חוששים מרגולציה? משקיעי הביטקוין מגייסים צבא של לוביסטים

בניסיון להפיג את חששות הרגולטורים מפני התנודתיות של מטבעות הקריפטו, הנזק לאקלים והשימוש הגובר בהם במתקפות כופר, התעשייה הגדילה את מספר הלוביסטים והביאה שחקני חיזוק מהממשל לשעבר שיסייעו במסדרונות השלטון • מעל הכול מרחפת שאלת האינטרס שיוביל את החקיקה

הקונגרס האמריקאי / צילום: Reuters, Erin Scott
הקונגרס האמריקאי / צילום: Reuters, Erin Scott

"מלחמה" על הביטקוין מתנהלת לא רק בין כורי המטבע הדיגיטלי ברחבי העולם, אלא גם מול מחוקקים במסדרונות השלטון. תעשיית מטבעות הקריפטו מגדילה את נוכחות הלוביסטים שלה בוושינגטון בניסיון להפיג חששות של הקונגרס ושל רגולטורים מפני הפכפכות המטבעות הדיגיטליים, השפעתם על האקלים ותפקידם בתקיפות כופר בפרופיל גבוה מהעת האחרונה.

לצד הפרסום חסר התקדים, שמטבעות קריפטו כמו ביטקוין ודוג'קוין זוכים לו "בחינם" מצד סלבריטאים ומשפיענים, והפיכתם ללגיטימיים בעיני רבים בציבור, זה בוודאי לא מסייע כאשר דמויות נחשבות בעולם העסקים מבקרות אותם וקושרות אותם לפשעים ולסכנות. בין המבקרים המפורסמים ורבי ההשפעה אפשר לציין את האורקל מאומהה, וורן באפט, שאמר כי "הביטקוין הוא רעל עכברים" ואת שותפו הוותיק צ'רלי מאנגר שטען כי "כל ההתפתחות הארורה הזו דוחה ומנוגדת לאינטרס של האנושות כולה" והוסיף שהוא "לא מקבל בברכה אף מטבע שהוא כל כך שימושי לחוטפים, סוחטים וכו'".

גם שרת האוצר של ארה"ב ג'נט יילן התבטאה רק לפני כמה חודשים בחריפות נגד הביטקוין. "במידה שעושים בביטקוין שימוש אני חוששת שלעתים תכופות השימוש הוא למימון פעילות בלתי חוקית", אמרה ילן והוסיפה, "ביטקוין הוא דרך לא יעילה בצורה קיצונית לעשות עסקים, ועיבוד עסקאות באמצעות ביטקוין צורך כמות מזעזעת של אנרגיה".

לעשות סדר בענף

מאז נכנס נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לבית הלבן לפני חמישה חודשים, נראה כי יש ניסיון מחודש לעשות סדר בענף. מלבד הפדרל ריזרב שעובד בימים אלה על דוח מדיניות בנושא מטבעות קריפטו, ישנם כמה אגפים, משרדים ורשויות בממשל ביידן שבוחנים שינויים ברגולציה הנוגעת למטבעות הקריפטו. במקביל לאלה, אנשי ענף הקריפטו - תעשייה שמגלגלת מיליארדי דולרים - מבקשים להשפיע על הרגולטורים לטובת האינטרסים שלהם, באמצעות בכירי ממשל בדימוס ומחוקקים לשעבר שיש באמתחתם ידע נרחב על התהליך הרגולטורי.

נשיא ארה
 נשיא ארה

לקראת פסגת ה־G7 אמר אחד מיועציו של הנשיא ביידן כי המדינות המתועשות הגדולות חייבות לעלות לראש סדר העדיפויות גם את תפקידם של מטבעות הקריפטו, ובייחוד הביטקוין, בתקיפות כופר.

רק בשבוע האחרון הודיע משרד המשפטים האמריקאי כי הצליח להשיב 2.3 מיליוני דולרים לחברת "קולניאל פייפליין" (Colonial Pipeline) ששילמה דמי כופר בסך חמישה מיליון דולר במטבעות ביטקוין לקבוצת עברייני סייבר בחודש מאי. זאת לאחר מתקפת סייבר שהביאה לכך שהחברה, המובילה 45% מהדלק בחוף המזרחי, נאלצה להפסיק את הזרימה בצינורות.

מתקפות מסוג זה שמצליחות "לקפל" תאגידים גדולים וחיוניים הפכו בזמן האחרון לכותרות שבשגרה בעיתוני העולם. ביום חמישי חשף "וול סטריט ג'ורנל" שתאגיד מוצרי הבשר הברזילאי JBS שילם החודש דמי כופר בסך 11 מיליון דולר כדי להפסיק מתקפת סייבר ששיבשה את העבודה במפעלים, שמספקים כחמישית מהבשר בארה"ב.

הפרסומים התדירים על מתקפות הכופר ביחד עם מחקרים שיצאו באחרונה מפחידים את הלוביסטים ובעיקר את מעסיקיהם.

