רשות ני"ע מחריפה את האזהרות למשקיעים בשותפויות המו"פ: "רמת הסיכון גבוהה"

בנייר עמדה שפרסמה הרשות נכתב כי "הסיכון הבסיסי בהשקעה בשותפות מו"פ נובע ממבנה ההתאגדות, במסגרתה היזמים שולטים בה ומכווינים את פעילותה, מבלי שהם מחזיקים בשיעור משמעותי מההון ומהסיכון הכלכלי בה"

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי
יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי

הנפקות של שותפויות מו"פ מהוות חלק משמעותי מגל הנפקות הטכנולוגיה ששוטף את הבורסה בתל אביב בתקופה האחרונה. הנפקות אלה, המאפשרות לציבור השקעה בסטארט-אפים בשלבי פיתוח מוקדמים, קצרו עד כה הצלחה, ומאז הנפקת שותפות המו"פ הראשונה (מילניום פודטק בחודש יולי 2020) ועד היום נרשמו למסחר 11 שותפויות, אשר גייסו סכום כולל של 523 מיליון שקל.

כעת מבקשים ברשות ניירות ערך לחדד למשקיעים כי השקעה בשותפות מו"פ כרוכה בסיכון גבוה יחסית. "הסיכון הבסיסי בהשקעה בשותפות מו"פ נובע ממבנה ההתאגדות, במסגרתה היזמים שולטים בה ומכווינים את פעילותה, מבלי שהם מחזיקים בשיעור משמעותי מההון ומהסיכון הכלכלי שטמון בה", מודגש בנייר שפרסמה הרשות. "מרבית הסיכון לאובדן ערך ההון שהושקע בשותפות מונח על כתפיהם של המשקיעים מהציבור, במקרה של כישלון השותפות".

כן ממליצים ברשות ניירות ערך למשקיעים לשים לב לדמי הניהול האפקטיביים שישולמו ליזמי השותפות ולנושאי המשרה. "מוצע לקרוא בעיון את הגילוי שניתן במסגרת התשקיף, ולהשוות את דמי הניהול האפקטיביים שמשלמת השותפות ביחס לשותפויות אחרות ולמקובל בעולם. שיעור זה משפיע בהכרח על התשואה הצפויה למשקיעים", מסבירים ברשות.

חוסר איזון בתמריצים ליזמים ולמשקיעים

בין הדמויות שרתמו את מרצם ושמותיהם לייזום והנפקת שותפויות מו"פ, ניתן למצוא את אנשי שוק ההון צחי סולטן, אייל בקשי ושוקי אברמוביץ, משקיעים בעלי "כיסים עמוקים" דוגמת ליאון רקנאטי, ליגד רוטלוי ויגאל לנדאו, וגורמים בעלי ניסיון ניהולי בכיר דוגמת אריק פינטו, רוני קוברובסקי, יגאל גלי, ארז מלצר ועוד.

בעקבות גל ההנפקות, זיהו ברשות ניירות ערך חוסר איזון פוטנציאלי בין התמריצים הכלכליים של היזם (שותף הכללי) ונושאי המשרה בשותפויות המו"פ, לבין התמריצים של מחזיקי יחידות ההשתתפות (המשקיעים מהציבור), ובהתאם פרסמו שורה של דגשים בנוגע למאפיינים הייחודיים ולסיכונים הכרוכים בהשקעה בשותפויות אלה.

הפרסום הנוכחי הוא למעשה השלמה להצעה שפרסמה הרשות בחודש פברואר, לתיקון תקנון הבורסה בנושא "שכלול מנגנוני ההגנה על ציבור המשקיעים במכשיר ההשקעה שותפויות המו"פ". ההצעה שפורסמה אז להערות הציבור כללה מספר מגבלות על השותפים הכלליים, ולמשל העלאת סכום הגיוס המינימלי של שותפות מו"פ מ-25 מיליון שקל כיום (שמתוכם 5 מיליון שקל מהשותף הכללי או מבעלי השליטה בו) ל-50 מיליון שקל, אשר מתוכם לפחות 10 מיליון שקל יהיו בהשקעות של השותף הכללי או בעלי השליטה בו.