במקום התקפות מתלהמות על ביהמ"ש - לפעול להחזיר את האיזון בין הרשויות

הרשות השופטת ורשויות האכיפה מנסות להסתיר מהציבור את הגישה האישית-נקמנית שלהן • הן מציגות את עצמן כמגינות על הציבור הרחב, אך עסוקות בפועל בביצור מעמדן • הן התמכרו לכוח - מצב דברים זה מחייב תיקון מיידי

שופטי בית משפט עליון / צילום: אוריה תדמור
שופטי בית משפט עליון / צילום: אוריה תדמור

פשיטת הרגל של הממשלה הקיימת קיבלה לאחרונה ביטוי מוחץ ונחרץ בהחלטה של 17 שרים, ובכללם כל שרי הליכוד וש"ס, למנות את אופיר אקוניס לשר משפטים. הם עשו זאת בניגוד להוראות מפורשות של חוק אשר הם עצמם חוקקו לצורך הקמת הממשלה.

הממשלה הקיימת נתפסה אפוא על-ידי בית המשפט העליון עם המכנסיים למטה, ועוד מעל המקפצה, ונאלצה לקיים את הוראות החוק. כך ראוי וכך צריך.

לפעמים גם בית המשפט אינו מקיים את הוראות החוק

הבעיה היא שלפעמים גם בית המשפט אינו מקיים את הוראות החוק, כאשר הוא פוסק לפי שיקולים אישיים של שופט כלשהו לגבי מה צריך ומה נכון.

תפקיד הממשלה הוא להנהיג את המדינה. אין זה תפקידו של בית המשפט. גם הממשלה וגם בית המשפט אמורים לפעול על-פי החוק, ורק על-פי החוק.

על הממשלה החדשה שתקום, אשר לפי המסתמן תייצג את הציבור הרחב ותשקף עמדות של המרכז אך גם של הימין והשמאל, להבין כי כל עוד לא תקפדנה כל הרשויות על קיום החוק, נחיה במצב של אנרכיה בו כל דאלים גבר, בין אם זה פושע המצפצף על החוק, ראש ממשלה או שר הפועלים בניגוד לחוק או שופט החושב כי החוק אינו טוב ויש לפסוק לפי צו המצפון שלו.

בספרי "הכוח ממכר" פירטתי מספר פעולות פשוטות ומתחייבות אשר צריך לעשות כדי להחזיר לחוק את מעמדו ולהשיב לדמוקרטיה את המבנה הראוי. זה פשוט וקל לביצוע. זה צריך להיעשות.

הפה אשר איפשר למערכת המשפט לתפוס מקום לא לה - קרי המערכת הפוליטית באמצעות הרשות המחוקקת - יכול גם לתקן. במקום התקפות תקשורתיות מתלהמות על בית המשפט העליון, ניתן לבטל את הכוחות המוטעים והמיותרים אשר נטל לעצמו באישור, מפורש או בשתיקה, של ההנהגה הפוליטית. צריך להחזיר לחוק את מעמדו.

הרשות השופטת ורשויות האכיפה מנסות להסתיר מהציבור את הגישה האישית-נקמנית שלהן. הן מציגות את עצמן כמגינות על הציבור הרחב, אך עסוקות בפועל בביצור מעמדן. הן התמכרו לכוח. מצב דברים זה מחייב תיקון מיידי. כך אסור להמשיך.

הגיע הזמן לבנות מחדש את שלוש הרשויות של המערכת הדמוקרטית על בסיס החוק. התפקיד מוטל על כתפי הרשות המחוקקת, כנסת ישראל.

חברי הכנסת מתחרים זה בזה בהטחת בליסטראות בבית המשפט העליון, במקום למלא את תפקידם ולחוקק חוקים ברורים. כל עוד לא יעשו כן וימשיכו בדברי ההתלהמות - ברור כי כוונתם לרווח פופוליסטי על חשבוננו, ולא לפתרון הבעיה במסגרת אחריותם.

אנו רואים את הזלזול בחוק יום-יום ושעה-שעה בכל רחבי הארץ, מהדרום ועד הצפון. הציבור הרחב סובל, ותפקוד הרשויות נפגע.

כל עוד אנו המדינה היחידה בעולם בה בית המשפט העליון פועל ביודעין בניגוד גמור למצב החוקי הראוי - לא נצליח להשיב את החוק והסדר על כנו. לצערי, איני רואה במרחב הציבורי את הגורמים אשר יחרטו על דגלם לתקן את המעוות בנושא זה.

עלינו לשוב ולהיות עם אחד. אחד למען כולם וכולם למען אחד. מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך. נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה. סור מרע, עשה טוב, בקש שלום ורדפהו.

הכותב הוא ראש לשכת עורכי הדין לשעבר