לרשות ניירות הערך של ארה"ב נגמרות האופציות לריסון אילון מאסק

מנכ"ל טסלה התנגד בינתיים לדרישות הרגולטור לכך שירסן את ציוציו ברשתות

אלון מאסק / צילום: Shutterstock
אלון מאסק / צילום: Shutterstock

רשות ניירות הערך של ארה"ב (SEC) ניסתה במשך כמה שנים לגרום לאילון מאסק להתנהג יותר כמו מנהל תאגיד טיפוסי. זה לא עבד.

בשנת 2018 ה־SEC תבע את מאסק ואת חברת הרכב שהקים, טסלה , לגבי ציוצים שצייץ מאסק שה־SEC הגדיר כמעשה מרמה, והמקרה יושב לאחר עונש בגובה 40 מיליון דולר נגד טסלה ושינויים במשילות התאגידית בחברה. כחלק מהעסקה, היא מצאה דרך ייחודית לרסן את הרגלי הרשתות החברתיות של מאסק: להכריח את החברה לאשר מראש כל הצהרה שעושה המנכ"ל העשויה להשפיע על השווקים.

ביום שלישי דיווח הג'ורנל שבכירים ב־SEC כתבו לטסלה מכתב בשני מקרים שונים ב־2019 וב־2020 וטענו שחלק מהציוצים של מאסק היו צריכים לעבור את הבחינה המשפטית שדרשו. בטסלה לא הסכימו ואמרו ל־SEC שהמסרים שלו לא היו בתחום ההסכם שנחתם.

"מאסק יודע שלא ייענש"

לא היה תקדים למדיניות הפיקוח על תקשורת באכיפה פיננסית, אם כי הרגולטורים לעתים קרובות מבקשים מחברות לשפר את הציות לכללים לאחר שערוריות או כשלים. ריסון האופן בו מנכ"ל בעל תעוזה מתקשר עם הציבור ועם המשקיעים רק הובילה ליותר מריבות עם מאסק ועם טסלה, שנראה שהבינו את הכוח שלהם למנף את הדברים.

"בגלל שאילון כל כך קשור לחברה הזו, לכל פעולת אכיפה רצינית נגדו יש פוטנציאל לפגוע בחברה ובבעלי המניות", אמר דיוויד רוזנפלד, בכיר ב־SEC בדימוס המלמד היום משפט באוניברסיטת צפון אילינוי. "זה יכול להיות קונטרה־פרודוקטיבי בסופו של דבר. מאסק תוקע אצבע בעין של הדוב כי הוא יודע שיצליח לעשות זאת בלי להיענש".

הרגולטורים אומרים שטסלה לעולם לא התחילה לפקח על הציוצים כפי שהתבקשה, בעוד שמאסק המשיך לצייץ באופן שלשיטת ה־SEC מפר את המדיניות שנקבעה בצו בית משפט, כך ניתן להבין מתכתובת שהג'ורנל השיג השבוע לאחר בקשה במסגרת חוק חופש המידע. טסלה לא הגיבה לבקשות תגובה.

בעלי מניות קטנים רבים נהנים מהמוכנות של מאסק להיות קשוח מול רגולטורים. אחרים חוששים מהספקטקל הזה. רוס גרבר, מנכ"ל Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management, חברה המחזיקה במניות טסלה, אמר שהיה שמח לראות את חבר המנהלים בחברה ממתן את התנהגותו של מאסק בטוויטר.

"אני מאוכזב מהיעדר הפיקוח ומרגיז אותי זה שנראה שאילון חש שהוא מוחרג מקבלת ביקורת לגבי התנהגותו", אמר גרבר, שהחברה שלו מנהלת נכסים בשווי כ־1.85 מיליארד דולר.

אישור מראש לכל ציוץ

על מנת להשיג את התוצאה שרצתה, היה על ה־SEC להגביר את אכיפת המדיניות על ידי חזרה לבית דין פדרלי וביקשה משופט שיפסוק שמאסק ביזה את בית המשפט כשהפר את המדיניות. סוכנות הרגולציה גם יכולה לנסות לפרק את כל ההסכם ולפתוח מחדש בחקירת המרמה נגד מאסק, שעשויה להסתיים בכך שייאסר עליו לסחור בשווקים ציבוריים. אף אחת מהאופציות אינה אטרקטיבית, כך אמרו עורכי דין העוסקים בניירות ערך וחוקרים משפטיים.

