לעמוד ביעדי אפס נטו פליטות, אך התנגדו לדרישה לחייב את החברה לדווח על עלות ורווח של הוצאות הקשורות לסביבה, וטענו שמדיניות הדיווח הנוכחית של החברה מספקת. ענקית ההשקעות תמכה גם במנכ"ל דארן וודס, שהתנגד לדרישות המשקיעים לשנות את גישת החברה בנוגע לשינויי אקלים - מהלך שקבוצות סביבתיות קראו לבלקרוק להימנע ממנו.

זהו ציון דרך לא רק עבור קרן הגידור הקטנה אנג'ין 1, אלא גם עבור ענקית ההשקעות בלקרוק, שנדרשה בשנה האחרונה שוב ושוב על ידי אקטיביסטים לעמוד במילותיה ובהצהרותיה בנוגע להשקעות אתיות, וקידום צדק אקלימי בזירה העסקית. עד היום, הנהלת אקסון בחרה במידה רבה דירקטורים משלה לדירקטוריון המונה 12 חברים, ולמרות ניסיונה למנוע את כניסתם של החברים החדשים לדירקטוריון - המהלך לא צלח באופן מלא, ושניים מהם לפחות ייקחו מעתה חלק פעיל ומלא סביב שולחן קבלת ההחלטות.

"תקדים שצפוי ליצור תגובת שרשרת"

זוהי הצלחה משמעותית מאוד, עד כדי היסטורית, לתנועה הסביבתית, המנסה לאורך שנים לגרום לחברות האנרגיה הגדולות לקחת אחריות על כך שהמוצרים שהן מוכרות מתדלקים את משבר האקלים. אקסון מובייל, בדומה לחברת שברון, התנגדה עד כה לשינויים בפעילותה והשקעה בתשתיות של אנרגיה מתחדשת. כעת, ייתכן שחברת הנפט תאלץ לשנות מסלול ולהציג תוכנית שאפתנית יותר להתמודדות עם הדחיפה העולמית לכלכלה מאופסת פחמן, שנועדה לבלום את ההתחממות הגלובלית בהלימה להסכמי האקלים העולמיים.

באנג'ן 1 ביקשו לשים דגש במאבקם על הקשר שבין קיימות לבין רווחים ארוכי טווח על פני האסטרטגיה העסקית של אקסון, ולכן אנליסטים בעולם, שעוקבים אחר הפרשה, טוענים כי ייתכן שמדובר בנקודת מפנה עבור משקיעים, שיקבלו כעת דחיפה משמעותית למעבר להשקעות בנות קיימא. יתרה מכך, נכונותם של כל כך הרבה משקיעים גדולים - כולל שלוש קרנות הפנסיה הגדולות בארה"ב ובלקרוק, מנהלת ההשקעות הגדולה ביותר בעולם עם נכסים בניהול של 7.4 טריליון דולר, להצטרף למהלך, עשויה להוות גם איתות לחברות אחרות ומנהלים שפוסחים על ההשקעה בהפחתת פחמן.

חן הרצוג, כלכלן ראשי ושותף בפירמת הייעוץ BDO, טוען כי המהלך החריג שהתרחש אתמול בדירקטוריון אקסון מוביל, הוא חלק ממגמה כוללת של חברות הנפט בעולם לכניסה לתחומי האנרגיות המתחדשות. לדבריו, "במקרה של אקסון מוביל שמתנגדת לכך עד היום, אף כי הדירקטורים החדשים נמצאים במיעוט, אני מעריך שתהיה להם יכולת השפעה, לאור העובדה שבחירתם משקפת את עמדת המשקיעים ולאור המגמות בחברות הנפט האחרות. העובדה שמשקיעי ESG הצליחו לכפות את עמדת על ענקים כמו אקסון-מובייל ובלקרוק מראה על החשיבות של תחום ה-ESG בכלל ושינוי האקלים בפרט, והפיכתם לנושא מרכזי שלא ניתן להתעלם ממנו. יש כאן תקדים שצפוי ליצור תגובת שרשרת ולהשפיע על חברות רבות, לא רק בעולם אלא גם בישראל".

הרצוג מוסיף כי "הכניסה של חברות הנפט לתחומי האנרגיות המתחדשות מושפעות מלחץ של משקיעי ESG, אולם גם משיקולים עסקיים-אסטרטגיים כלכליים. תחום האנרגיות המתחדשות מהווה מנוע צמיחה מרכזי בענף האנרגיה. המשמעות היא שהדירקטוריונים בכל חברות האנרגיה מחויבים לבחון את היתרונות של כניסה לתחומי אנרגיות מתחדשות על בסיס שיקולים עסקיים של מנועי צמיחה, הקטנת סיכונים וגידור עצמי והגדלת כושר התחרות, יחד עם הגדלת האטרקטיביות למשקיעי ESG".

יוני ספיר, מייסד עמותת "שומרי הבית", מדגיש כי בישראל נעשית עבודה משותפת עם המגזר הפיננסי במטרה להוביל לשינויים סביבתיים. לדבריו, "התנועה הסביבתית עובדת שכם לשכם יחד עם המגזר הפיננסי בישראל לקידום מטרות סביבתיות ויעדים אקלימיים, גם במסגרת 'פורום כסף נקי' וגם במסגרות אחרות, כך שמה שהתרחש אמש באקסון מובייל יכול בהחלט להתרחש גם במקרה של חברות הנסחרות בישראל או פועלות בה. חברות דלקי המאובנים חייבות להפנים שנכנסנו לעידן חדש. הן חייבות לקבל החלטה ברורה ומושכלת - או שהן תתאמנה את הפעילות שלהן כך שתבוא בה לידי ביטוי דאגה לשלום הציבור והסביבה על פי מדדים שהציבור יכתיב, או שהן תיכחדנה. אין להן מוצא אחר בתקופה אליה נכנסנו".