נתב"ג | בלעדי

המכרז המתיש על ניהול מערך הבדיקות בנתב"ג והדילוג של בכיר משרד הבריאות

חברות הציוד הרפואי נאבקו על הזכות לבצע את מערך בדיקות הקורונה בנתב"ג, עד שפמי פרימיום הוכרזה כמנצחת • לגלובס נודע כי בכיר משרד הבריאות היוצא צפוי להתמנות כסמנכ"ל בחברה הזוכה • וגם - למה המדינה עדיין משלמת לנוסעים על הבדיקות?

עמדות בדיקת קורונה של אומגה ורמב"ם בנתב"ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ
עמדות בדיקת קורונה של אומגה ורמב"ם בנתב"ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ

אחרי שמשרד הבריאות לקח את השליטה על המכרז שיקבע את זהות מפעילת מערך הבדיקות בנתב"ג, הוא בחר לפני כחודש בחברת פמי פרימיום. אלא שלגלובס נודע כי מי שיצטרף כסמנכ"ל בחברה הוא בכיר המשרד היוצא, אלי גלעד, ששימש כראש המשל"ט (מרכז השליטה) הלאומי למאבק בקורונה. גלעד, כעובד מדינה נדרש לאישור של נציבות שירות המדינה, גם בכל הנוגע לבקשות לקיצור תקופת צינון הנדרשת.

גלעד הגיע למשל"ט קורונה מהמגזר הפרטי לפני כחמישה חודשים ובמסגרת תפקידו שימש גם כראש מערך החיסונים. לפני כחודשיים ביקש לסיים את תפקידו. אם הנציבות תאשר את המינוי בחברת פמי פרימיום הוא יצא לפועל. יצוין כי פמי פרימיום מפעילה מערכי בדיקות בחזיתות שונות ונגד החברה תלויה תביעה שהגיש משרד החינוך בהיקף של 47 מיליון שקל בטענה שקיבלה ממנו תשלומים ביתר בתמורה לשירותים רפואיים וסיעודיים לתלמידים בחינוך המיוחד.

ברקע ממשיך להתנהל מאבק משפטי אודות זהות המפעיל של מערך הבדיקות לנוסעים היוצאים, אותו מפעילה כיום אומגה זמנית. אחרי שזכייתה של אומגה נפסלה במכרז שהפעילה רשות שדות התעופה, הזוכה במקום השני, פנגיה, קיבלה הודעה כי היא תפעיל את המערך.

פנגיה סברה שעל פי המכרז מדובר במערך לנוסעים היוצאים ולנכנסים אולם גילתה שמשרד הבריאות הפריד בין שני המסלולים והפעיל הליך תיחור בו נבחרה כאמור פמי פרמיום להפעלת המערך לנוחתים. פנגיה עתרה לבית המשפט ובינתיים משתתפת אחרת במכרז, חברת איי איי די הגישה עתירה לפסילת מכרז רשות שדות התעופה כולו היות שהמחירים והטכנולוגיה שעל בסיסו הוגשו ההצעות בשעתו (אוגוסט 2020) אינם רלוונטיים כיום. עתירה זו התקבלה ודיון בעניינה יתקיים בשבוע הבא.

"אין לי קשר למכרז"

מאלי גלעד נמסר בתגובה: "אין קשר ביני לבין ועדת המכרזים במשרד הבריאות בכל תחום". משרד הבריאות בתגובה: "פמי פרימיום נבחרה במכרז על פי כל דין. הליך התיחור נוהל בוועדת המכרזים של משרד הבריאות כדין. אין כל קשר בין וועדת המכרזים ועבודת המשל"ט". מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה: "הפנייה בנדון הועברה לנציבות לפני מספר ימים ונבחנת מול הגורמים הרלוונטיים". חברת פמי פרמיום מסרה כי "אלי גלעד קיבל פניה לשמש כסמנכ"ל בריאות התלמיד, תחילת תפקידו מותנה באישור נציבות שירות המדינה. פמי תשמח לקלוט את אלי לכוחותיה. כל ניסיון לקשור בין אלי גלעד לבין פעילויות אחרות בקבוצת פמי, כדוגמת הקורונה, אינן נכונות בעליל. גיוסו של אלי לחברת פמי, נעשה בצורה גלויה ומסודרת ומשרד הבריאות נתן את ברכתו. אנו נשמח לגיוסו של אלי גלעד לשורות החברה ובטוחים כי ימשיך לתרום מכישוריו הרבים בחברתנו".

