ילן לא חוששת מאינפלציה: "סביבת ריבית מעט גבוהה - יתרון לחברה"; השוק אדיש

שרת האוצר ונגידת הפד לשעבר ילן אמרה בראיון לבלומברג: "נלחמנו באינפלציה נמוכה מדי ובריבית נמוכה מדי זה עשור. נרצה שהן יחזרו לרמות נורמליות"

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן
שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן

"אם נמצא את עצמנו בסביבת ריבית מעט גבוהה יותר זה למעשה יהיה יתרון מבחינת נקודת המבט של החברה ושל הבנק הפדרלי" - כך אמרה שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן בראיון לבלומברג.

ילן, נגידת הפד לשעבר, ציינה את 'רוחות הרפאים' בתקופה שלאחר המשבר הפיננסי ב-2008, שעמדו מאחורי שיעור האינפלציה הנמוך בשנים שחלפו מאז למרות תעסוקה חזקה ומדיניות מרחיבה. "נלחמנו באינפלציה נמוכה מדי ובריבית נמוכה מדי זה עשור. נרצה שהן יחזרו לרמות נורמליות, ואם זה עוזר קצת לשפר דברים זה לא דבר רע, זה דבר טוב".

בחודש שעבר ילן אמרה כי אם אכן תהיה התחממות של הכלכלה עקב התמריצים הפיסקליים אז הדבר עשוי לגרור ריבית גבוהות יותר - כלומר הריבית הנומינלית תצטרך לטפס בגלל עלייה של האינפלציה ולאו דווקא כי בכוונתה להתערב במדיניות הפד. בניגוד לדבריה לפני חודש שהביאו לתנודה חדה מטה במדדי המניות, הפעם השוק נותר אדיש.

הסיוע הענק שהוזרם בעשור החולף וביתר שאת בשנה האחרונה כתוצאה ממשבר הקורונה שהגיע לידי הצרכנים עשוי להעלות את האינפלציה מעבר ליעד של הפד. יחד עם זאת, הפד כבר הצהיר שיאפשר לאינפלציה לעלות מעל היעד של 2% על מנת לפצות על האינפלציה הנמוכה מהשנים האחרונות, כך שגם האינפלציה מרימה ראש בבנקים המרכזיים לא חוששים מהתפרצות אינפלציונית ואף מרוצים מההשפעות הזמניות למשנתם, של משבר הקורונה שמקרב את האינפלציה ליעד.

הפד מעריך כי במהלך המחצית השנייה של השנה השיפור המתמשך בסביבת המאקרו ייצר עבורו תנאים נוחים מספיק בכדי להכריז על צמצום הרכישות. בינתיים, נתון התעסוקה שפורסם בארה"ב לא דוחק בפד להאיץ את צמצום תוכנית הרכישות, כך שעיני השוק נשואות לעבר נתוני האינפלציה שיפורסמו השבוע.

לדברי רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, "התפתחות האינפלציה בפועל אמנם פחות מטרידה את הפד בשלב זה, כך שבשילוב עם קצב שיפור שאינו מהיר במיוחד בשוק העבודה, השוק נותר עם חשש לתגובה בפיגור של הפד לעלייה בסביבת האינפלציה.

"אמנם בשבוע האחרון נרשמה ירידת תשואות קלה אך פרמיית הסיכון הגלומה בשוק האג"ח צפויה להישאר גבוהה יחסית עד שהשוק ישתכנע שהעלייה באינפלציה זמנית, בין אם מסיבות "טובות" של אינפלציה נמוכה מהצפוי או מסיבות "פחות טובות" (האטה/צמצום רכישות). מבחינת הסיבות ה"טובות", תידרש הפתעה של ממש כלפי מטה, ובהתחשב בדינמיקה הנוכחית של מחירי הסחורות ופתיחת המשקים נראית כבעלת הסתברות נמוכה יותר. לעומת זאת, התממשות הסיבות ה"פחות טובות" נראית בעת זו כסבירה יותר ועלולה לנבוע מעלייה מהירה יותר בציפיות לאינפלציה ומשיפור בתעסוקה בארה"ב שיקרבו את מועד צמצום רכישות האג"ח ו/או בשלבים מאוחרים מיותר של השנה מהשפעת המדיניות המרסנת בסין".