מהנשיא ועד להשבעה: מה צריך לקרות ומה עלול להשתבש בדרך להרכבת ממשלת השינוי

גם אם גוש השינוי יצליח לסכם עם כל המפלגות על הקמת ממשלה, לבנט וללפיד יש עוד כמה משוכות עד שישביעו את ממשלתם • מהם השלבים שצריך עוד לעבור כדי להקים ממשלה, ומה יכול בנימין נתניהו לנסות לעשות כדי לעצור אותם

לפיד ובנט / צילום: Reuters, Baz Ratner
לפיד ובנט / צילום: Reuters, Baz Ratner

השבוע הגורלי של הפוליטיקה הישראלית יצא לדרך. בסופו, ככל הנראה נדע אם פניה של המדינה לבחירות חמישיות או ל"ממשלת שינוי", שבראשה יעמוד יו"ר ימינה נפתלי בנט, שהודיע לחברי סיעתו שבכוונתו ללכת על המהלך. מה צפוי לקרות כעת ומה המכשולים שבדרך? גלובס עושה סדר.

1. ההודעה לנשיא

מי שמחזיק במנדט להרכבת הממשלה הוא יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. הוא ולא בנט. המנדט של לפיד יפוג ברביעי בחצות, ועד אז הוא צריך להודיע לנשיא המדינה ראובן ריבלין "עלה בידי" להרכיב ממשלה.

עם זאת, עד לרגע שתושבע ממשלה שום דבר לא יהיה סופי - וזה בכל מקרה צפוי לקרות רק בשבוע הבא. עד אז יופעל לחץ מסיבי מצד הליכוד ויתר המפלגות התומכות בבנימין נתניהו, בניסיון אחרון לבלום את המהלך.

2. השלמת ההסכמים הקואליציוניים

הקואליציה המתגבשת שכוללת את יש עתיד, ימינה, מרצ, מפלגת העבודה, תקווה חדשה, ישראל ביתנו וכחול לבן צריכה להשלים את החתימה על ההסכמים הקואליציוניים לפני השבעת הממשלה בכנסת.

נכון לעכשיו תקווה חדשה, ימינה וכחול לבן טרם חתמו סופית על ההסכמים עם יש עתיד. רע"ם של מנסור עבאס צפויה לתמוך מבחוץ בתמורה לסיכומים ולא להיות חלק אינהרנטי מהממשלה.

3. ההצבעה בכנסת

אם הכול יעבוד לפי התוכנית, השבעת ממשלת בנט-לפיד תתרחש ביום שני בשבוע הבא. הכלל הוא שהשבעת הממשלה יוצאת לדרך שבוע בדיוק מהיום שבו יכריז בנט או לפיד "עלה בידי". אם זה יקרה מחר, המועד יהיה בשני הבא.

אז, יצטרכו מפלגות הקואליציה החדשה להציג את הרכב הממשלה ואת ההסכמים הקואליציוניים בפני הכנסת ולקבל את אמונה. לשם כך לא נדרש רוב מיוחד של 61 חברי כנסת ויותר, אלא מספיק רוב רגיל. למרות זאת, לקואליציית השינוי צפויה משימה לא פשוטה, שכן היא מונה 57 חברים (ח"כ שיקלי מימינה צפוי להתנגד) ועוד ארבעה חברי רע"ם שיתמכו וכך הממשלה תקבל את אמון רוב הכנסת בהצבעה. אך להמשך הדרך היא צפויה להסתמך על קואליציית מיעוט, בניגוד לנוהג שבו לקואליציה יש רוב בכנסת.

אחת השאלות היא מה תעשה הרשימה המשותפת שתעמוד בפני דילמה משמעותית, האם להתייצב לצד גוש תומכי נתניהו ולהתנגד לממשלה המסתמנת או לא.

4. אם זה קורה, מתי מושבעת ממשלה חדשה?

השבעת הממשלה כאמור תתקיים בשבוע הבא בכנסת. מיד לאחר מכן ייצאו חברי הממשלה החדשה לצילום המסורתי בבית הנשיא ולעבודתם החדשה במשרדי הממשלה השונים.