משרד הבריאות הכריז זה מכבר כי מה-1 ביוני התשלום עבור בדיקות הקורונה, שהוגדרו כחובה לכל הנוחתים בנתב"ג יושת על הנוסעים. מאז, מי שממשיכה לשלם היא דווקא המדינה: עבור כל נוסע משלמת המדינה מחיר של 160 שקל. מיום שלישי ועד יום חמישי נחתו בנתב"ג כ-18,000 נוסעים כך שהמדינה שילמה כ-3 מיליון שקל על הבדיקות עבורם. ומדוע העיכוב? בחברת אומגה, שמבצעת כיום את הבדיקה, טוענת שהיא "ערוכה ומוכנה" לגבות תשלום מהנוסעים וכי היא ממתינה רק לאישור הרגולטור להפעלת מערך הגבייה האינטרנטי.

חובת התשלום מתעכבת

החובה לבצע בדיקות קורונה לפני ההמראה לישראל ולאחר הנחיתה, תקפה נכון לעכשיו עד ה-29 ביוני. לגלובס נודע כי נשקלת אפשרות להקל בדרישות לביצוע בדיקות לפני ההמראה של נוסעים מחוסנים ממדינות מסוימות לישראל ואף להכיר בתעודות מתחסן של מדינות מסוימות. זאת בניגוד למצב הנוכחי, בו התיירים המעטים שמגיעים ארצה, מחוסנים בלבד, נדרשים לבדיקה סרולוגית לבדיקת רמת הנוגדנים בדם.

הרעיון לפיו הנוסע הוא שצריך לשאת בעלות הבדיקה עם חזרתו מחו"ל מתבקש למדי. על סוגיית התמחור אפשר להתעכב: המדינה קבעה כי כל נוסע ישלם 100 שקל עבור הבדיקה. אם מזמינים את הבדיקה מראש, אפשר להוזיל את המחיר לנכנסים דרך נתב"ג בלבד ל-80 שקל.

מה-1 ביוני, עם הכוונה להשית את התשלום על הנוסע, הנחה משרד הבריאות את קופות החולים שלא לאפשר עוד לנוסעים היוצאים לבצע בדיקות קורונה על חשבון המדינה. בדיקות אלה נעשות על פי דרישה של מדינות היעד, שאגב הולכת ופוחתת עבור הנוסעים המחוסנים. מדינות כמו בלגיה, הולנד, יוון או ספרד לא דורשות מישראלים הצגת בדיקת קורונה לפני ההגעה אליהן. את הבדיקות לפני הנסיעה לחו"ל מבצעות מעבדות פרטיות, חלקן בשירות עד הבית בעלות שנעה בין 200 ל-750 שקל לנוסע לבדיקה. מחיר הבדיקה שמוצעת לנוסעים בנתב"ג כיום על ידי חברת אומגה עומד על 45 או 135 שקל תלוי במועד קבלת התשובה.

תגובת משרד הבריאות

הציפייה היא שהמחיר שהנוסעים הנוחתים ישלמו, יהיה דומה לזה של הממריאים, 40-45 שקל. ח"כ יעקב מרגי פנה לשרי הבריאות והתחבורה "במכרז להקמת מעבדות הקורונה בנתב"ג לו הייתם שותפים נקבע כי עלויות הבדיקה אינן אמורות לעלות יותר מ-50 שקל. ראוי היה שסכומים אלה יבדקו בשנית לפני הטלתם כמס על הנוסע".

גם חברת התעופה ישראייר פנתה למשרד הבריאות בעניין ובשבוע הבא היא צפויה לעתור לבג"ץ בנושא. לטענתה, החובה לשלם על בדיקות הקורונה היא הטלת אגרה שלא נקבעה בחקיקה. החברה גם מלינה על גובה התשלום ועל החובה לבצע שתי בדיקות קורונה מכלל הנוסעים לארץ, דבר שמכביד על עלויות הטיסות. על טענות ישראייר הגיבו במשרד הבריאות: "לא מדובר באגרה אלא בתשלום עבור שירות הבדיקה".

בעניין התמחור נמסר: "המשרד קבע את המחיר בהתאם לתוצאות הליך התיחור שפרסם. המחיר שמשולם היום על ידי משרד הבריאות לחברת אומגה עבור הבדיקות המבוצעות לנכנסים גבוה משמעותית מהמחיר שקבע משרד הבריאות, המשמעות היא שהמשרד מסבסד את עלות הבדיקה עד 10 ביוני וזאת כדי להקל על הציבור".