זה שהרוויח וזה שהפסיד: מי ישלוט במוקדי הכוח בממשלת בנט-לפיד?

מלאכת חלוקת השלל הפוליטי בממשלת השינוי הולכת ונשלמת • חלק מהמפלגות הצליחו למנף את עצמן מעבר לכוחן הפוליטי, וחלק נקלעו לחולשה: מי יקבל מה בכנסת, ובאילו צמתים מרכזיים הם יעמדו?

בנין הכנסת / צילום: יוסי זמיר
בנין הכנסת / צילום: יוסי זמיר

דבר אחד ברור, מוקדי הכוח בממשלת השינוי המסתמנת ייראו שונה לחלוטין מאשר בממשלה הנוכחית. לגלובס נודע כי השינוי הגדול הצפוי הוא החזרת רשות החברות הממשלתיות למשרד האוצר, מה שיאפשר לאביגדור ליברמן לשלוט בעוד מוקד כוח כלכלי משמעותי, ובעיקר בצנרת המינויים בחברות הממשלתיות, לצד השליטה במשרד האוצר ובוועדת הכספים. ליברמן הוא המרוויח הגדול, ומי שנשארים "מיותמים" מהמוקדים הכלכליים הם שני ראשי הממשלה המיועדים, נפתלי בנט ויאיר לפיד. אמנם מדובר בתפקיד רב עוצמה, אך הם וויתרו על רוב המוקדים הכלכליים והמשפטיים לטובת השותפים הקואליציוניים העתידיים שלהם.

מי יחזיק בשאלטר על החקיקה הפרטית ומה נשאר למרצ ולמפלגת העבודה? בחנו את ההסכמים הקואליציוניים המתגבשים ושרטטנו את מוקדי הכוח שיקבלו המפלגות.

ימינה: ראשונים בין שווים והזדמנות לשלוט

ראש הממשלה ויו"ר ימינה נפתלי בנט צפוי להחזיק בידי המפלגה מוקדי שליטה נוספים מתוקף תפקידו, בין היתר, מי מחברי מפלגתו יחזיק בוועדת הכנסת וכן בתפקיד יו"ר הקואליציה. כפי שדיווחנו השבוע בגלובס, מי שמיועד לתפקיד האחרון הוא ח"כ ניר אורבך שהיה עד לא מזמן מנכ"ל הבית היהודי.

בנט עצמו יעמוד בראשות הקבינט הביטחוני בתפקידו כראש הממשלה, ואח"כ יהיה חבר בו בתפקידו כשר החוץ. שרת הפנים המיועדת איילת שקד תהיה גם היא חברת קבינט. שקד מבקשת גם להיות חברה בוועדה לבחירת שופטים, נושא שעדיין לא סגור .

שקד תחזיק בתפקיד שיש לו השפעה רבה על הרשויות מקומיות בישראל ובין היתר תהיה גם מופקדת על אחד מהגופים הכי משפיעים בתחום הדיור - מינהל התיכנון.

היא תצטרך לקדם את תוכנית החומש לחברה הערבית שמטפלת בבעיית הדיור החמורה במגזר. כעת, עם כניסת רע"מ לתמיכה בקואליציה - הובטח טיפול מהיר בהרבה. בין השאר, התוכנית אמורה לכלול הגדלת שטחי שיפוט של יישובים ערביים, מהלך שממשלות ישראל לדורותיהן עיכבו או מנעו. האם שקד תוכל לאשר הרחבה כזו בלי למשל להכשיר בתמורה את ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון?

יש עתיד: חולשה מפתיעה של מקימת הממשלה

למרבה הפלא גם מי שהיו מופקדים על הרכבת הממשלה - יש עתיד של יאיר לפיד, נראית חלשה. יש עתיד תחזיק בידיה את משרדי הכלכלה והאנרגיה, על פי חלוקת התיקים המסתמנת.

תפקיד משמעותי נוסף שיישאר בידי יש עתיד, לצד תפקיד שר החוץ של לפיד, הוא תפקיד יו"ר הכנסת שיועד תחילה למאיר כהן, אך על פי הדיווחים הוא מעדיף את תיק הרווחה ואילו מיקי לוי יזכה בתפקיד. בנוסף צפוי לפיד לעמוד בראשות הקבינט-הביטחוני כשיהיה ראש ממשלה, בינתיים הוא יהיה רק חבר בו בנוסף. מיש עתיד יהיו עוד ארבעה שרים בקבינט.

לפיד בתפקיד שר חוץ ואחר כך ראש ממשלה, נמצא בעמדת נחיתות בשל חוסר ניסיונו בתחומים הללו, אבל במקרה שלו הכמות (גודל המפלגה ותמיכת מחנה השמאל) תאזן את האיכות.

לפיד אינו איש שמאל מדיני, אבל יעבוד קשה למנוע מבנט סער וליברמן מהלכים כמו הכשרת מאחזים. בני גנץ בתפקיד שר הביטחון ומי שבשנה האחרונה היה בחזית העשיה הבטחונית-מדינית, מופקד על העברת המקל מהממשלה היוצאת. הוא זהיר מדינית והאמריקאים סומכים עליו שיסייע ללפיד למנוע מהלכים של הצד הימני. גנץ, סער ובנט יהיו הדמויות הדומיננטיות בקבינט המדיני ביטחוני בשל ניסיונם, אף שלפיד כשר אוצר בממשלת נתניהו כיהן גם הוא בקבינט.

