טסלה נכשלה בפיקוח על הציוצים של אלון מאסק, כך נטען במכתבים מטעם הרשות לניירות ערך בארה"ב

ב-SEC אמרו כי מאסק התעלם בגלוי מהמדיניות שהורתה ע"י ביהמ"ש ב-2019 וב-2020, כך עולה מהתיעוד

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams

רגולטורים אמריקאיים הודיעו לחברת טסלה בשנה שעברה שהמנכ"ל אלון מאסק השתמש בטוויטר באופן שבשני מקרים הפר צו בית משפט על פיו הציוצים שלו צריכים לעבור אישור על ידי עורכי דין של החברה, כף ניתן ללמוד ממסמכים שנצפו בידי הוול סטריט ג'ורנל.

טסלה ורשות הבורסות וניירות הערך הגיעו להסכם על פעולת אכיפה ב-2018 במסגרתה הואשם מאסק במרמה כי צייץ שייתכן והחברה תירכש. מאסק שילם 20 מיליון דולר ליישוב המקרה הזה - גם טסלה שילמה 20 מיליון דולר - והסכימה לכך שהצהרותיו הפומביות ברשתות חברתיות יהיו נתונות לפיקוח עורכי הדין של החברה.

במכתבים שנשלחו לטסלה ב-2019 וב-2020, הודיעה ה-SEC שציוצי מאסק לגבי נפח ייצור הגגות הסולריים של טסלה ומחיר המניה שלה לא עברו את הפיקוח הנדרש על ידי עורכי הדין. המכתבים, שעד עתה לא דווח עליהם, מדגישים את המתח המתמשך בין הרגולטור החזק ביותר בארה"ב ומאסק, שלעג לרשות באופן פומבי אפילו אחרי סיכום המקרה בו האשימה ה-SEC את מאסק במרמה.

הרשות הודיעה לטסלה במאי 2020 שהחברה נכשלה "באכיפת הנהלים האלה והבקרות למרות הפרות חוזרות ונשנות מצד מאסק". המכתב, שנחתם על ידי סטיבן בוכולץ, פקיד בכיר ב-SEC מהמשרד בסן פרנסיסקו, הוסיף: "טסלה זנחה את החובות שהוטלו עליה בצו של בית המשפט".

בקשות תגובה לטסלה, מאסק ולרשות לניירות ערך לא נענו. וול סטריט ג'ורנל השיג את הרשומות באמצעות בקשה פדרלית לחופש המידע.

ההתכתשות של מאסק עם ה-SEC היא חלק מדפוס שלו ושל טסלה, בו הם עוברים על החוק או נמנעים מניסיונות אכיפה, כך דווח בוול סטריט ג'ורנל באפריל. טסלה גם התעמתה עם המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה בארה"ב, ועם גורמי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתיים בנבדה. גם SaceX, המנוהלת על-ידי מאסק, ניהלה מערכת יחסים שנויה במחלוקת לעתים עם מנהל התעופה הפדרלי.

הדרישה לאישור מוקדם לציוצים היא תנאי יוצא דופן בפעולת האכיפה של ה-SEC, שהרגולטורים הציגו כדרך לשפר את הממשל התאגידי של טסלה בעקבות החקירה ב-2018. הרגולטורים גם קראו למאסק לעזוב את תפקידו בחברה ולמנות לה שני דירקטורים עצמאיים. החקירה של ה-SEC הסתיימה מבלי שמאסק או טסלה הכחישו או הודו בעוולה כלשהי.

מההתחלה, היה קשה ל-SEC לאכוף את מדיניות המדיה החברתית. ה-SEC האשימה את מאסק בהפרת החוקים בפברואר 2019, וביקשה מבית משפט פדרלי במנהטן לשקול להאשים אותו בבזיון בית המשפט. השופטת סימנה שהיא רוצה ששני הצדדים יישבו את המחלוקת ביניהם, והם הסכימו להתאים את המדיניות על-ידי הבהרה לגבי הנושאים שמחייבים אישור מראש לציוץ. אלו כוללים נתונים בנוגע לייצור, קווי עסקים חדשים ומצבה הפיננסי של החברה.

בתוך חודשיים, ב-SEC כתבו שוב לטסלה, ושאלו על ציוץ מה-29 ביולי באותה שנה בה מאסק כתב "מזרזים את קו הייצור. מקווים לייצר כ-1000 גגות סולאריים לשבוע עד סוף השנה".