השפעת מתקפות הכופר

דוח של רשות הסחר הפדרלי בארה"ב (FTC) מאמצע חודש מאי, חשף כי אמריקאים הפסידו למעלה מ־80 מיליון דולר בהונאות קריפטו בחצי השנה האחרונה - עלייה של 1,000% ביחס לנתון המקביל מ־2019. דוח אחר של חברת ניתוח הבלוקצ'יין Chainalysis מצא כי 350 מיליון דולר במטבעות דיגיטליים הגיעו ממתקפות קריפטו בשנה שעברה - עלייה של 311% לעומת 2019. תומכי מטבעות הקריפטו, לעומת זאת, מצביעים על כך שפחות מ־1% מכלל עסקאות הקריפטו קשור בפעילות פלילית.

החשש הגדול בענף הקריפטו הוא שהמתקפות וההונאות עשויות להשפיע על הדרך בה מחוקקים ניגשים לרגולציה של המטבעות הדיגיטליים. "תקריות הכופר הולכות להפוך לעניין", הודה לוביסט באתר החדשות The Hill אך מיד סייג ש"העובדה היא שהתקפות מסוג זה קרו הרבה לפני שהומצאו מטבעות הקריפטו".

תנודתיות והפכפכות

בנוסף, ישנה גם תנודתיות והפכפכות של המטבעות. על פי CoinMarketCap בעוד שרק בחודש מאי השווי של המטבעות הדיגיטליים בעולם עמד על כ־2.5 טריליון דולר, בשבוע האחרון השווי היה 1.5 טריליון דולר "בלבד".

לוביסטים אחרים בתעשייה אמרו שהם לא מחכים לכך שיינקטו צעדים נגד מטבעות הקריפטו או טכנולוגיית הבלוקצ'יין. במקום זאת, הם מקווים שיוכלו להשפיע על הממשל לעצב רגולציה חדשה ולזכות בתמיכה בקונגרס ולבסוף גם בחקיקה דו־מפלגתית.

שרת האוצר ילן הציעה באחרונה כללים שיכללו דיווח על החזקת מטבעות קריפטו. נציב מס ההכנסה (IRS) צ'רלס רטיג אמר בוועדה בסנאט בשבוע שעבר, שעל מנת לעקוב אחרי העברות כסף דיגיטליות, הרשות צריכה לקבל סמכויות נוספות מהקונגרס.

"הצמיחה האדירה בתעשיית הקריפטו צריכה להיעשות בהתאמה לחקיקת חוקים, תקנות ויוזמות שמעודדות צמיחה. ואת זה לא ניתן להשיג ללא דיון ממושך עם חברי קונגרס, סוכנויות הרגולציה, וחברי הממשל", אמרה קריסטין סמית', יו"ר "איגוד הבלוקצ'יין".

שרת האוצר, ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Alex Brandon
 שרת האוצר, ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Alex Brandon

טיפול "תגובתי" של הממשל

את היחס של הממשל האמריקאי, כמו גם של ממשלים אחרים ברחבי העולם, למטבעות הקריפטו ולטכנולוגיית הבלוקצ'יין בכלל אפשר להגדיר כיחס "תגובתי". כלומר, הם פחות מובילים סדר יום, ויותר נגררים אחרי ההתפתחויות בשטח.

כמו בהרבה מקרים, ובמיוחד באלה שכוללים פיתוחים טכנולוגיים, הרגולציה מפגרת בהרבה אחרי המציאות. זה טבעה - להגיב - אלא שבינתיים הטכנולוגיה מתפתחת ומתקדמת בקצב מהיר ומקיימת יחסי גומלין עם המציאות שמשנים את שתיהן תוך כדי תנועה. כל זאת בזמן שהמוסדות המפקחים עדיין מנסים "ללמוד את הנושא".

במקרה של מטבעות הקריפטו, שאלפי סוגים שלהם מסתובבים בעולם, יש סיבה טובה מאד לחשש מצד המדינה. התנודות במטבעות, הן בחזקים שבהם כמו הביטקוין ואתריום והן בחלשים והלא־מוכרים שבהם, יכולות ברגע אחד לשנות כלכלות שלמות. הדילמות הרגולטוריות מסתבכות יותר כאשר הצורך בפיקוח נתקל באידאולוגיית השוק החופשי. בנקודה הזו נוצרות סתירות רבות, שצריך ליישב. לתווך הזה משתחלים הלוביסטים.

מבלי להפר את הרגולציה

בענף הקריפטו עמלים על שכנוע חברי הקונגרס לפעול לטובתם. באפריל העביר בית הנבחרים את חוק הסרת החסמים לחדשנות בהצבעה קולית. המהלך, שהסנאט עדיין צריך לאמץ, יקים קבוצת עבודה, שבה יוחלט איך סוכנויות הרגולציה מגדירות את הנכסים הדיגיטליים.

בנוסף בימים אלה לוביסטים של הענף מבקשים מרשות מס ההכנסה (IRS) להבהיר איך ייגבו מסים על מטבעות קריפטו שונים. הם מעבירים הצעות שונות לבכירי רשות ניירות ערך (SEC) ומפרטים איך חברות מטבעות הקריפטו יכולות להציג מוצרים חדשים לשוק מבלי להפר את כללי הרגולציה.

