האש בצור הדסה התחדשה; 16 צוותי כיבוי פועלים במקום

יממה לאחר שהושגה שליטה על השריפה הגדולה שפרצה סמוך ליישוב צור הדסה שנמצא בפאתי ירושלים, היא התחדשה פעם נוספת. צוותי כיבוי רבים הגיעו למקום בניסיון להשתלט על השריפה. עד כה לא דווח על פגיעה בנפש או ברכוש

השריפה בצור הדסה אתמול / צילום: דוברות כבאות והצלה
השריפה בצור הדסה אתמול / צילום: דוברות כבאות והצלה

השריפה הגדולה שפרצה אמש ביער סמוך לצור הדסה שליד ירושלים, התחדשה היום (שבת) והיא נעה בעקבות הרוח לעבר היישובים ביתר עילית וגבעות. 16 צוותי כיבוי בסיוע של שישה מטוסי כיבוי ומסוק פועלים הגיעו למקום בניסיון להשתלט על השריפה. עד כה נמסר כי אין פגיעה בנפש או רכוש, אולם טרם הושגה שליטה על השריפה.

השריפה פרצה לראשונה אתמול בפאתי צור הדסה, אשר בעקבותיה עשרות צוותי כיבוי מכל רחבי הארץ בליווי מטוסים הגיעו למקום כבר משעות הבוקר וניסו להשתלט עליה עד שהשיגו שליטה מלאה. השריפה התפרסה על פני כ-50 דונם, והתקרבה לבתי השכונות העמק, רחובות, כרכום ורכסים - מה שהוביל לפינויין של 400 משפחות לאולם ספורט ביישוב.

כוחות משטרה סייעו בפינוי התושבים, ועד היישוב הודיע לתושביו המתגוררים ברחובות אשד טללים ורכסים לפנות את בתיהם באופן מידי. גם חוות הסוסים והחיות הסמוכה ליישוב פונתה. מסקירה ראשונית של השטח עולה כי העובדים, הסוסים והכלבים לא נפגעו מהשריפה מאחר ופונו זמן קצר לפני שהחל האירוע.

לדברי הצוותים בשטח, התנאים המטאורולוגיים השתפרו במהלך הזמן ובעקבות זאת הרוח נחלשה והלחות עלתה, מה שהקשה על האש להתפשט. בשעות הלילה נשארו הצוותים במקום וקיימו סיורים עם כלל הגורמים כדי לוודא שהאש כובתה לחלוטין. לטענתם, בשל היקף השריפה, העשן יורגש באוויר בימים הקרובים. בתוך כך, שוטרי תנועה חסמו את התנועה בכיכר צור הדסה בכביש 375.

"אנחנו מתמודדים עם כמה מוקדים עיקריים", הסביר מוקדם יותר ניסים טוויטו, מפקד כבאות והצלה ירושלים. "ביישוב פועלים עשרה מטוסי כיבוי. ישנו עשן שמיתמר ומגיע לגוש עציון וביתר עלית. ואנו נמשיך להיאבק בלהבות שמאיימות על בתי היישובים". הוא הוסיף כי טרם התברר מה היקף הנזק שנגרם לרכוש בעקבות השריפה.

דלית רוסו, חברת ועד צור הדסה, מסרה כי השריפה התקרבה אל קצוות הבתים ביישוב, אך לא אחזה עדיין בבתים. "עד כה פונו כל הרחובות בשכונת העמק מבוא הדס ומבוא תמר. מדובר בעשרות משפחות כרגע הן נמצאות באולם הספורט, הזמנו עבורם מים וציוד", אמרה. 

יותר מ-200 שריפות פרצו מתחילת השבוע במוקדים רבים ברחבי המדינה, מצפון ועד דרום, זאת בעקבות מזג האוויר השרבי. על פי שירותי הכבאות, מספר השריפות הוא כפול מהממוצע בימים האחרונים.

אחת מהבערות התפשטה ביער בבית שמש, סמוך לשכונת מגורים ברחוב ריב"ל. אחד הכבאים בשבעה צווי הכיבוי, שהגיעו לעצור את האש, נפגע מרכב שחלף במקום. בנוסף, האש גלשה לבניין מגורים סמוך, בו שלוש דירות ניזוקו.

"בימי קיצון כאלה מהירות התגובה ועוצמתה הן קריטיות. באירוע הזה היינו עדים לתופעה בה האש למעשה לא רק שעברה מהחורשה אל בתי המגורים, אלא אף דילגה מעל לבניין והתלקחה בצידו האחר באופן שהיווה סכנה לחיי אדם רבים", אמר תת-טפסר אייל כהן, סגן מפקד מחוז ירושלים.