בצל התאונות הרבות בענף הבנייה: הוקם איגוד חברות עגורני הצריח

באיגוד לשכות המסחר הוקם איגוד של חברות עגורני הצריח, ששם לעצמו למטרה להביא להסדרת הרגולציה בענף ולשיפור הבטיחות בתחום • בד בבד עם שיפור הבטיחות בתחום, האיגוד פועל לייבוא עגורנים חדשים לישראל עם מערכות בטיחות מתקדמות וליצירת הכשרות והשתלמויות לעובדים בענף

עגורנים / צילום: רמי קצב, סקייליין עגורנים
עגורנים / צילום: רמי קצב, סקייליין עגורנים

בחודש מרץ האחרון נהרג טכנאי עגורנים בן 45 באתר בנייה של חברת אלמוגים בשכונה החדשה "אור-ים" באור עקיבא, כשחלק של עגורן נפל ומחץ אותו למוות. המקרה הזה לא יוצא דופן. מסקר שערך המוסד לבטיחות ולגיהות והתפרסם בחודש ינואר 2020 עולה כי 77% ממפעילי העגורנים היו מעורבים במקרה של "כמעט תאונה" שנמנעה ברגע האחרון, ו-35% היו מעורבים בתאונות עבודה שבהן נפגע עובד. כניסיון להתמודד עם התופעה הוקם השבוע באיגוד לשכות המסחר איגוד של חברות עגורני הצריח. האיגוד שם לעצמו למטרה להביא להסדרת הרגולציה בענף ולשיפור הבטיחות בתחום.

חברות האיגוד החדש הינן החברות המובילות במשק הישראלי בייבוא ושירות לעגורני צריח, ביניהן: קומסקו, רמא, סקייליין, ניו-פלדמן, גרופין 2000, אדר עגורנים, ניר עגורנים, אחים פרישמן ועוד. כיום רשומים בישראל כ-2,700 עגורנים, מתוכם כ-1,300 עגורנים המותקנים בפועל באתרי הבניה השונים ברחבי הארץ. מדי שנה מיובאים לישראל כ-100 עגורנים נוספים.

מרבית תאונות העגורנים נגרמות בשל טעויות אנוש, רוחות חזקות, או תחזוקה לקויה. האיגוד, אשר שם לעצמו כיעד ראשי את שיפור הבטיחות בתחום, פועל ליצירת הכשרות והשתלמויות לעובדים בענף וכן קביעת רגולציה עצמית לעוסקים בתחום. כמו כן, האיגוד פועל לייבוא עגורנים חדשים לישראל עם מערכות בטיחות מתקדמות, תוך גריטת עגורנים ישנים.

עו"ד ישראל אסל, המייצג את משפחת ההרוג בקריסת העגורן ביבנה בחודש מאי 2019 מסר: "נראה שחלק מחברות העגורנים החברות באיגוד בלשכת המסחר שכחו לציין שמלבד היותן מובילות במשק הישראלי במתן שירות לעגורני צריח הן גם היו מעורבות בתאונות הקטלניות ביותר בתחום עגורני הצריח. ומן הראוי להזכיר את הדברים.

"אנו קוראים למפקח העבודה הראשי במשרד העבודה מר חזי שוורצמן לבדוק האם התאגדות זו של חברות העגורנים הגדולות באצטלה של שמירה על הבטיחות אין מטרתה ליצור 'שוק סגור' ולמנוע תחרות של חברות עגורנים קטנות יותר בחברות אלו ו/או לפגוע בקבלנים שמחזיקים עגורנים בבעלותם הפרטית ואינם מקבלים שירותי תחזוקה מחברות העגורנים באיגוד".