קיבוצים | ניתוח

האם הבתים שעתידים להיבנות ביישוב האון יהפכו ליחידות נופש? מוקדם לקבוע

במסגרת הסדר נושים, נמכרו נכסי היישוב הקהילתי האון והוחזרו לרמ"י • ראש המועצה טוען שרמ"י מתכננת להפוך אותם ליחידות נופש • אבל עדיין אי אפשר לדעת • המשרוקית של גלובס

עידן גרינבאום / צילום: ארז ביטון
עידן גרינבאום / צילום: ארז ביטון

ב-23.05.21 פורסם באתר רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) מכרז הקורא להגשת הצעות לחכירת 248 מגרשים לבנייה עצמית ביישוב הקהילתי האון, על חוף הכנרת. ראש מועצת עמק הירדן, עידן גרינבאום, הגיב בפייסבוק וכתב שרמ"י פועלת ללא תיאום עם המועצה.

על מה המהומה? בעקבות חובות כבדים של הקיבוץ, החליטה המדינה להתערב בגורלו. ב-2011 אושרה בבג"ץ החלטת ממשלה שקובעת כי האון יהפוך מקיבוץ ליישוב קהילתי וכי במסגרת הסדר נושים יימכרו נכסי הקיבוץ והקרקעות החקלאיות יוחכרו. שטחי המחייה יוחזרו לרמ"י וישווקו כמגרשים מפותחים. מגרשים נוספים יישארו בידי חברי הקיבוץ. בתמורה, תקבל אגודת האון סכום של 14 מיליון שקל להחזר החובות.

לטענת גרינבאום מדובר בשיווק בסגנון "כל המרבה במחיר הרי זה משובח". עוד הוסיף: "לא נאפשר לאכלס יישוב בעמק הירדן במי שרוצים יחידת נופש על שפת הכנרת", וקינח ב"הבתים האלה יהפכו להיות בתי נופש, שיושכרו על בסיס שבועי". בעקבות פניית המשרוקית לדובר המועצה, הוצג בפנינו מסמך החלטת הנהלה של רמ"י מתאריך 12.05.21, ובו סעיף התומך בטענות של גרינבאום: "יש לשווק את כלל יחידות הדיור במכרז פומבי לכל המרבה במחיר".

אך ישנם גם סעיפים שאמורים להבטיח שלא ירכשו את המגרשים רק בעלי ממון שלא מתכוונים לגור שם: במכרז ישולבו תנאים להבטחת התגוררות במקום; השיווק יהיה כפוף לוועדת קבלה; יגובשו תנאים בדבר הקצאת הקרקע למחוסרי דיור, משפרי דיור ומתן עדיפות לבני מקום. אולם, בפרסום המכרז כתוב: "פרסום זה הינו לידיעה כללית בלבד, ואין בו כדי לחייב את הרשות בכל צורה שהיא... התנאים המחייבים הם אלה אשר יופיעו בחוברת המכרז". המכרז יפתח ב-26.07.21, אז תפורסם חוברת מכרז עם כל התנאים להגשת הצעה.

דוברת רמ"י הפנתה אותנו לסעיף 6 בפקודת האגודות השיתופיות, לפיו: "הקצאת מקרקעין לאדם... תיעשה לאחר קבלת אישורה של ועדת הקבלה". בהמשך גם מוגדר הרכב ועדת הקבלה: שני נציגי היישוב, נציג התנועה שהיישוב חבר בה, נציג הסוכנות היהודית או ההסתדרות הציונית ונציג המועצה האזורית. אלא שלפי אותו הסעיף המועמד רשאי להגיש השגה על החלטת ועדת הקבלה לוועדת ההשגות וזאת רשאית לבטל את החלטת ועדת הקבלה או לקבל החלטה אחרת במקומה. הרכב ועדת ההשגות נקבע על ידי שר הבינוי והשיכון וכולל חמישה חברים, ביניהם עובד רמ"י. לעניין התגוררות בנכס מסרה הדוברת: "נקבע איסור העברת הזכויות לתקופה. אין איסור השכרה".

בשורה התחתונה: מוקדם לקבוע. תמונה ראשונית נוכל לקבל עם פרסום התנאים המחייבים בחודש הבא, אך התשובה האמיתית תתגלה רק אחרי שהמגרשים יירכשו והבתים ייבנו.

תחקיר: צוות המשרוקית של גלובס

לקריאה נוספת:

החלטת הממשלה בנושא שינוי סיווג קיבוץ האון
פקודת האגודות השיתופיות
פירסום מכרז רמ"י האון
החלטת הנהלת רמ"י (ניתן כתגובת דובר מועצה אזורית עמק הירדן)