ישראל ביתנו: עם היד על השיבר של הכסף

ראשון ברשימה הוא יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שצפוי להחזיק בידו את אחד ממוקדי השליטה המשמעותיים של הממשלה - הכסף. כשר אוצר וכן כמי שיחזיק בידי מפלגתו את ועדת הכספים בכנסת מתכנן ליברמן להוציא לפועל שורה של צעדים כלכליים להבראת המשק לאחר הקורונה.

אבל לא רק זה, לאחר שבמאי 2020 החליט נתניהו להוציא את רשות החברות מידי שר האוצר ולהעבירה לידיו של דודי אמסלם במשרד הדיגיטל - היא תחזור לידיים של ליברמן, מה שיחזק את מעמדו עוד יותר בממשלה שתקום.

רשות החברות היא כוח עצום. לא בכדי התעקש ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הקמת הממשלה הנוכחית להוציא אותה החברות מידי שר האוצר כ"ץ ולהעביר אותה לשר הנחשב ליותר מקורב אליו ופחות מאיים מבחינתו. נזכיר כי הרשות הועברה בשעתו לאוצר, כשנתניהו מונה לתפקיד שר האוצר בממשלתו של אריאל שרון.

ההתעקשות של נתניהו לשלוט ברשות מובנת - היא מעניקה שליטה באיוש המשרות הבכירות בכמה מהחברות הגדולות במשק ומאפשרת השפעה על תהליכי הפרטה בהיקפים גדולים. הרשות אחראית על כ-75 חברות ממשלתיות המעסיקות כ-54 אלף עובדים שחלקם הגדול מאוגדים ומיוצגים על ידי וועדים חזקים ובעלי השפעה פוליטית כמו עובדי התעשייה האווירית, חברת החשמל וחברת נמל אשדוד.

ליברמן יהיה גם שר בקבינט הביטחוני.

כחול לבן: ירידה בכוח לעומת הממשלה היוצאת

כחול לבן עוזבת ממשלה שבה הופקדה למעשה על מחצית ממוקדי הכוח וכעת היא יורדת בכוחה באופן משמעותי. בני גנץ ימשיך להחזיק תיק הביטחון ויהיה חבר בקבינט הביטחוני מדיני ואליו יצטרף נציג נוסף מהמפלגה. בנוסף, לכחול לבן תעבור ועדת הכלכלה שבכנסת, שאחראית בין היתר על נושאי סחר ותעשייה, תחבורה, רכוש נפקדים, שיכון ודיור, תקשורת, מינהל מקרקעי ישראל, אנרגיה ותשתית ומים. כחול לבן תחזיק בתיקי העלייה והקליטה לפנינה תמנו שטה, וכן תיק התרבות והספורט לחילי טרופר.

תקווה חדשה: צוברת כוח רב בצומת המשפטי

תקווה חדשה של גדעון סער, עם שישה מנדטים בלבד, תופקד גם היא על מוקד כוח משמעותי - מערכת המשפט והחוקים שייצאו לדרך בכנסת ה-24. שר המשפטים המיועד גדעון סער שביקש עד לרגע האחרון לפצל את תפקידי היועמ"ש (עוד לא ברור אם עלה בידו), צפוי לעמוד בראשות הוועדה למינוי שופטים וכמובן בראשות הוועדה לענייני חקיקה.

יחד איתו בוועדה למינוי שופטים צפויה לכהן מרב מיכאלי, אולם הנושא הזה עדיין בדיונים מאחר שאיילת שקד מבקשת גם היא מקום ליד שולחן הוועדה כדי לאזן מימין את מינויי השופטים הבאים בוועדה. עוד מבקשים להצטרף כחברי כנסת: נציג מכחול לבן וכן נציג מימינה.

בוועדת חקיקה לצפוי לשבת גם ליברמן מתוקף תפקידו כשר האוצר, אולם סער משמש מעין "שוער" עבור כל יוזמת חקיקה מפלגתית או אישית שתובא בפני הוועדה - הוא יכול לעכב דיונים או לקדם יוזמות חקיקה במהירות.

עוד בידי תקווה חדשה תיק השיכון המיועד לזאב אלקין. סער וכן אלקין יידרשו להתמודד עם ההבטחה לביטול/שינוי של חוק קמיניץ, שהימין רואה בו דגל במאבק בבנייה הבלתי חוקית בישובים הערביים. שני תיקים בכירים נוספים שיהיו אצל תקווה חדשה תיק התקשורת ליועז הנדל וכן תיק החינוך ליפעת שאשא ביטון. סער ואלקין צפויים להיות גם הם חברים בקבינט הביטחוני.

מפלגת העבודה: תיקים חשובים אבל בלי מוקדי כוח

במפלגת העבודה יחזיקו בשלושה תיקים משמעותיים: תיק התחבורה של מרב מיכאלי, תיק ביטחון פנים של עמר בר לב וכן תיק התפוצות, שמיועד ככל הנראה למינוי חיצוני. מיכאלי צפויה להיות גם כן חברה בוועדה למינוי שופטים וכן חברה בקבינט המדיני ביטחוני. המפלגה תחזיק גם בוועדת העבודה והרווחה בכנסת. אולם מוקדי הכוח המרכזיים לא צפויים להיות בידי במפלגה.

מרצ: הכוח בעיקר במשרדי הממשלה

במפלגת מרצ יחזיקו בתיק הבריאות עבור יו"ר המפלגה ניצן הורוביץ, תיק להגנת הסביבה עבור תמר זנדברג ובתיק לשיתוף פעולה אזורי לעיסווי פריג'. הורוביץ צפוי להיות גם חבר בקבינט המדיני ביטחוני. מרצ תקבל לידיה שתי ועדות קטנות בכנסת - ועדת העלייה והקליטה וכן ועדת משנה לוועדת חוץ וביטחון.