הניסיון הקודם של הרשות מתחילת 2019 לגרום לשופטת המחוזית אליסון נייתן לגרום למאסק ולטסלה למלא אחר ההסכם לא פעל כמתוכנן. השופטת נייתן אמרה לשני הצדדים "ללבוש את מכנסי ההיגיון שלהם" וליישב את העניין.

בתגובה, הסכימו ה־SEC וטסלה באפריל 2019 לצמצם את רשימת הציוצים עבורם יהיה דרוש אישור מראש. בעוד שבהסכם הראשון נדרש פיקוח על כל תקשורת כתובה שיכולה להוות חומר בידי בעלי המניות, בגרסה השנייה מפורטים שמונה או תשעה נושאים שעורכי הדין של טסלה היו אמורים לבדוק לפני שיהיה מותר למאסק לצייץ לגביהם, כולל הצהרות לגבי נפח הייצור, תחזיות ונושאים פיננסיים.

התוצאה הזו "לא הייתה ניצחון ברור" לרשות הבורסות וניירות הערך, כך אמרה אורסקה וליקוניה, פרופסורית למשפט באוניברסיטת ג'ורג'טאון הממקדת את המחקר שלה באכיפה בתחום ניירות הערך. עורכי הדין של הסוכנות כנראה יהססו לחזור לאותה שופטת ולהסתכן בהפסד, אמרה וליקוניה.

הרגולטורים מהססים

הרשות צריכה להיזהר לא ללכת רחוק מדי ולחנוק מנכ"ל משיתוף מידע בעל ערך עם השווקים, כך אמר דונלד לנגוורט, שגם הוא מלמד משפט הקשור לניירות ערך בג'ורג'טאון. "אני לא חושב שיש מישהו - השופטת, ה־SEC או חבר המנהלים בטסלה - שרוצה את המשימה הזו של להלביש זמם על אילון מאסק, ונראה שכל אחד מהצדדים רוצה שמישהו אחר יתעסק בזה", אמר.

בהתחשב בהססנות שלהם לתבוע, הרגולטורים הותירו מעט אופציות לפעולה. פקידים בכירים ברשות הבורסות וניירות הערך החליטו בשנה שעברה להפסיק לכתוב לטסלה, מתוך שכנוע שהפעולה הזו לא מועילה וגורמת ל­־SEC להיראות כחלש, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

נשק אחד שעוד נותר בידי ה־SEC, כך אמרה וליקוניה, הוא לבקש לאסור על מאסק מלכהן בתפקיד בכיר או כדירקטור בחברה ציבורית. העונש הזה הוא עונש יותר נפוץ במקרי אכיפה של ה־SEC, אבל בשביל להפעיל אותו צריך יהיה להראות שאדם מסוים הפר את חוקי המרמה ואינו ראוי לשרת בתפקיד מנהיגותי.

הרשות השיגה איסורים כאלה ב־32 מקרים במהלך שנת הכספים של 2019, כך אמרה וליקוניה. אליזבת הולמס, מייסדת סטרטאפ בדיקות הדם Theranos, הסכימה במרץ 2018 להיות מושעית מכל תפקיד ניהולי בכיר או כדירקטורית לעשור שלם.

אבל תראנוס הייתה חברה פרטית, בעוד שטסלה היא חברה ציבורית מבוססת עם בסיס רחב של בעלי מניות ציבוריים. איסור על השתתפות מאסק בפעילויות החברה עשוי לפגוע בסיכוייה העתידיים ובשווי השוק שלה, ויכול לפגוע בבעלי המניות, כך אמרו עורכי דין. בהיעדר עדויות חדשות למעשה שעשוי להיחשב כמרמה על ידי מאסק, הרגולטורים כנראה לא ינסו זאת.

"אין שום דרך שבה ה־SEC ירצה לגעת בזה גם עם מקל באורך שלושה מטר", אמרה וליקוניה.