הציוץ נפל תחת הדרישה לפקח על כל הודעה ציבורית שמתייחסת ל"מספרי ייצור, מכירות או מסירה", כתבה SEC במכתב מאוגוסט 2019 לטסלה. טסלה הודיעה לרשות כי מאסק לא הגיש את הציוץ לבדיקה, ולאחר מכן קבעה ועדה כי הציוץ לא נזקק לאישור, כי הוא היה "שאפתני לחלוטין", כך לפי ההתכתבות של ה-SEC עם החברה.

פחות משנה לאחר מכן, ב-1 במאי 2020, מניות טסלה צנחו אחרי שטאסק צייץ "מחיר המניות של טסלה גבוה מדי". זה הביא שוב למכתב מבוכהולץ.

טסלה אמרה לרשות כי עורכי דינה לא בדקו את הציוץ הזה, שהחברה תיארה כ"דעה אישית", שלא מצריכה אישור, כך לפי ההתכתבות. כשה-SEC חיפשה רשומות שקשורות לציוץ, בטסלה אמרו כי אין כאלה, נכתב במכתב ב-8 במאי 2020. הציוץ של מאסק התייחס למצב הכלכלי של החברה, נושא הכפוף למדיניות, SEC כתבה.

"לנוכח סירובו החוזר ונשנה של מאסק להגיש את התקשורת הכתובה שלו בטוויטר לאישור מראש בטסלה, אנו מודאגים מאוד מהקביעות החוזרות של טסלה לפיהן לא היו הפרות מדיניות כביכול", כתבה SEC באותו מכתב.

יועץ חיצוני של טסלה הגיב מאוחר יותר באותו החודש כי ציוץ על מחיר המניה של טסלה הוא לא מכוסה בהסכם, כך לפי העתק של מכתב שהושג באופן נפרד על-ידי הוול סטריט ג'ורנל. עורכי הדין אמרו כי הרגולטורים ניסו "להטריד את טסלה ולהשתיק את מאסק" עם חקירות "חופפות אינסופיות".

"האופי הסדרתי של של החקירות האלה גורם לנו לחשש כבד מכך שה-SEC מכוונת לעבר מאסק עבור מטרה פסולה", כתב עורך הדין אלכס שפירו.

מאסק, שלעתים מתח ביקורת חריפה על הרגולטורים, התפרץ על הסוכנות זמן קצר לאחר מכן, וצייץ ביולי "SEC, ראשי תיבות של שלוש אותיות, המילה האמצעית היא 'של אלון'".

ה-SEC כתבה במכתב מיוני 2020 לעורכי הדין של טסלה כי היא מקווה לפתור את המחלוקות מבלי לפנות לבית המשפט. הרגולטורים כתבו כי טסלה ועורכי דינה "סירבו לנהל דיאלוג מהותי בנוגע לציוץ מה-1 במאי".

לפי ההתכתבויות, נראה כי הסכסוך הסתיים במבוי סתום ללא השלכה נוספת על טסלה או על מאסק. עורכי הדין של טסלה התנגדו לטענות של ה-SEC לגבי הציוצים, וה-SEC מעולם לא שבה לבית המשפט בבקשה ששופט יתערב.

ה-SEC סיימה מכתב ביוני 2020 עם בקשה: "אנחנו קוראים לחברה לשקול מחדש את עמדותיה בעניין זה באמצעות פעולה ליישום והחלת נהלי גילוי נאותים... כדי למנוע נזק נוסף לבעלי המניות".

המחלוקות סביב הציוצים של מאסק לא אומרות שהמדיניות הייתה שגויה, אמרה ג'יל פיש, פרופסור למשפטים באוניברסיטת פנסליבניה. תאגידים ומנכ"לים עדיין עובדים על השימוש ברשתות חברתיות, היא אמרה, ופיקוח של הרגולטורים יכול לעזור לשפר דברים. מנהיגים כמו מאסק, שמפעילים כוח חזק על השווקים, ראויים לתשומת לב מיוחדת, לדבריה.

"קשה לנסח צו בית משפט שיאפשר תקשורת מסוימת, אבל גם יכול להגביל או לפקח עליה", אמרה פיש. "בפעם הראשונה כשזה בחוץ, זה יהיה כלי לא מושלם".