מהחל"ת ועד לתקציב: אלה הדברים הדחופים שמחכים לממשלה הבאה

אם תוקם, תידרש הממשלה החדשה לפתור עניינים דחופים שעל הפרק - מהתקנים של מערכת הבריאות ועד ועדת חקירה ממלכתית לאסון הר מירון • אלא חמשת הנושאים הבוערים ביותר

מליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

המציאות ההפכפכה במגרש הפוליטי צפויה לפי כל התחזיות להסתיים בהכרעה. על הקמת הממשלה ה-36 יודיעו יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט, ומיד לאחר השבעתה תידרש הממשלה החדשה לפתור עניינים דחופים שעל הפרק.

בין היתר, הכרעות שנדרשות כבר בחודש יוני וכמה דחופות לא פחות, שנדחו עד כה בשל דחיינות של ממשלת נתניהו, כמו חקירת האסון במירון או סתם הכרעה על תקציב המדינה. אז מה מחכה לשרים שבדרך? תמונת מצב עדכנית.

1. אישור תקציב המדינה

באיחור של שנתיים, תידרש הממשלה הנבחרת להעביר סופסוף תקציב ל-2021. גורמים בגוש השינוי אמרו כי בכוונתם להעביר תקציב כפול, חלקו רטרואקטיבי על 2021 ועל 2022. הגיוון שבו מתאפיינת הממשלה שתקום מימין קפיטליסטי ועד לשמאל סוציאליסטי צפוי להפוך את סוגיית התקציב לנושא שנוי במחלוקת. משאלת המסים (מס עשירים שמציעה מרצ) ועד ליישום "תוכנית סינגפור" של ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט.

2. סיום תוכנית החל"ת

מודל החל"ת צפוי להגיע לסיומו בסוף יוני ואיתו גם ההטבות למי שאיבדו את עבודתם כתוצאה ממשבר הקורונה. כפי שפורסם בגלובס, שר האוצר ישראל כ"ץ קיווה להעביר חקיקה עם "מודל חל"ת" חדש, שבמסגרתו המדינה תמשיך להעניק דמי אבטלה למובטלים ולעובדים בחל"ת גם לאחר 1 ביולי.

מי שצפוי להיכנס לנעליו של כ"ץ הוא יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. אם לשפוט על פי התבטאויותיו בעבר, הוא לא צפוי לתמוך בתוכנית אלא לעבור למודל שבו הכסף עובר למעסיק כדי לעודד חזרה לעבודה. "אי אפשר להמשיך עם מדיניות החל"ת, כי היא פוגעת בסופו של דבר במשק ובתעסוקה", אמר במספר הזדמנויות.

3. פיצויים בעקבות "שומר החומות"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדת כספים עלתה סוגיית הפיצויים מעבר ל-40 ק"מ מרצועת עזה ועד לטווח של 80 ק"מ. שר האוצר יידרש להחליט מי יקבל את הפיצויים ובהתאם גם ועדת הכספים, שתעבור לידיים חדשות, שתאשר את התקנות. לפי פקידי האוצר, יש לצמצם את מתן הפיצויים ל-40 ק"מ בלבד, בשל העלויות הגבוהות. ממול עומד ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו, שהתנגד לכך באותה ישיבה.

4. הוספת תקנים לרופאים

עם פרוץ מגפת הקורונה אישרו משרד הבריאות ומשרד האוצר תוספת של 600 תקנים של רופאים לבתי החולים. המימון נקבע עד ליוני ומי שיידרש לקבל החלטה אם ואיך להמשיך את מימון התקנים יהיה שר הבריאות הנכנס, כנראה ניצן הורוביץ, שהירבה לבקר את הממשלה הנוכחית על טיפולה במערכת הבריאות. נושא נוסף שבו יידרש לטפל השר הנכנס הוא העברת אישור הצמידים האלקטרונים בוועדת חוקה כדי למנוע הגעת וריאנטים לישראל.

5. ועדת חקירה למירון

באיחור של למעלה מחודש בשל התנגדות חברי הכנסת החרדים תידרש ממשלת לפיד-בנט להקים ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון, שבו נהרגו 45 בני אדם. אם לשפוט על פי המהלכים האחרונים של גוש השינוי בכנסת ותמיכתם במתן פטור מחובת הנחה לחוק שיאפשר הקמת ועדה כזו רק בשבוע שעבר - זו צפויה להיות אחת ההחלטות הראשונות והקלות יותר של הממשלה כולה.