תעשיית מטבעות הקריפטו הצומחת במהירות דוחפת כעת את ארה"ב לספק את מה שהיא קוראת לו "בהירות רגולטורית". בייחוד אחרי התביעה משנה שעברה של ה־SEC נגד "ריפל לאבס" (Ripple Labs), לאחר שהאחרונה מכרה את מטבע שלה, ריפל (XRP). ברשות טענו שהריפל הוא נייר ערך, ולא סחורה כמו מטבעות אחרים ולכן החברה הונתה את המשקיעים כשהנפיקה ריפל בשווי של למעלה ממיליארד דולר מבלי לרשום אותו כנייר ערך.

בתגובה החברה הגבירה את מאמצי הלוביסטים במסדרונות וושינגטון. ברבעון הראשון של השנה הוציאה ריפל לאבס 260 אלף דולר, לעומת 100 אלף דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. בפברואר היא שכרה חברת לוביסטים, שנוהלה בידי חבר בית הנבחרים לשעבר מייקל קונווי (רפובליקאי מטקסס), שהציג ב־2020 הצעת חוק לרגולציה של בורסות סחורות דיגיטליות - הצעה שזכתה לתמיכת תעשיית מטבעות הקריפטו.

בחודש שעבר, בורסת מטבעות הקריפטו "קוינבייס" (Coinbase) שכרה את שירותיו של פארייר שירזד שהיה בכיר בממשלו של ג'ורג' בוש האב ומנהל קשרי ממשל בבנק גולדמן סאקס, לניהול צוות הלוביסטים שלה. על פי פרסומים שונים, "קוינבייס" הגדילה את ההוצאה שלה על לוביסטים ב־60% ברבעון הראשון של השנה, בהשוואה לשנה שעברה.

מסך הנסדא
 מסך הנסדא

קוינבייס לא מסתפקת רק בלוביסטים משלה. יחד עם סקוור (Square) של מנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי, ושתי חברות נוספות מהתחום - פידלטי (Fidelity) ופארדיגם (Paradigm) הושקה קבוצת לוביסטים חדשה באפריל בשם "מועצת הקריפטו לחדשנות" (CCI) שפועלת להדוף ביקורות נגד מטבעות הקריפטו בוושינגטון.

במועצה אומרים, כי "אחד מעקרונות הליבה של CCI הוא לעבוד מקרוב עם קובעי המדיניות על מנת לתקן דיסאינפורמציה לגבי מטבעות קריפטו ולדון במכנה המשותף שלנו ליצירת יותר הזדמנויות פיננסיות לאנשים בכל העולם". את טביעות האצבע של הגוף החדש כבר אפשר לראות בכתבות שונות בעיתונים כגון "וול סטריט ג'ורנל", "ביזנס אינסיידר" ואחרים.

הדלת ממשיכה להסתובב

נראה כי בארה"ב תופעת הדלת המסתובבת של בכירים לשעבר בממשל ובגופים המפקחים "שעוברים צד" חריפה הרבה יותר מאשר בישראל. לוביזם הקריפטו ממחיש זאת באופן ברור. כך לדוגמה כריס ג'יאנקרלו, שניהל את ועדת המסחר בחוזים עתידיים (CFTC) תחת ממשל טראמפ, הצטרף לדירקטוריון של בנק הקריפטו BlockFi באפריל והקים מכון מחקר שתומך בכך שארה"ב תקים מטבע דיגיטלי משל עצמה.

דוגמה מפורסמת אחרת היא ג'יי קלייטון, יו"ר ה־SEC בממשל טראמפ, שמייעץ כיום ל־One River Asset Management, חברת השקעות עם תיק גדול של מטבעות דיגיטליים.

מליסה נטראם, ששירתה כמנהלת חדשנות ראשית ב־CFTC ייעצה ל"סקוור" של ג'ק דורסי ועברה באחרונה לחברת הייעוץ לשירותים פיננסיים FS Vector, שדיווחה באחרונה על רצונה להנפיק מטבע דיגיטלי משלה.

מנכ
 מנכ

עוד ברשימה בריאן ברוקס, שמוכר כמי שהיה המבקר בפועל של תעשיית הקריפטו תחת הנשיא טראמפ. הוא היה האחראי לפרסום הקווים המנחים שאיפשרו לבנקים להשתמש במטבעות קריפטו. בחודש שעבר הוא התיישב על כיסא מנכ"ל בורסת הקריפטו Binance.

כעת, עם העלייה במאמצי הלוביסטים (והכסף שמושקע בהם), מקווים בענף הקריפטו שהחברות יצליחו להוביל מהלכים חקיקתיים בנושא. ניכר שהשתדלנות כבר נושאת פירות וישנם חברי קונגרס התומכים בבלוקצ'יין שעובדים עם התעשייה על חוקים חדשים, שיביאו לרגולציה של מטבעות הקריפטו ויבהירו את מעמד המס שלהם. עד כמה ההשפעה של הלוביסטים תהיה לטובת הציבור ועד כמה לטובת האינטרסים העסקיים של מעסיקיהם - רק הזמן יגיד.