משרד האוצר | ניתוח

המטרות הראשונות שמסמן שר האוצר אביגדור ליברמן

ליברמן הכריז כי הקדנציה שלו באוצר תתמקד לפחות בתחילתה בשלושה נושאים - מחירי הדיור, יוקר המחיה והמחירים המפוקחים • חלק מהרפורמות ששוכבות במגירות האוצר עשויות להתנגש עם אג'נדות של משרדים שבראשם עומדים שרים ממפלגת ישראל ביתנו

אביגדור ליברמן / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
אביגדור ליברמן / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

יוקר הדיור, עליית מחירי הפירות והירקות והעלייה במחירי המוצרים המפוקחים - אלה הם שלושת הדגלים האדומים שהניף שר האוצר אביגדור ליברמן, וסימן עבור הדרג המקצועי כנושאים הדחופים בהם הוא רוצה להתמקד במסגרת התקציב וחוק ההסדרים.
במהלך ישיבת העבודה הראשונה שלו על התקציב הדו-שנתי לשנים 2021-2022, שבה השתתפו גם מנכ"ל המשרד המיועד רם בלינקוב, ממלא מקום הממונה על התקציבים יוגב גרדוס ואנשי האגף, הציג ליברמן את שלבי שיקום המשק עד 2023 ואת דמותו כשר אוצר כלכלי-חברתי, שיטפל ביוקר המחייה.

הדגלים האדומים שהניף ליברמן לא חדשים לדרג המקצועי, שגיבש בשלוש השנים האחרונות רפורמות שנועדו להתמודד עם בעיית יוקר המחיה ויוקר הדיור, אך חלקן לא רלבנטיות לאור השינויים שחלו במשק ואחרות עלולות להתנגש עם אג'נדות של משרדים שבראשם עומדים שרים ממפלגת ישראל ביתנו של ליברמן.

כך, למשל, במסגרת 40 הרפורמות ששוכבות במגירות האוצר מאז תקופתו של השר משה כחלון, ושחלקן היו אמורות להיות מוצגות בחוק ההסדרים של השר הקודם ישראל כ"ץ, קיימת הצעה שאמורה להוביל להפחתת מחירי הירקות והפירות באמצעות פתיחת הייבוא של פירות וירקות. חקיקה זו עלולה להתנגש עם האג'נדות של שר החקלאות עודד פורר.
בזירת הנדל"ן גיבשו באוצר רפורמות שקשורות להסבת שטחי מסחר ריקים לדיור, וכך להגדיל את ההיצע ולהביא להפחתת מחירים. אך בהקשר הזה מתעוררות מחלוקות בענייני ארנונה, שכן הארנונה למסחר גבוהה משמעותית מהארנונה למגורים, והכנסות העיריות מארנונה צפויות לצנוח.

בשלב זה עדיין לא ברור אלו רפורמות יוצגו לליברמן, ואלו מהן הוא יאמץ. הוא בעיקר עסוק בשני שינויי חקיקה של חוקי יסוד, שיאפשרו למשרדו לעבוד בצורה נוחה יותר על התקציב הקרוב: הארכת המועד לאישור התקציב בכנסת מ-100 ל-140 ימים, ותיקון חוק התקציב שיאפשר לגבש תקציב שנתי במקום דו-שנתי.

למקורביו אומר שר האוצר הנכנס שיוקר המחיה בראש מעייניו והוא מוטרד מאוד מעליות המחירים, כך שבכוונתו לקדם כעת רפורמות משמעותיות קודם כל בתחומים אלה. מאחר שלפחות הצהרתית, הכריז ליברמן שהוא מעוניין להיות שר אוצר שמתמקד בשלושה תחומים, השאלה שנותרה ושאותה בחנו היא מה כוללות התוכניות שלו ואיך הוא מתכוון להגשים את חזונו. ויותר חשוב, האם זה בכלל אפשרי.