אושרו להפקדה שתי תוכניות התחדשות הכוללות 1,114 יח"ד שמגדירות מחדש את הכניסה לעיר חדרה

רונה אורובנו מזרחי, אדריכלית העיר חדרה: "כיום, כשאתה נוסע לאורך הרחוב אתה רואה אזור מוזנח עם שיכונים. בעתיד יהיו מגדלי ענק של 40 קומות, עם מסחר, תעסוקה וכיכרות עירוניות"

מתחם רסקו / הדמיה: משרדי גנות-לרמן אדריכלים ופיק אדריכלים
מתחם רסקו / הדמיה: משרדי גנות-לרמן אדריכלים ופיק אדריכלים

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה החליטה להפקיד שתי תוכניות להתחדשות עירונית בחדרה, הכוללות יחד, 1,114 יח"ד. שתי התוכניות ממוקמות על קרקעות פרטיות, ברחוב דוד שמעוני, המקשר את כיכר המאה (כביש מס' 4) עם כביש החוף (כביש מס' 2). חשיבות התוכניות היא ביצירת רצף אורבני אחיד ואינטניסיבי שמחבר את מערב העיר עם המרכז הוותיק ומייצר דופן חדשה וגבוהה לכניסה הראשית לעיר.

התוכנית במתחם "תנופורט", משתרעת על שטח של כ-65 דונם, בקצה רחוב דוד שמעוני, בגבול השכונות ויצמן ונווה חיים, ובסמוך לתחנת הרכבת. במקום פעל בעבר בית אריזה לפירות הדר. התוכנית שנערכה על ידי משרד ערן מבל אדריכלים, מציעה הקמת 604 יח"ד שייבנו במבני מגורים בני 6-12 קומות. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת כ-20,000 מ"ר למשרדים וכ-5,000 מ"ר למסחר, וכ-12 דונם שטחים פתוחים. כמו כן, במסגרת התוכנית יוקצה של כ-6 דונמים לטובת בית ספר יסודי.

מתחם תננופורט / הדמיה: משרד ערן מבל אדריכלים
 מתחם תננופורט / הדמיה: משרד ערן מבל אדריכלים

התוכנית במתחם "רסקו", משתרעת על שטח של כ-10 דונם, וממוקמת ברחוב דוד שמעוני שבמרכז העיר, בסמוך לתחנת הרכבת, היא תוכנית התחדשות עירונית. כיום קיימות באתר 94 יח"ד בשלושה מבני שיכון בני 3 קומות וצמודי קרקע. התוכנית החדשה כוללת 510 יח"ד שייבנו בשלושה מבנים - שני מבנים בני 26 קומות שישלבו מגורים ושטחי ציבור ומגדל בן 40 קומות שישלב מגורים, תעסוקה, מסחר ושטחי ציבור. בנוסף, התוכנית כוללת 5,500 מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה, כ-830 מ"ר עבור שטחי ציבור וכדונם של שטחים פתוחים. התוכנית נערכה על ידי משרדי האדריכלים גנות-לרמן ופיק.

רונה אורובנו מזרחי, אדריכלית העיר חדרה מסבירה את המהלך האורבני: "אנחנו העיר היחידה בארץ שהיא שטוחה ושיש לה גריד עירוני וגם יכולת לפתח בו, כי אין בנייה אינטנסיבית. אנחנו לא מוכרזים כ"עיר לבנה" וזה אומר שכל מרכז העיר עולה עכשיו לגובה. זה הולך להיות מידטאון חדרה. שתי התוכניות שאושרו עכשיו הן חלק מרצף גדול יותר מארבע תוכניות שישינו את פניו של רחוב דוד שמעוני, שהוא הרחוב הראשי של מרכז העיר חדרה. מהרחוב הזה אתה מגיע לים. כיום, כשאתה נוסע לאורך הרחוב אתה רואה אזור מוזנח עם שיכונים. בעתיד יהיו מגדלי ענק של 40 קומות, עם מסחר, תעסוקה וכיכרות עירוניות. זה לא משהו קטן".

מתכננת מחוז חיפה במינהל התכנון, ליאת פלד, ציינה כי "מדובר בשתי תוכניות חשובות להתפתחות העיר חדרה והתחדשות המרקם העירוני הוותיק, הנמצאות במיקום אסטרטגי בסמיכות לתחנת הרכבת, צירי תחבורה ציבורית ומוקדי מסחר ותעסוקה קיימים ומתוכננים".