בשל הכתבת מחירים: עיצום כספי בכפוף לשימוע ליבואנית מקיטה

הממונה על התחרות הודיעה לחברת ארגנטולס, יבואנית מותג כלי העבודה מקיטה, על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי בגובה 7 מיליון שקל • מהחקירה שערכה רשות התחרות עולה כי במהלך השנים 2018-2017 פעלה ארגנטולס על-מנת להעלות את המחירים לצרכן ודרשה מלקוחותיה הקמעונאים להעלות את המחירים המפורסמים באתר זאפ

מקדחה של המותג מקיטה / צילום: Shutterstock
מקדחה של המותג מקיטה / צילום: Shutterstock

הממונה על התחרות הודיעה היום (א') לחברת ארגנטולס, יבואנית מותג כלי העבודה מקיטה (Makita), ולנושאי משרה בה על כוונתה להטיל עליהם עיצום כספי בגובה 7 מיליון שקל, בכפוף לשימוע. זאת לאחר שיבואנית מקיטה דרשה מהקמעונאים להעלות את המחירים המפורסמים באתר זאפ. לשלושה נושאי משרה בחברה הודע על כוונה להטיל עיצום כספי בין 360 אלף ל-450 אלף שקל.

יבואנית מקיטה היא ספקית מרכזית של כלי עבודה חשמליים המחזיקה בנתח שוק גדול. על-פי החשד, מקיטה הכתיבה מחיר מינימום לצרכן על המותג, וכתוצאה מכך הוגבלה התחרות בין הקמעונאים.

מהחקירה שערכה רשות התחרות עולה כי במהלך השנים 2018-2017 פעלה ארגנטולס, היבואנית הבלעדית של מותג כלי העבודה החשמליים מקיטה, על-מנת להעלות את המחירים לצרכן של מוצרי מקיטה. ארגנטולס דרשה מלקוחותיה הקמעונאים לנקוב באינטרנט, ובעיקר בפלטפורמת השוואת המחירים זאפ, מחירים גבוהים יותר למוצרי מקיטה בהתאם למחירון שאותו הכתיבה להם.

בנוסף, בהתאם להסכמות בין ארגנטולס לבין מספר קמעונאים משמעותיים, הפסיקו אותם קמעונאים לפרסם את מוצרי מקיטה באתר זאפ במועד מסוים בשנת 2018, לאחר שהשימוש בזאפ הביא לירידת מחירים של מוצרי מקיטה.

בבדיקה שערכה רשות התחרות עלה כי מקיטה הוא המותג החזק ביותר ובעל נתח שוק גדול בתחום כלי העבודה החשמליים המקצועיים, וכי בתחום זה שוררת תחרות מועטה. בנוסף העלתה הבדיקה כי היבוא המקביל של מוצרי מקיטה לישראל הוא מועט, בין היתר על רקע פעולות שנקטה ארגנטולס על-מנת לחסום יבוא מקביל של מוצרים אלה.

החקירה נגד ארגנטולס החלה החלה בשנת 2018 כחקירה פלילית ועברה למישור המינהלי. כעת צפויה החברה להשמיע את טענותיה בפני רשות התחרות.

עו"ד טליה סולומון מהרצוג פוקס נאמן, המייצגת את חברת ארגנטולס, מסרה בתגובה: "ארגנטולס היא חברה משפחתית הפועלת בשוק תחרותי במשך עשרות שנים ובהתאם לכל הוראות הדין. ארגנטולס ונושאי המשרה סמוכים ובטוחים כי לא נפל כל פגם בהתנהלותם, וכי כך אומנם יתברר בסופו של הליך השימוע".